Θύματα των αθέμιτων πρακτικών των επιχειρήσεων πέφτουν για άλλη μια φορά οι καταναλωτές. Μπορεί ο συντελεστής να μειώθηκε από το 24% στο 13%, ωστόσο σε πολλές περιπτώσεις οι καταναλωτές δεν βλέπουν καμία διαφορά, καθώς οι επιχειρηματίες φρόντισαν να αυξήσουν τις τιμές, εξουδετερώνοντας τη μείωση του ΦΠΑ και βάζοντας με αυτόν τον τρόπο τη διαφορά στις τσέπες τους.
Στον χώρο της εστίασης έρευνα τιμών της εφημερίας τα ΝΕΑ δείχνει ότι επιχειρηματίες αύξησαν τις τιμές παράλληλα με τη μείωση του φόρου, στερώντας τα οφέλη του μειωμένου ΦΠΑ από τα νοικοκυριά.
Ενδεικτικό είναι ότι μία μερίδα πατάτες σε ταχυφαγείο με τον ΦΠΑ 24% κόστιζε 3 ευρώ. Μετά τη μετάπτωση του ΦΠΑ στο 13%, η τιμή θα έπρεπε να πέσει στα 2,58 ευρώ. Ωστόσο παραμένει στα τρία ευρώ με μειωμένο τον ΦΠΑ. Σε άλλη περίπτωση, το σουβλάκι με πίτα και γύρο κόστιζε 2,90 ευρώ με ΦΠΑ 24%. Μετά τη μείωση του ΦΠΑ στο 13% κοστίζει και πάλι 2,90 ευρώ, αν και θα έπρεπε να είχε μειωθεί στα 2,64 ευρώ.
Σε άλλο κατάστημα, το καλαμάκι σουβλάκι πριν από τη μείωση του ΦΠΑ στο 13% κόστιζε 1,6 ευρώ, τιμή στην οποία και παρέμεινε, ενώ θα έπρεπε να είχε μειωθεί στο 1,47 ευρώ. Δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες οι οποίοι δεν προχώρησαν σε μειώσεις, όπως άλλωστε πολλοί είχαν προειδοποιήσει με τη δικαιολογία ότι στο παρελθόν είχαν απορροφήσει τις αυξήσεις του ΦΠΑ, αλλά και κάθε άλλη επιβάρυνση που έχει προκύψει από τη φορολογία, όπως επίσης και την αύξηση του κατώτατου μισθού.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) περίπου 7.500 προϊόντα, δηλαδή το 15% του αριθμού των ειδών που διατίθενται στα σούπερ μάρκετ αφορά η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ.
Παρά τις αλλαγές ο ΦΠΑ στην Ελλάδα παραμένει ένας από τους υψηλότερους στην Ευρώπη, σημαντικά υψηλότερος από την Αγγλία (0%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την Πορτογαλία (13% και 6%).
Αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ, όπου ο χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ, είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%. Σημειώνεται ότι η εισαγωγή ειδικών φόρων κατανάλωσης (π.χ. καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία.