Η 8η Δεκεμβρίου θεωρείται από πολλούς – και όχι άδικα – η αποφράδα ημέρα των συγκοινωνιών – Από το 1963 μέχρι το 1972 έχουν καταγραφεί τρία πολύνεκρα αεροπορικά δυστυχήματα και ένα ναυάγιο, τα δύο στην Ελλάδα!
Κάποιες ημέρες του χρόνου είναι σημαδιακές, πάει και τέλειωσε και δεν είναι προληπτικοί όσοι τις επικαλούνται· απλά τους «τρομάζει» η στατιστική… Μια τέτοια μέρα είναι η 8η Δεκεμβρίου, κάτι σαν την «Τρίτη και 13» των δεισιδαιμόνων Ελλήνων και την «Παρασκευή και 13» των Αγγλοσαξόνων… Για ποιους; Για όσους ανατρέξουν στα γεγονότα αυτής της ημέρας και καταγράψουν τα ατυχήματα. Πάρτε χαρτί και μολύβι κι αρχίζουμε…
“Αποφράδα” μέρα των συγκοινωνιών
Ας δούμε ποια είναι αυτά τα 4 πολύνεκρα δυστυχήματα που σημάδεψαν τη σημερινή μέρα…
Κεραυνός χτυπάει αεροπλάνο
1963: Το αεροπλάνο τύπου Boeing 707 της «Pan American World Airways», πτήση 214 που κατευθυνόταν από το Σαν Χουάν του Πουέρτο Ρίκο προς τη Βαλτιμόρη και τη Φιλαδέλφεια, συνετρίβη κοντά στο Έλκτον του Μέριλαντ μετά από χτύπημα κεραυνού! Ουδείς από τους 81 επιβάτες του αεροσκάφους επέζησε.
Ήταν το πρώτο θανατηφόρο δυστύχημα σε αεροσκάφος της «Pan Am». Έρευνα που διεξήχθη αργότερα από ειδική επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η αιτία της συντριβής ήταν κεραυνός, που πυροδότησε μία από τις δεξαμενές καυσίμων του αεροσκάφους, προκαλώντας έκρηξη που κατέστρεψε ένα από τα φτερά. Το δυστύχημα του 1963 ήταν η αιτία να αναζητηθούν νέοι τύποι καυσίμων για τα πολιτικά αεροσκάφη.
Το ναυάγιο στη Φαλκονέρα
1966: Την Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου και ώρα 19:30 το Ε/Γ- Ο/Γ πλοίο «Ηράκλειον» απέπλευσε από το λιμάνι της Σούδας των Χανίων, μεταφέροντας 206 επιβάτες, 70 μέλη του πληρώματος και 17 φορτηγά με προορισμό τον Πειραιά. Η κακοκαιρία που μαινόταν στο Κρητικό Πέλαγος είχε οδηγήσει το Λιμεναρχείο να εκδώσει απαγορευτικό απόπλου για τα μικρά σκάφη, όχι όμως για πλοίο εκτοπίσματος 19.000 τόνων, όπως το «Ηράκλειον». Μετά τα μεσάνυχτα, το «Ηράκλειον» έπλεε στο Μυρτώο Πέλαγος που μαστιγωνόταν από ανέμους έντασης 8 μποφόρ.
Ώρα δύο μετά τα μεσάνυχτα και καθώς το πλοίο έπλεε 6 μίλια βορειοανατολικά της βραχονησίδας Φαλκονέρας, έσπασαν τα δεσίματα από ένα μεγάλο φορτηγό – ψυγείο, φορτωμένο με πορτοκάλια, που προσέκρουσε με δύναμη στην μπουκαπόρτα. Ο καταπέλτης του πλοίου άρχισε σιγά σιγά να ανοίγει από τις συνεχείς προσκρούσεις του φορτηγού. Από τον πλευρικό καταπέλτη που υποχώρησε και άνοιξε, το φορτηγό-ψυγείο έπεσε στη θάλασσα η οποία και κατέκλυσε στη συνέχεια όλο το χώρο των οχημάτων. Οι άνεμοι στη θαλάσσια περιοχή την ώρα του ναυαγίου υπολογίστηκαν σε 10 μποφόρ! Το πλοίο άρχισε να παίρνει κλίση, να γέρνει επικίνδυνα και να βυθίζεται.
