Σήμερα Τρίτη αναμένεται να καλέσει για απολογία ο εφέτης ανακριτής τον επιθεωρητή του ΟΣΕ και τους δύο σταθμάρχες της απογευματινής βάρδιας στον σταθμό Λάρισας για την τραγωδία στα Τέμπη, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της ΕΡΤ, ενώ επίκεινται και νέες διώξεις.
Εν τω μεταξύ, ανοίγουν όλοι οι φάκελοι με τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα της τελευταίας 15ετίας, ενώ αύριο Τετάρτη ο υπουργός Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης θα ενημερώσει τη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής μετά την αυτοψία που έκανε τόσο στον τόπο της τραγωδίας στα Τέμπη, όσο και στον ΟΣΕ της Θεσσαλονίκης, στο κέντρο ελέγχου κυκλοφορίας.
Οι απολογίες των «3»
Ο εφέτης ανακριτής στον οποίο ανατέθηκε η δικαστική έρευνα, Σωτήρης Μπακαΐμης, αναλαμβάνει την έρευνα η οποία δεν θα περιοριστεί μόνο στους χειρισμούς του 59χρονου σταθμάρχη, αλλά θα επεκταθεί σε ανώτερα κλιμάκια και σε άλλα πεδία, καθώς η υπόθεση είναι πολυσύνθετη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Εφέτης ανακριτής έχει παραλάβει το σύνολο της ογκοδέστατης δικογραφίας και τη μελετά, ενώ μία από τις πρώτες ανακριτικές του πράξεις θα είναι να καλέσει σε απολογία τους «3».
Αξίζει να σημειωθεί πως το επόμενο διάστημα, και ενώ η ανάκριση θα προχωρά, είναι πολύ πιθανό να έχουμε την άσκηση και νέων ποινικών διώξεων που θα αφορούν νέα πρόσωπα.
Σημαντικό όπλο στα χέρια του εφέτη – ανακριτή αποτελούν τα στοιχεία από τις δικαστικές πραγματογνωμοσύνες που διενήργησαν εξειδικευμένοι επιστήμονες, τους οποίους όρισε ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Λάρισας, Απόστολος Τζαμαλής.
Ακόμη διερευνώνται πιθανές ποινικές ευθύνες στους γιατρούς που χορήγησαν την αναρρωτική άδεια στον προϊστάμενο επιθεώρησης και η οποία ξεκινούσε στις 2 Μαρτίου.
Ανοίγουν οι φάκελοι των σιδηροδρομικών δυστυχημάτων
Επίσης, όπως έγινε γνωστό από χθες, ανοίγουν ξανά όλοι οι φάκελοι για τα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα που έγιναν την τελευταία δεκαπενταετία σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο. Ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος με έγγραφο του ζήτησε από τον σημερινό διοικητή του ΟΣΕ, να του διαβιβάσει όλα τα σχετικά έγγραφα.
Όπως αναφέρεται στην παραγγελία του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, ο ΟΣΕ υποχρεούται να ενημερώσει την εισαγγελική αρχή, πόσα θανατηφόρα σιδηροδρομικά δυστυχήματα έγιναν τα τελευταία 15 χρόνια, που έγιναν, πόσα θύματα είχαν και τι έγινε με την αναζήτηση ποινικών ευθυνών για τους υπαίτιους.
Η αποστολή των φακέλων, σύμφωνα με πληροφορίες, ζητήθηκε από τον κ. Ντογιάκο, προκειμένου να ελεγχθεί, αν οι ευθύνες που αποδόθηκαν ήταν οι πραγματικές, ή μήπως εκτός από εκείνους που πιθανά διώχθηκαν ποινικά η καταδικάστηκαν, υπήρχαν και άλλοι, στους οποίους οι έρευνες δεν στράφηκαν και οι σχετικές δικογραφίες οφείλουν τώρα να επαναξιολογηθούν.
Σε αυτό το πλαίσιο, όπως είναι γνωστό ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου έχει ζητήσει και μελετά το φάκελο για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης που σημειώθηκε το 2017 με τέσσερις νεκρούς.
