Χανιά:Εσπερίδα με θέμα «Μνήμη Καβάφη V» και έκθεση σύγχρονης τέχνης «Έλλην Αλεξανδρινός Ποιητής V»

Ημερομηνία:

ΕΣΠΕΡΙΔΑ
Μνήμη Καβάφη V

ΕΚΘΕΣΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Έλλην Αλεξανδρινός Ποιητής V

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΝΙΩΝ

ΧΑΝΙΑ.– Την εσπερίδα «Μνήμη Καβάφη V» και την έκθεση σύγχρονης τέχνης «Έλλην Αλεξανδρινός Ποιητής V» παρουσιάζει το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων Ελαιουργείον την Τρίτη, 29 Απριλίου 2025, στις 20:00, στις αίθουσες του 1ου ορόφου του Πνευματικού Κέντρου Χανίων, Ανδρέα Παπανδρέου 70, Δικαστήρια, Χανιά, Κρήτη.

Το δίπτυχο εκδηλώσεων παρουσιάζεται με αφορμή την ημερομηνία γέννησης (29 Απριλίου 1863) και την ημερομηνία θανάτου (29 Απριλίου 1933) του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη ως μνήμη τιμής στη ζωή και το έργο του ποιητή.

Στην εσπερίδα θα παρουσιάσουν αναλύσεις και εκδοχές από το έργο και τη ζωή του Κ. Π. Καβάφη οι ομιλητές: Καίτη Αλέξη, Ρόζα Μοτάκη-Κονταδάκη, Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης και Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης.

Αποσπάσματα από το ποιητικό έργο του Κ. Π. Καβάφη θα απαγγείλουν οι: Λαμπρινή Μποβιάτσου, Άννα Νεμπαυλάκη, Ελένη Τσιόλη και Robert Barcia.
Θα προβληθούν τμήματα από το οπτικοακουστικό έργο «Πνοές» του Κυριάκου Χατζημιχαηλίδη που αναφέρονται στο ποιητικό έργο του Κ. Π. Καβάφη και ο μουσικός Κώστας Κοκολογιαννάκης θα παρουσιάσει έργα κλασικής μουσικής για φωνή και πιάνο.

Στην έκθεση σύγχρονης τέχνης «Έλλην Αλεξανδρινός Ποιητής V» συμμετέχουν οι εικαστικοί καλλιτέχνες: Ρένα Αβαγιανού, Άγγελος Αντωνόπουλος, Ελένη Αντωνοπούλου, Τζένη Αντωνοπούλου, Ειρήνη Βαζούκου, Μαργαρίτα Βασιλάκου, Ellen Weijers, Νίκος Βρούβας, Γιάννης Γαβαλάς, Δημοσθένης Γαλλής,

Νίκος Γιαβρόπουλος, Cris Gianakos, Αλέξανδρος Δημητριάδης, Θαλασσινή Δούμα, Αργυρώ Δρίβα, Eija Ellinas, Αλεξάνδρα Ισακίδου, Αλέξανδρος Ιτσμής, Κώστας Ιωακείμ, Βασίλης Καρκατσέλης, Δημήτρης Καρυστινός, Μαρία Κελαϊδή, Μαρία Κοκκίνη, Ανδρέας Κοντονής, Μαρία Κουναλάκη, Φίλιππος Κούτρικας, Ευδοκία Κύρκου, Βασιλική Λευκαδίτη, Γιώργος Λεωνιδόπουλος, Σπύρος Λύτρας, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Ματθαίος Μακαρώνας, Ελένη Μανωλαράκη, Κλεονίκη Μαραγκού, Μαρία Μαραγκουδάκη,

Γιάννης Π. Μαρκαντωνάκης, Εριέττα Μαρκαντωνάτου, Πέτρος Ματζάκος, Βαλεντίνη Μαυροδόγλου, Ιωάννης Μονογυιός, Robert Barcia, Μάνος Μπατζόλης, David Ben Ivgi, Λαμπρινή Μποβιάτσου, Κλειώ Μπολιεράκη, Κωνσταντίνα Μπολιεράκη, Ισμήνη Μπονάτσου, Ρένα Μπραουδάκη, Θόδωρος Μπρουσκομάτης, Γρηγόρης Νιόλης, Δήμητρα Ξενάκη, Παγώνα Ξενάκη, Δέσποινα Πανταζή,

Ασπασία Παπαδοπεράκη, Δάφνη Πετροχείλου, Παναγιώτα Πιτσιρή, Μιχάλης Πολυχρονάκης, Νατάσσα Πουλαντζά, Μαρίνα Προβατίδου, Βίκυ Σαμουηλίδου, Ρανιώ Σαρρή, Θεόφιλος Σγουρόπουλος, Χρυσούλα Σκεπετζή, Γρηγόριος Στάμου, Γιάννης Στεφανάκις, Αντώνης Τριανταφύλλου, Κατερίνα Τσεμπελή, Γεωργία Τσέρη, Δροσιά Τσέρη, Μάρθα Τσιάρα, Loes Huis In’t Veld, Μαρία Φιλιππακοπούλου, Αποστόλης Φιλίππου, Θεόδωρος Φίλος, Konstantin Fischer, Αντώνης Φραντζεσκάκης, Μανόλης Χάρος, Αθηνά Χατζή και Άννα Μαρία Χατζηστεφάνου.