Στις 02:07 σήμανε συναγερμός. Μοιράστηκαν σωσίβια και ρίχτηκαν οι λέμβοι στη θάλασσα. Την επομένη οι πρώτες εκδόσεις των εφημερίδων ανέφεραν ότι το «Ηράκλειον» βυθίστηκε αύτανδρο, όμως το πρωί μετά από έρευνα αεροσκάφους, εντοπίστηκαν ναυαγοί. Ως το απόγευμα και μέχρι να πέσει το σκοτάδι, είχαν περισυλλεγεί 45 διασωθέντες.
Πηγές ανεβάζουν τον αριθμό των θυμάτων σε 247 ή 273 ή 277 (ίσως και περισσότεροι), χωρίς σε αυτούς να συμπεριλαμβάνονται «φυλακισμένοι και αθίγγανοι που βρισκόταν στο πλοίο», όπως έγραφε ο Τύπος της εποχής. Μόλις 25 σοροί περισυνελέγησαν και κηδεύτηκαν. Ο πλοίαρχος του «Ηράκλειον», Εμμανουήλ Βερνίκος, αν και ήταν ο πρώτος που έπεσε στη θάλασσα με σωσίβιο – όπως είπαν οι διασωθέντες αξιωματικοί – ποτέ δεν βρέθηκε. Να σημειωθεί ότι το μοιραίο πλοίο ανήκε στην ναυτιλιακή εταιρία «Τυπάλδου», της οποίας ο ιδιοκτήτης έπεσε θύμα της «Εταιρίας Δολοφόνων» μετά 20 χρόνια!
Η τραγωδία της Κερατέας
1969: Είχε νυχτώσει, όταν κάτοικοι της Κερατέας πετάχτηκαν τρομαγμένοι έξω από τα σπίτια τους. Η ώρα πλησίαζε εννιά το βράδυ κι ένας δυνατός θόρυβος μηχανής αεροσκάφους συντάραξε το χωριό της νότιας Αττικής. Κάποιοι πρόλαβαν να δουν ένα αεροπλάνο να πετάει τόσο χαμηλά που φοβήθηκαν ότι θα γκρεμίσει τον τρούλο της εκκλησίας του Αγίου Δημητρίου.
Σε λίγα λεπτά το αεροπλάνο είχε «καρφωθεί» στο Κερατοβούνι σε μια πλαγιά. Οι 85 επιβάτες και τα πέντε μέλη του πληρώματος, όλοι νεκροί! Ήταν το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα που είχε γίνει μέχρι τότε στην Ελλάδα. Το τετρακινητήριο αεροσκάφος, τύπου Douglas DC-6B, εκτελούσε την πτήση 954 της Ολυμπιακής Αεροπορίας από τα Χανιά με προορισμό την Αθήνα. Το μοιραίο βράδυ οι καιρικές συνθήκες ήταν κακές. Οι πιλότοι κάποια στιγμή ανέφεραν στον έλεγχο Προσέγγισης Αθηνών διέλευση πάνω από το Σούνιο στα 5.000 πόδια, αλλά ενώ θα έπρεπε να κατευθυνθεί προς το Ελληνικό, το αεροπλάνο πετούσε προς εντελώς αντίθετη κατεύθυνση, προς τα βουνά της Κερατέας. Το αεροπλάνο έκανε βουτιά στη νότια πλαγιά της κορυφογραμμής με αποτέλεσμα να συντρίβει με το εμπρόσθιο τμήμα σε χαράδρα. Οι 90 επιβαίνοντες σκοτώθηκαν ακαριαία. Το δυστύχημα αποδόθηκε σε εσφαλμένη εκτίμηση των πιλότων, που παρέκκλιναν της πορείας τους για να αποφύγουν τα έντονα καιρικά φαινόμενα.
Συντριβή στο Σικάγο
Η πτήση 553 της «United Airlines» εκτελούνταν από ένα Boeing 737-222 με την ονομασία «City of Lincoln». Το αεροσκάφος απογειώθηκε από τον εθνικό αερολιμένα της Ουάσιγκτον με προορισμό το Σικάγο και την Ομάχα. Το αεροσκάφος πλησιάζοντας το αεροδρόμιο του Σικάγο χαμήλωσε νωρίς με αποτέλεσμα να χτυπήσει σε ένα δέντρο και να συντριβεί πάνω σε κατοικημένη περιοχή. Η πιθανή αιτία του δυστυχήματος ήταν η καθυστερημένη κίνηση του αεροπλάνου για την προσγείωση.
