Νίκος Ηγουμενίδης: «Προβληματικές, φωτογραφικές και με ερωτηματικά ορισμένες διατάξεις του Πολυνομοσχεδίου»
Όλη η επί των άρθρων τοποθέτηση του εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Ηγουμενίδη στο Πολυνομοσχέδιο-σκούπα της Κυβέρνησης
Αναλυτικά επί όλων των άρθρων του Πολυνομοσχεδίου-“σκούπα” τοποθετήθηκε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Ηρακλείου Νίκος Ηγουμενίδης κατά τη σχετική συνεδρίαση της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής. Ο Νίκος Ηγουμενίδης δήλωσε την «επιφύλαξη» για την Ολομέλεια σχετικά με τη θέση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επί της αρχής του νομοσχεδίου, ενώ άσκησε σκληρή κριτική σε σειρά διατάξεων που φέρνει το Πολυνομοσχέδιο «στο παρά πέντε» της εκπνοής του έτους. Ο Νίκος Ηγουμενίδης τοποθετήθηκε ξεχωριστά για κάθε άρθρο του πολυνομοσχεδίου δηλώνοντας όλες τις επιφυλάξεις που υπάρχουν και ζητώντας εξηγήσεις από τους αρμοδίους Υπουργούς προτού έρθει στην Ολομέλεια το πολυνομοσχέδιο.
Αναφέρθηκε στις ημιτελείς διατάξεις για την προστασία των σεισμόπληκτων περιοχών της Κρήτης, σε φωτογραφικές διατάξεις του νομοσχεδίου, στην έμμεση χρηματοδότηση των ιδιωτικών κλινικών υγείας, στην υπονόμευση των ενεργειακών κοινοτήτων, στη μη ανανέωση των εργαζομένων στο Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου και σε άλλες πολλές “προβληματικές” διατάξεις ζητώντας διευκρινίσεις.
Ειδικότερα, ο Νίκος Ηγουμενίδης αναφέρθηκε εκτενώς στο πρώτο σκέλος του πολυνομοσχεδίου και στις διατάξεις του Υπουργείου Υγείας ασκώντας έντονη κριτική στις συνεχείς παρατάσεις που λήγουν 31 Μαρτίου του 2022: «Έχουμε την κραυγαλέα, εκκωφαντική απουσία ενός σχεδιασμού και την έκφραση της διάθεσης της Κυβέρνησης, όχι για μόνιμες, αλλά για προσωρινές λύσεις ίσως ελπίζοντας ότι η μπόρα θα περάσει γρήγορα», όπως είπε.
Πιο αναλυτικά, και επί των άρθρων, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ανέδειξε μεταξύ άλλων μέσα από την τοποθέτηση του τις ακόλουθες πτυχές συγκεκριμένων διατάξεων:
Άρθρο 39. «Το πρώτο στοιχείο σε αυτή τη διάταξη που φέρνετε είναι ότι ο Υπουργός Υγείας μπορεί με απλή απόφασή του να αναβάλει την έναρξη του νόμου και να εξαιρεί εξετάσεις, φάρμακα και θεραπείες από αυτήν την υποχρεωτική δημόσια συνταγογράφηση. Σίγουρα θεωρούμε απαράδεκτο να ορίζονται εξαιρέσεις από το νόμο με απλή υπουργική απόφαση. Επίσης, ο νόμος αυτός είναι ούτως ή άλλως στο σύνολο του απαράδεκτος, διότι χωρίζει τους πολίτες και ιδίως τους ανάπηρους, που σε μεγάλο ποσοστό είναι ανασφάλιστοι, σε αξιόπιστους και αναξιόπιστους. Εμείς καταψηφίζουμε το άρθρο 39. Ζητούμε να αποσυρθεί το άρθρο 38, 15νθήμερης ηλικίας νόμου και ζητούμε να επανέλθει σε ισχύ η αντίστοιχη διάταξη του νόμου 4368/16, η διάταξη του νόμου δηλαδή, που είχε ψηφίσει ο ΣΥΡΙΖΑ για την πρόσβαση των ανασφάλιστων.