Την έκθεση επιμελούνται ο Ιστορικός Τέχνης και Επίκουρος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος και ο Διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Χανίων Ελαιουργείον Ιωάννης Ν. Αρχοντάκης.

Ο Ιστορικός της Τέχνης Δρ Κωνσταντίνος Β. Πρώιμος σημειώνει: «Η χρήση του ίδιου όρου “τέχνη” για δυο χωριστές καλλιτεχνικές πρακτικές θα μπορούσε να οδηγήσει κάποιον στο συμπέρασμα ότι η ζωγραφική και η ποίηση έχουν πολλά κοινά,

μια αρχαία άποψη που όπως αναφέρει ο Πλούταρχος, πιστώνεται στο λυρικό ποιητή Σιμωνίδη τον Κείο σύμφωνα με τον οποίο
«Η ποίηση είναι ομιλούσα ζωγραφική και η ζωγραφική είναι σιωπηλή ποίηση», μια ιδέα που θα επαναλάβει αργότερα ο Αριστοτέλης στην Ποιητική του στην οποία θα αντιστοιχήσει την πλοκή της τραγωδίας με το σχέδιο και τους δραματικούς χαρακτήρες με το χρώμα και η οποία θα βρει την αποκορύφωσή της στη λιτή διατύπωση του Λατίνου ποιητή Ορατίου,

«Ut pictura poesis», που ουσιαστικά εξομοιώνει τη ζωγραφική και την ποίηση. Από τη μία πλευρά, ο λόγος της ποίησης διασώζει τη μνήμη, τις οπτασίες και τα ινδάλματά της, δημιουργώντας τα ταυτόχρονα. Από την άλλη πλευρά η εικόνα είναι μια ιδέα που πηγάζει από την αισθητική αντίληψη και αποκρυσταλλώνεται με τον ποιητικό λόγο».

Η εσπερίδα «Μνήμη Καβάφη V» είναι τμήμα του προγράμματος «Το Βήμα της Τέχνης» του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Χανίων Ελαιουργείον και μαζί με την έκθεση σύγχρονης τέχνης «Έλλην Αλεξανδρινός Ποιητής V» εντάσσονται στο πρόγραμμα «ΧΑΝΙaRT 2025 – Εικαστικές Διαδρομές».
Η εσπερίδα και η έκθεση συνδιοργανώνονται από την Περιφέρεια Κρήτης – Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, τo Δήμο Πλατανιά, το Πνευματικό Κέντρο Χανίων, την Αίθουσα Τέχνης Match More και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων Ελαιουργείον.
Η έκθεση θα παρουσιάζεται από 29 Απριλίου 2025 μέχρι 30 Σεπτεμβρίου 2025 και θα είναι ανοικτή από Δευτέρα μέχρι Σάββατο 10:00-14:00 & 18:00-20:00 (κλειστά τις αργίες) με ελεύθερη είσοδο.

Το πρόγραμμα «ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές» υλοποιείται από το «Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων – Ελαιουργείον» σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κρήτης – Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, όλους τους Δήμους του Νομού Χανίων και τους Πολιτιστικούς Φορείς που έχουν σκοπό τη διερεύνηση και ανάπτυξη του Πολιτισμού και των Καλών Τεχνών.

Στόχος του προγράμματος «ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές» είναι να αναδείξει ο Νομός Χανίων το εικαστικό δυναμικό του και να καταστεί ένα από τα σημαντικά κέντρα εικαστικών δράσεων της Ελλάδας, μια αρένα νέων καλλιτεχνικών τάσεων και ένα φόρουμ εικαστικού διαλόγου και δημιουργίας, ένα χωνευτήρι αλληλεπιδράσεων μεταξύ των γηγενών πολιτιστικών αξιών και των διεθνών ρευμάτων πρωτοπορίας, το βήμα παρουσίασης των δράσεων και αναζητήσεων τόσο των Δασκάλων της Τέχνης όσο και των ευφάνταστων Νέων Δημιουργών.
Παράλληλα με την προβολή του τόπου και την ανάδειξη του ντόπιου πολιτιστικού δυναμικού, στόχος παραμένει η κατασκευή ενός διαδραστικού δικτύου επικοινωνίας μεταξύ όλων των Κρητών Εικαστικών Δημιουργών, της τοπικής κοινωνίας, της ευρύτερης καλλιτεχνικής κοινότητας και του παγκόσμιου πολιτιστικού ιστού.

H Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Πολιτισμού «Ελαιουργείον – Εργοστάσιο Τέχνης» δημιουργήθηκε με σκοπό να σώσει από την ερήμωση και τον αφανισμό το Παλιό Ελαιουργείο του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζυμπραγού στο Νομό Χανίων της Κρήτης. Στόχος της είναι να στεγάσει στους χώρους του εκδηλώσεις πολιτισμού, μετατρέποντάς το σε έναν τόπο μνήμης και ένα πεδίο δράσεων στην ενδοχώρα του νησιού.