Ήταν ένα κλασικό λάθος του πιλότου που συνδυάστηκε με την κακή συνεργασία με τον συγκυβερνήτη. Το αεροπλάνο κατέπεσε σε κατοικημένη γειτονιά, καταστρέφοντας πέντε σπίτια. Από τους 61 επιβαίνοντες οι 43 ανασύρθηκαν νεκροί, ενώ έχασαν τη ζωή τους και δύο άνθρωποι στο έδαφος. Το δυστύχημα ήταν το πρώτο θανατηφόρο γι’ αεροσκάφος τύπου Boeing 737. (ethnos.gr)
Γιατί τα αεροπλάνα πετούν στα 36.000 πόδια; Για 5 βασικούς λόγους!
Έχετε ποτέ αναρωτηθεί γιατί το συχνότερο υψόμετρο στις πτήσεις είναι μεταξύ 33.000 και 42.000 ποδιών, με τα 36.000 πόδια να είναι συνήθως το ύψος που πετούν τα αεροπλάνα;
Μπορεί τα ταξίδια εν μέσω πανδημίας του κορονοϊού να έχουν μπει για λίγο στο περιθώριο, ωστόσο η ανάκαμψη είναι προ των πυλών, ειδικά με τα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνονται σε αεροπλάνα και αεροδρόμια.
Οπότε οι γνώσεις σχετικά με τις πτήσεις και τα ταξίδια με αεροπλάνο πάντα είναι καλοδεχούμενες και καλό είναι να λύνονται όλες οι απορίες. Στην ερώτηση λοιπόν σχετικά με το ύψος που επιλέγουν να πετούν τα αεροπλάνα, η απάντηση έχει πολλά σκέλη, ήτοι πολλούς λόγους.about:blank
5 λόγοι που το αεροπλάνο πετάει στα 36.000 πόδια
Καταρχήν έχει να κάνει με την οικονομία στο καύσιμο, καθώς ο λεπτός αέρας σε αυτό το υψόμετρο επιφέρει μικρότερη αντίσταση στην άτρακτο, οπότε το αεροπλάνο χρειάζεται λιγότερο για να διατηρήσει την ταχύτητά του.
Ο δεύτερος λόγος είναι ότι στα 36.000 πόδια αποφεύγεις πουλιά, drones και ελικόπτερα, που πετούν χαμηλότερα. Δρομολόγια που πετούν προς την ίδια κατεύθυνση έχουν τουλάχιστον 1.000 πόδια απόσταση μεταξύ τους, ώστε να αποφεύγονται οι συγκρούσεις.
Ο καιρός είναι ο τρίτος λόγος. Όλα τα μετεωρολογικά φαινόμενα λαμβάνουν χώρα στην τροπόσφαιρα, που είναι κάτω από τη στρατόσφαιρα. Γι’ αυτό και την αποφεύγουν οι εμπορικές πτήσεις και προτιμούν τα κατώτερα τμήματα της στρατόσφαιρας.Η απίστευτη ιστορία του πιλότου της British Airways που πετάχτηκε από σπασμένο τζάμι αεροπλάνου και επέζησε – 22 λεπτά στους -17 βαθμούς Κελσίου! (βίντεο)
Τέταρτος λόγος είναι οι αναταράξεις, καθώς είναι ασθενέστερες όσο το αεροπλάνο πετάει πιο ψηλά, όσο δηλαδή μεγαλώνει το υψόμετρο.
Τέλος, το μεγάλο υψόμετρο προσφέρει στους πιλότους την πολυτέλεια του χρόνου. Τι σημαίνει αυτό; Εάν χρειαστε αναγκαστική προσγείωση ή επιτόπου επιδιόρθωση κάποιας βλάβης, τα χρονικά περιθώρια είναι πολύ μεγαλύτερα απ’ ό,τι αν πετούσε το αεροπλάνο στα 10.000 πόδια.https://www.travelstyle.gr/