Όπως επεσήμανε ο Managing Director Ελλάδας και Βαλκανίων της Alstom, Σταύρος Βλάχος, η εταιρία αναζητά τρόπους χρηματοδότησης για την κατασκευή δικτύου σταθερής τροχιάς που θα συνδέει το Ηράκλειο της Κρήτης με το νέο αεροδρόμιο που θα κατασκευαστεί στο Καστέλι είτε μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, είτε μέσω του προγράμματος για καινοτόμες επενδύσεις στο πλαίσιο «Πρότυπες προτάσεις».
Ανέφερε μάλιστα πως ήδη έχουν προχωρήσει σε συζητήσεις με το υπουργείο Υποδομών για την κατασκευή ενός σύνθετου δικτύου που μέσα στην πόλη του Ηρακλείου θα έχει τη μορφή τραμ για χαμηλές ταχύτητες, ενώ εκτός πόλης θα γίνει με τη μορφή Προαστιακού ώστε να αναπτύσσει μεγαλύτερες ταχύτητες.
Το έργο θα μπορούσε να αναπτυχθεί ενδιάμεσα του ΒΟΑΚ (Βόρειου Οδικού Αξονα), όπως έχει συμβει και με την περίπτωση της Αττικής Οδού στην Αθήνα.
Είχε ξαναγίνει προσπάθεια με τους Ολυμπιακούς Αγώνες
Άλλωστε, στο Ηράκλειο υπάρχει ήδη δίκτυο τραμ που χρησιμοποιούνταν για την μεταφορά κάρβουνου και το οποίο έχει εγκαταλειφθεί, ενώ η μεγάλη αύξηση της επιβατικής κίνησης του νέου Αεροδρομίου αναμένεται να δημιουργήσει μεγαλύτερες ανάγκες, χωρίς να απειλεί τη βιωσιμότητα του ΒΟΑΚ.
Πάντως, αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται προσπάθεια δημιουργίας δικτύου τραμ στο Ηράκλειο, καθώς κάτι τέτοιο είχε επιχειρηθεί και προ 20ετίας. Το 2000 ο τότε δήμαρχος Κώστας Ασλάνης είχε αναθέσει την υλοποίηση μελέτης ανάπτυξης Τραμ ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.
Η μελέτη σκοπιμότητας-βιωσιμότητας του έργου εκπονήθηκε και προέβλεπε την κατασκευή δύο γραμμών συνολικού μήκους 14,2 χιλιομέτρων, με κόστος 45 δισ. δραχμών, αλλά το εγχείρημα δεν προχώρησε καθώς δεν εξασφαλίστηκε εγκαίρως η σχετική χρηματοδότηση.
Ωστόσο τώρα έχει προηγηθεί ήδη συνάντηση της ηγεσίας του δήμου Ηρακλείου με τον επικεφαλής της Αττικό Μετρό, Νίκο Κουρέτα και στόχος είναι να εκπονηθεί μία συγκοινωνιακή μελέτη για την πόλη.
Η δημοτική αρχή εκτιμά ότι η αναγκαιότητα του έργου είναι δεδομένη, ενώ το μέσο θα μπορούσε να είναι και βιώσιμο εάν έφτανε στο ΠΑΓΝΗ, στο Πανεπιστήμιο και βεβαίως στο νέο Αεροδρόμιο, μία απόσταση περίπου 40 χιλιομέτρων.
Ενδιαφέρον της Alstom και για τα έργα ανάταξης του σιδηροδρόμου
Το στέλεχος της Alstom δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο της Ελλάδας έχει μείνει πολύ πίσω σε σχέση με το δίκτυο του μετρό, το οποίο είναι από τα πιο προηγμένα της Ευρώπης. Στόχος της Alstom είναι να διεκδικήσει την συνολική αναβάθμιση και ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, ενώ ολοκληρώνει την σηματοδότηση και ηλεκτροδότηση της γραμμής Δομοκός – Θεσσαλονίκη.
Για το 2023 η εταιρία έχει στραμμένο το βλέμμα της και στα νέα τρένα υδρογόνου που αναμένεται να δημοπρατηθούν από το υπουργείο Υποδομών στο πλαίσιο αναβάθμισής του σιδηροδρομικού υλικού που ήδη έχει πάρει το πράσινο φως της ΕΕ.
Μεγάλο ενδιαφέρον έχει και για τη γραμμή 4 του μετρό, η κατασκευή της οποίας είναι σε εξέλιξη τις μελλοντικές επεκτάσεις, αλλά και για τις επεκτάσεις του Προαστιακού σιδηρόδρομου προς Ραφήνα και Λαύριο.
Πηγή: https://www.ethnos.gr/