Το κτίριο του Παλιού Ελαιουργείου αποτελείται από τον κεντρικό οικοδομικό πυρήνα που κατασκευάστηκε με λιθοδομή τη δεκαετία του 1920 και από πτέρυγες – δορυφόρους κατασκευασμένες σε διαδοχικές οικοδομικές φάσεις ως τη δεκαετία του 1970. Το 1980 σταμάτησε η λειτουργία του ως λιοτρίβι και αφέθηκε να καταρρέει γοργά. Κατά την ανασυγκρότησή του στόχος ήταν η διατήρηση των πρωταρχικών υλικών του κτιρίου με τον αυθεντικό τεχνολογικό του εξοπλισμό με όσο το δυνατόν λιγότερες παρεμβάσεις. Ο μηχανικός εξοπλισμός του ελαιοτριβείου είναι Ελληνικής Κατασκευής(!) από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 και διατηρήθηκε σαν σημείο μνήμης και αναφοράς των αρχικών λειτουργιών του χώρου.

Σήμερα το «Ελαιουργείον – Εργοστάσιο Τέχνης» είναι ένας πολυδιάστατος πολιτιστικός οργανισμός. Απαρτίζεται από την «Πινακοθήκη Εικαστικών Τεχνών Χανίων» που στόχο της έχει τη διοργάνωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και την παρουσίαση περιοδικών εικαστικών εκθέσεων, και το «Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Χανίων» που σκοπός του είναι η διαφύλαξη, η παρουσίαση και η ανάδειξη των μόνιμων συλλογών του «Ελαιουργείου» και η προώθηση μαζί με τη μελέτη των διαδραστικών επαφών της Σύγχρονης Τέχνης με τον Άνθρωπο. Παράλληλα από το «Ελαιουργείον – Εργοστάσιο Τέχνης» εκπορεύονται έξι μεγάλα προγράμματα Επικοινωνίας, Συνεργασίας, Ανάπτυξης & Πολιτισμού: 1.«Ο Δρόμος των Μουσείων», 2.«Ο Κύκλος των Φαραγγιών», 3.«ΧΑΝΙaRT – Εικαστικές Διαδρομές στο Νομό Χανίων», 4.«Τέχνη & Οίνος – Τα Οινοποιεία Δυτικής Κρήτης στηρίζουν τον Πολιτισμό», 5.«Δημιουργική Φιλοξενία Καλλιτεχνών – Olivepress Art Residency» & 6.«Το Βήμα της Τέχνης».

Το παλιό λιοτρίβι που αναγεννήθηκε σε «Εργοστάσιο Τέχνης», βρίσκεται στο χωριό Δρομόνερο, 33 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της πόλης των Χανίων (30 λεπτά με το αυτοκίνητο), πάνω στον οδικό άξονα που οδηγεί στο γραφικό ψαροχώρι του Λιβυκού Πελάγους με τις μαγικές παραλίες: την Παλαιόχωρα.

Προηγούμενο Άρθρο
placeholder text
Επόμενο Άρθρο
placeholder text

Στο μικροσκόπιο οι ρηγματώσεις των Βουτών –...

Έγινε σύσταση σε κάποιους κατοίκους να αποφύγουν να μείνουν...

Η 8χρονη Καδιανή από το Ρέθυμνο εντυπωσίασε...

Η Καδιανή παρουσίασε με ξεχωριστή εκφραστικότητα και ευαισθησία τη...

Στο μικροσκόπιο οι ρηγματώσεις των Βουτών –...

Έγινε σύσταση σε κάποιους κατοίκους να αποφύγουν να μείνουν...

Η 8χρονη Καδιανή από το Ρέθυμνο εντυπωσίασε...

Η Καδιανή παρουσίασε με ξεχωριστή εκφραστικότητα και ευαισθησία τη...
politika-kritis-header-ad
VAVOULAS GROUP 728×90
politika-kritis-ad
DOLE Μπανάνες 300Χ250
CANALE 300X250
politika-kritis-ad

Subscribe

spot_imgspot_img

Popular

More like this
Related

Πάσχα: Μειώθηκαν τα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα σε σχέση με το 2024

Το φετινό Πάσχα, περισσότερα από 1.900.000 οχήματα κινήθηκαν στο...

Στο «μικροσκόπιο» του ΔΝΤ μπαίνουν οι ελληνικές τράπεζες 

Η άσκηση εντάσσεται στο πλαίσιο της τακτικής αξιολόγησης των...

To λουλούδι που ήρθε από την Ιταλία και στολίζει την άνοιξη την Κρητική ύπαιθρο

Oι μαχαιρίδες έχουν ιδιαίτερη χάρη και είναι συγγενή φυτά...

Τι είναι ο διαβήτης τύπου 5 που μόλις αναγνωρίστηκε

Η αναγώριση αυτής της κατηγορίας ανακοινώθηκε στις 8 Απριλίου...