Άρθρο 45. «Αφορά την απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ των σεισμόπληκτων. Ακούσαμε και τους φορείς και τους δημάρχους της περιοχής. Μίλησαν για αποσπασματικά και ανεπαρκή μέτρα και είναι όντως αποσπασματικά και ανεπαρκή. Ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος ζήτησε 400 οικίσκους για την περιοχή του για τις κατεστραμμένες οικίες οικογενειών και μέχρι στιγμής έχει πάρει 100.»
Άρθρο 46, εδάφιο β. «Μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ 13% κατά την εισαγωγή αντικειμένων τέχνης συλλόγων ή αρχαιοτήτων κ.λπ.. Ποιοι είναι οι λόγοι που καθιστούν αναγκαία την ένταξη στο μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, την εισαγωγή αντικειμένων τέχνης, συλλόγων, ή αρχαιοτήτων;».
Άρθρο 47. «Απαλλαγή από την επιβολή φόρου δωρεάς, στα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, Δήμους, Τοπικές Κοινότητες, Ιερούς Ναούς, Ιερές Μονές, Ιερό Κοινό του Παναγίου Τάφου, Ιερά Μονή Αγίου Όρους, Σινά, Οικουμενικό Πατριαρχείο, αναφέρει και άλλους. Ερώτημα: Για ποιους λόγους η πανδημία συνιστά λόγο αναστολής καταβολής φόρου δωρεάς από τα συγκεκριμένα κοινωφελή νομικά πρόσωπα;»
Άρθρο 48. «Παράταση της αναστολής καταβολής από το δημόσιο 5%, επί των νοσηλίων, στις μονάδες χρόνιας αιμοκάθαρσης. Η παρούσα διάταξη, όπως έχουμε αναφέρει ξανά, στην αρχική ψήφισή της, συνιστά έμμεση χρηματοδότηση, έμμεση ένεση ρευστότητας των ιδιωτικών μονάδων χρόνιας αιμοκάθαρσης, μονάδων που, αν θέλετε, δεν είναι στην πρώτη γραμμή αντιμετώπισης της πανδημίας. Τη στιγμή που περικόπτονται οι δαπάνες για τη δημόσια υγεία στον προϋπολογισμό του 22, κάναμε αναλυτική συζήτηση την προηγούμενη εβδομάδα και καμία πραγματική στήριξη δεν παρέχεται σε γιατρούς, νοσηλευτές, ΕΚΑΒ και λοιπά, είναι τουλάχιστον προβληματικό, κατά τη γνώμη μας, να συνεχίζεται αυτή η πάγια ένεση ρευστότητας σε ιδιωτικές κλινικές, οι οποίες, τελικά, δεν έχουν και καμία σχέση με την πανδημική κρίση».
Άρθρο 49. «Για τον υπολογισμό του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, αυτό που θα θέλαμε να σημειώσουμε, κύριε Πρόεδρε, είναι ότι, με τις νέες αντικειμενικές αξίες εμφανίζονται αυξημένες έως 250% ένας μεγάλος αριθμός περιοχών που αγγίζουν περίπου τις 7.000 σε όλη τη χώρα. Δημιουργεί τουλάχιστον ερωτηματικό, ποιοι ανακουφίζονται και πώς ανακουφίζονται, όταν δεν παίρνετε υπ’ όψη αυτό το πράγμα».
Άρθρο 55, αφορά τα έξοδα κηδείας. «Είναι τρομερό, ακόμα και να σκεφτεί κανείς, ότι τα έξοδα κηδείας που καταβάλλονται από δημόσιους φορείς δεσμεύονταν ή συμψηφίζονταν με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το δημόσιο γενικά. Το Υπουργείο, νομίζω ότι θα πρέπει να μας απαντήσει, κατάσχονταν τα έξοδα κηδείας έναντι οφειλών προς το δημόσιο ή τις τράπεζες; Η εφαρμογή του άρθρου 55, είναι αναδρομική και ξεκινά από 1/10/2021, γιατί αυτή η συγκεκριμένη ημερομηνία;»
Άρθρο 59. «Το ερώτημα μας είναι, και θα θέλαμε μια καθαρή απάντηση, αν το άρθρο 59 και τα θέματα τα οποία θίγει συμπεριλαμβάνουν και αναφέρονται και στις καθαρίστριες του Υπουργείου Οικονομικών. Είναι γνωστός ο αγώνας τους για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα».
Το άρθρο 60. «Είναι ένα άρθρο με το οποίο διαφωνούμε, διότι επίσης δίνει το δικαίωμα απευθείας αναθέσεων».
Άρθρο 62. «Διερωτόμαστε ποια είναι τα συγκεκριμένα έργα επί αιγιαλού, παραλίας, όχθης και λοιπά που αφορά η συγκεκριμένη ρύθμιση. Η οποία πιο πολύ θυμίζει και μοιάζει να είναι φωτογραφική. Δεν υπάρχει ρητή πρόβλεψη, σχετικά με το ποιος κρίνει αν οι παραχωρούμενοι προς χρήση κοινόχρηστοι χώροι είναι ένα ενιαίο οργανικό σύνολο με το έργο.
Άρθρο 65, «φωτογραφική και άστοχη διάταξη. Δεδομένου και εδώ ότι πρόσφατα ολοκληρώθηκε η διαβούλευση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης που αφορά την Επιτροπή Ανταγωνισμού, που αφορά τα θέματα της διάταξης που πρέπει να αντιμετωπιστούν στο πλαίσιο ενός συνολικού νομοσχεδίου. Τι κάνετε τώρα εδώ ακριβώς; Τι φέρνετε κύριοι της κυβέρνησης; Δεν σας αρέσει όταν σας κρίνουμε ότι αυτό το νομοσχέδιο είναι ορισμός της προχειρότητας, της πρόχειρης νομοθέτησης.»
Άρθρο 68 «Ενεργειακές Κοινότητες». Το ενδιαφέρον της κυβέρνησης για τις Ενεργειακές Κοινότητες και ιδιαίτερα αυτές των λιγνιτικών περιοχών, κατά τη γνώμη μας, είναι απλά υποκριτικό. Κλωτσάμε ένα μπαλάκι γύρω – γύρω. Εδώ και ένα χρόνο η κυβέρνηση λέει ότι θα φέρει διατάξεις για να τις ενδυναμώσει και ενώ αυτό λέει, κάνει συνεχώς το αντίθετο και μάλιστα ψηφίζει διατάξεις που αίρουν τον χαρακτήρα των Ενεργειακών Κοινοτήτων.
Για τα άρθρα των Ο.Τ.Α.. «Κατά τη γνώμη μας, κινούνται στη λογική της παράτασης στην παράταση και εδώ δημιουργώντας έναν φαύλο κύκλο, αφού μετά από δυο – τρεις μήνες η κυβέρνηση πάλι θα θεσμοθετήσει παρατάσεις χωρίς να επιλύει τα θέματα τα οποία παρουσιάζονται στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Παράδειγμα, είναι το άρθρο 107 που προβλέπει παράταση για τη συμμόρφωση των δημοτικών βρεφονηπιακών σταθμών σε θέματα πυρασφάλειας, ασφαλούς μετακίνησης και λοιπά.
Άρθρο 133 «Ένα μεγάλο πρόβλημα αφορά τη λειτουργία του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Υπάρχουν 50 εργαζόμενοι 50 άνθρωποι που εργάζονται καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους. Με σύμβαση αορίστου χρόνου είναι μόνο πέντε, όλοι οι υπόλοιποι ανανεώνουν τις συμβάσεις τους, κάθε χρόνο περιμένουν για να δουλέψουν. Υπάρχουν άνθρωποι που εργάζονται μέχρι και 18 συνεχόμενα έτη στο Φεστιβάλ χωρίς ποτέ να έχει γίνει η σύμβασή τους αορίστου χρόνου σε ένα, κατά τη γνώμη μας, αέναο καθεστώς ομηρίας. Οι εργαζόμενοι πιέζουν για τη θέση τους, είναι αυτονόητο ότι επιβάλλεται η ανανέωση των συμβάσεων όλων αυτών των εργαζομένων και με αυτή την έννοια επίσης δεν αντιλαμβανόμαστε, γιατί σε όλα τα άλλα δόθηκαν παρατάσεις εκτός από εδώ. Θέλετε να τους διώξετε; Πείτε το καθαρά, να γνωρίζουν οι εργαζόμενοι με τι έχουν.
Τα σχόλια είναι κλειστά.