Εκτός από το Άδενδρο
Εκτός από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης, στο «μικροσκόπιο» των Αρχών μπαίνουν, ανάμεσα σε άλλα, τα παρακάτω δυστυχήματα:
16 Μαΐου 2016: Σύγκρουση μηχανήματος συντήρησης σιδηροδρομικών γραμμών με ψεκαστικό σταθερής τροχιάς του ΟΣΕ, στις Σέρρες με απολογισμό δύο θανάτους και δύο τραυματισμούς
30 Σεπτεμβρίου 2019: Θανάσιμος τραυματισμός 55χρονου επιβάτη, κατά την επιβίβαση στον Δομοκό
21 Ιουνίου 2022: Σύγκρουση τρένου με Ι.Χ. σε αυτόματη φυλασσόμενη διάβαση στη Λάρισα με αποτέλεσμα τον θάνατο οδηγού.
Επίσης, σε βάθος 15ετίας θα πάει η έρευνα και για τις συμβάσεις του ΟΣΕ, σύμφωνα με τον επικεφαλής της αρχής για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος, Χαράλαμπο Βουρλιώτη.
Νέα συνάντηση Γεραπετρίτη – σιδηροδρομικών
Άλλη μία συνάντηση ανάμεσα στον Γιώργο Γεραπετρίτη και εκπροσώπους των σιδηροδρομικών έγινε τη Δευτέρα 13 Μαρτίου. Ο νέος υπουργός Μεταφορών ενημερώθηκε αναλυτικά για τις χρόνιες παθογένειες του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, ενώ από τους εργαζόμενους τονίστηκε ότι κανένα από τα προβλήματα αυτά δεν έχει επιλυθεί «παρά τις επανειλημμένες και στοχευμένες προσπάθειές μας να τα αναδείξουμε με όλους τους δυνατούς τρόπους», όπως σημείωσαν χαρακτηριστικά οι σιδηροδρομικοί.
Εμείς σαν εργαζόμενοι το μέλημα μας είναι πρώτα να ανοίξει (σ.σ. ο σιδηρόδρομος) και να ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη, τόνισε μετά τη συνάντηση ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και Μέσων Σταθερής Τροχιάς, Γιάννης Ντίτσας.
Ο κ . Γεραπετρίτης ενημέρωσε τους εργαζομένους ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι η ασφαλής επανεκκίνηση των σιδηροδρομικών μεταφορών, καθώς και ότι σύντομα θα προβεί σε επίσημες ανακοινώσεις στη βάση αυτού του στόχου.
Η ενημέρωση στη Βουλή
Ο πρόεδρος της Βουλής, Κώστας Τασούλας χαρακτήρισε την αυριανή ενημέρωση από τον Γιώργο Γεραπετρίτη ως μια «πρώτη εμπλοκή» του Κοινοβουλίου στην υπόθεση. Δεν είναι δεδομένο ότι θα παραστούν σε αυτή ο τέως υπουργός Μεταφορών, Κώστας Αχ. Καραμανλής ή άτομα που βρίσκονταν στην ίδια θέση επί προηγούμενων κυβερνήσεων, όπως ο Χρήστος Σπίρτζης επί ΣΥΡΙΖΑ.
Ο κ. Τασούλας, όταν ρωτήθηκε σχετικά, σημείωσε ότι οι δύο προαναφερόμενοι δεν είναι μέλη της Επιτροπής, ωστόσο μπορούν να συμμετέχουν αντικαθιστώντας συναδέλφους τους.
Ερωτηθείς σχετικώς ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου προανήγγειλε ότι στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου θα γίνει εκτεταμένη συζήτηση, ενώ επεσήμανε πως εκεί θα πρέπει τοποθετηθεί και ο παραιτηθέντας υπουργός.
«Δεν μπορώ να σας απαντήσω. Ο κ. Καραμανλής είναι βουλευτής της ΝΔ. Θεωρώ ότι στην Επιτροπή, που θα γίνει μία εκτεταμένη συζήτηση, και ο ίδιος πρέπει να προσέλθει και να καταθέσει την δική του άποψη».
Ο ΣΥΡΙΖΑ, από τη δική του μεριά, έχει ζητήσει και την άμεση σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας για την διερεύνηση των αιτιών που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών, επιδιώκοντας έναν ευρύτερο κοινοβουλευτικό διάλογο για το δυστύχημα που συγκλόνισε το πανελλήνιο.