ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Σχέδιο βιώσιμης επανεκκίνησης για όλους παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας

Τσίπρας: Σχέδιο βιώσιμης επανεκκίνησης για όλους – Στα 5,7 δισ. το κόστος για τη ρευστότητα των επιχειρήσεων

ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ: Σχέδιο βιώσιμης επανεκκίνησης για όλους παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας

Το κοστολογημένο πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία για την βιώσιμη επανεκκίνηση της οικονομίας και τη ρύθμιση του ιδιωτικού χρέους που δημιουργήθηκε στην πανδημία παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας στην ειδική διαδικτυακή εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ.

Στην εκδήλωση μετείχαν – και ήταν παρόντες στο στούντιο – εκτός από τον Αλέξη Τσίπρα, την Έφη Αχτσιόγλου και τον Αλέξη Χαρίτση, ο Γιώργος Καββαθάς πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, ο Κωνσταντίνος Μίχαλος πρόεδρος του ΕΒΕΑ και ο Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Αθηνών.

Μέσω σύνδεσης έδωσαν το παρόν η Λούκα Κατσέλη, ο καθηγητής Διεθνούς Τραπεζικού Δικαίου και Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, Αιμίλιος Αυγουλέας και ο καθηγητής Εμπορικού Δικαίου του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Δημήτρης Αυγιτίδης.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ το πρόγραμμα για την ενίσχυση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έχει δημοσιονομικό κόστος 5,7δις και συγκεκριμένα 2,1 δις από τις επιδοτήσεις και 3,6 δις από τις απώλειες εσόδων από τη μείωση της φορολογίας. «Πόσο μεγάλο είναι αυτό το ποσό», διερωτήθηκε, «μπροστά στον κίνδυνο της διάλυσης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και στην εκτόξευση της ανεργίας». Κατά τη διάρκεια της συζήτησης αναφέρθηκε και στο κόστος του κουρέματος του ιδιωτικού χρέους για το οποίο είπε πως ανέρχεται σε 2,7 δις (κοστολόγηση των απωλειών από τα δημόσια ταμεία), κόστος που εκτίμησε πως θα υπερκαλυφθεί από τη ρύθμιση, οπότε θα υπάρχει όφελος.

Το σχέδιο που παρουσίασε περιλαμβάνει τρεις βασικούς πυλώνες, τη ρύθμιση του ιδιωτικούς χρέους, προς το Δημόσιο, ασφαλιστικούς φορείς και τράπεζες, την ενίσχυση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ένα μόνιμο ολιστικό πτωχευτικό πλαίσιο με επαναφορά της προστασίας της πρώτης κατοικίας για ευάλωτα και μεσαία νοικοκυριά.

Σύμφωνα με τον Αλέξη Τσίπρα το σχέδιο αυτό επιχειρεί οργανωμένα να βάλει μια τάξη με τρόπο δίκαιο και αποτελεσματικό σε ό,τι σήμερα απειλεί την αναπτυξιακή πορεία της χώρας τα επόμενα χρόνια.

Επίσης, ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ σημείωσε ότι απέναντι σε κρίσεις όπως αυτοί που διανύουμε δύο είναι οι επιλογές:

από τη μία αυτή των έτοιμων λύσεων όπως αυτή που εφαρμόζει η κυβέρνηση και χαρακτήρισε «συνταγή αυτοκτονίας» με λουκέτα, ανεργία, μείωση μισθών κι επιχειρήσεις πνιγμένες στα χρέη και

–από την άλλη οι λύσεις που βασίζονται στην αξιοποίηση της εμπειρίας και της γνώσης όπως αυτή που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ με κομβικά χαρακτηριστικά, την ελάφρυνση των βαρών, την ώθηση της οικονομίας, την επιβράβευση της εργασίας, της καινοτομίας και του υγιούς επενδυτικού ρίσκου.

Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρθηκε στις κοινωνικές κατηγορίες τις οποίες αφορά αυτή η πρόταση δηλαδή τους ανθρώπους της πραγματικής οικονομίας ή αλλιώς τη μεσαία τάξη: τους καταστηματάρχες, τους εμπόρους, τους εργαζόμενους, τους ανθρώπους της εστίασης και του τουρισμού, τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους αυτοαπασχολούμενους, τους αγρότες, τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και τέλος τους νέους.

Το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ _ΠΣ εκτείνεται σε τρείς βασικούς πυλώνες.

Πρώτος πυλώνας – Μέτρα για το ιδιωτικό χρέος της πανδημίας

Αφορά τη νέα γενιά ιδιωτικού χρέους που δημιουργήθηκε τον καιρό της πανδημίας. Από την αρχή της πανδημίας μέχρι και το τέλος του 2020:

• 7 δισ. ευρώ νέα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία

• 10 δισ. ευρώ προς τις τράπεζες

Σε ότι αφορά τις οφειλές προς το Δημόσιο προτείνεται:

1.Για χρέη που δημιουργήθηκαν ή κατέστησαν ληξιπρόθεσμα από το Μάρτιο του 2020 μέχρι τουλάχιστον και το τέλος Αυγούστου του 2021 και αφορούν:

  • φυσικά πρόσωπα με απώλεια εισοδήματος ή απώλεια της θέσης εργασίας κατά την περίοδο της πανδημίας.
  • επιχειρήσεις που ανήκουν στους πληττόμενους κλάδους, με προϋπόθεση ένταξης στη ρύθμιση τη διατήρηση των θέσεων και σχέσεων εργασίας για τουλάχιστον 1 έτος.

Ø την πλήρη διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων

Ø τη διαγραφή μέρους βασικής οφειλήςγια συγκεκριμένες κατηγορίες χρεών

Ø την αποπληρωμή της υπόλοιπης οφειλής σε έως 120 δόσεις,

Η διαγραφή μέρους της βασικής οφειλής θα αφορά:

  • Φόρο εισοδήματος
  • Τέλος επιτηδεύματος
  • ΕΝΦΙΑ
  • Ασφαλιστικές εισφορές για τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυταπασχολούμενους
  • Εισφορά αλληλεγγύης

Κριτήριο για το ποσοστό της μείωσης της βασικής οφειλής θα είναι το ποσοστό απώλειας εισοδήματος την περίοδο της κρίσης για τα νοικοκυριά και το ποσοστό μείωσης του τζίρου για τις επιχειρήσεις.

Συγκεκριμένα:

· Για μείωση εισοδήματος/τζίρου 10%-29% : μείωση της βασικής οφειλής κατά 40%

· Για μείωση εισοδήματος/τζίρου 30%-40%: μείωση της βασικής οφειλής κατά 50%

· Για μείωση εισοδήματος/τζίρου άνω του 40%: μείωση της βασικής οφειλής κατά 60%

Η πλήρης διαγραφή τόκων και προσαυξήσεων καθώς και οι δόσεις θα εφαρμόζεται σε όλους, ακόμη και σε εκείνους που έχουν μείωση εισοδήματος ή τζίρους κάτω από 10%, προσφέροντας έτσι οριζόντια ανακούφιση σε όλους τους πολίτες τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε.

  1. Για τα χρέη προς τις τράπεζες, προτείνεται για όσο διαρκούν οι έκτακτες συνθήκες
  • Αναστολή πληρωμών.
  • Περίοδο χάριτος για ρυθμισμένες οφειλές
  • Επιμήκυνση περιόδου αποπληρωμής με αναπροσαρμογή επιτοκίου.
  • Διαχωρισμός οφειλών σε εξυπηρετήσιμες και μη (με ρύθμιση του πρώτου μέρους και πάγωμα του δεύτερου)
  • Διαγραφή μέρους της οφειλής για ευάλωτους και πληττόμενους οφειλέτες

Και σε αυτή τη κατεύθυνση σχεδιάζουμε από τη πρώτη μέρα διακυβέρνησης να νομοθετήσουμε σειρά παρεμβάσεων που θα επαναφέρει το ρόλο του δημοσίου αξιοποιώντας τη συμμετοχή του μέσω του ΤΧΣ, για καλύτερο στρατηγικό σχεδιασμό υπέρ της πραγματικής οικονομίας και των πολιτών.

Σε αυτή τη κατεύθυνση στο νομοθετικό σχεδιασμό περιλαμβάνονται επίσης :

  • Η διαγραφή του συνόλου των τόκων υπερημερίας που τυχόν υπολογίσθηκαν κατά την κρίσιμη περίοδο.
  • Η αναστολή πτωχεύσεων και λήψης μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης
  • Το πάγωμα της τοκοφορίας
  • Η μη απώλεια των ρυθμίσεων

Βασικό μέρος του σχεδιασμού μας αποτελεί η δημιουργία νέων εγγυοδοτικών σχημάτων, με κοινωνικά κριτήρια και εστίαση στη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

Δεύτερος πυλώνας – Ενίσχυση της ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ εκτιμά ότι αν δεν υπάρξουν μέτρα ρευστότητας οι ΜμΕ απλά δε θα τα καταφέρουν να σταθούν στα πόδια τους. Υπό αυτό το πρίσμα προτείνει ένα πλαίσιο 9 σημαντικών μέτρων:

  1. Κάλυψη τμήματος επιταγών/αγορών επιχειρήσεων μέσω κρατικού δανεισμού. Μέσω ενός προγράμματος κρατικής δανειοδότησης για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, με ύψος ενίσχυσης ίσο με το 30% του κόστους προμηθειών που είχαν οι επιχειρήσεις το 2019 και ορίζοντα αποπληρωμής από το 2023 και έως 5 έτη.
  2. Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για τη διατήρηση των θέσεων εργασίας. Η επιδότηση θα καλύπτει το σύνολο των ασφαλιστικών εισφορών (εργαζόμενου και εργοδότη) και προτείνουμε να έχει διάρκεια 6 μηνών. Παράλληλα, ο εργοδότης θα οφείλει να διατηρήσει το σύνολο των εργαζομένων του για επιπλέον 6 μήνες μετά τη λήξη της επιδότησης, χωρίς μεταβολή των εργασιακών τους σχέσεων.
  3. Μετατροπή του συνόλου της επιστρεπτέας προκαταβολής σε μη επιστρεπτέα.
  4. Ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων μέσω Αναπτυξιακής Τράπεζας και τραπεζικού δανεισμού, μέσω προγράμματος εγγυήσεων με υψηλό ποσοστό δημόσιας κάλυψης έως 90% κάθε δανείου – χωρίς όριο ανώτατου ποσοστού κάλυψης.

Αν δεν αντιμετωπιστεί η απαγόρευση πρόσβασης της συντριπτικής πλειοψηφίας των ΜμΕ στον τραπεζικό δανεισμό, η πραγματική οικονομία δε πρόκειται να ανακάμψει. Και η αναπτυξιακή τράπεζα αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο, αρκεί να λειτουργήσει σωστά και τολμηρά.

  1. Ειδικός ακατάσχετος λογαριασμός για τις επιχειρήσεις και τους ελευθέρους επαγγελματίες.
  2. Ενεργοποίηση του θεσμού των μικροχρηματοδοτήσεων. Το πρόγραμμα μπορεί να δράσει συμπληρωματικά με τα άλλα μέτρα βοηθώντας ιδίως τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, τους ελεύθερους επαγγελματίες και κυρίως τους νέους ανθρώπους που θέλουν να ξεκινήσουν μια οικονομική δραστηριότητα.
  3. Ρύθμιση των οφειλών προς ΔΕΚΟ και ΟΤΑ, με διευκόλυνση πληρωμής σε τουλάχιστον 24 δόσεις.
  4. Διαγραφή του τέλους επιτηδεύματος στη βάση των μηνών αναστολής λειτουργίας της επιχείρησης. Το τέλος επιτηδεύματος είναι φόρος για την άσκηση επαγγέλματος. Είναι εντελώς παράλογο λοιπόν να απαιτεί το κράτος την πληρωμή αυτού του φόρου όταν το ίδιο έχει διακόψει τη λειτουργία επιχειρήσεων και επαγγελμάτων.
  5. Μείωση ΦΠΑ εστίασης στο 6% για το πρώτο εξάμηνο από την έναρξη της δραστηριότητας στον κλάδο.

Τρίτος πυλώνας – Μόνιμο ολιστικό πλαίσιο διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους

Ένα σταθερό πλαίσιο χωρίς ημερομηνία λήξης, που θα καλύπτει όλες τις κατηγορίες οφειλετών και οφειλών,

· που θα λαμβάνει υπόψη του τις ανάγκες κάθε οφειλέτη και θα προσαρμόζεται σε αυτές,

· που θα αποτρέπει την κατάχρηση και θα επιβραβεύει τους συνεπείς,

· που θα επιτρέπει στους πολίτες να απεγκλωβίζονται από τα χρέη τους και να σχεδιάζουν τη ζωή τους.

Καταργούμε, λοιπόν, τον ακραία αντικοινωνικό Πτωχευτικό Νόμο της ΝΔ.

Και επαναφέρουμε τη προστασίας τη κύριας κατοικίας.

Και τη δεσμευτικότητα των ρυθμίσεων για τους πιστωτές και κυρίως για τις Τράπεζες.

Το σχέδιό μας για το νέο πλαίσιο εκτείνεται σε τρεις άξονες:

1) Το πλαίσιο ρύθμισης για τις επιχειρήσεις, με τον πτωχευτικό κώδικα ως ίσχυε πριν την κατάργησή του, θα επανέλθει με απαραίτητες βελτιώσεις και με την πραγματική έννοια της δεύτερης ευκαιρίας.

2) Το πλαίσιο ρύθμισης για τα φυσικά πρόσωπα και τα νοικοκυριά, που εισάγει εξωδικαστικό ηλεκτρονικό στάδιο και περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την προστασία της πρώτης κατοικίας

3) Το πλέγμα ρυθμίσεων οφειλών προς το Δημόσιο.

Πιο συγκεκριμένα:

Για τις επιχειρήσεις:

Ο εξωδικαστικός μηχανισμός αλλάζει.

Τελειώνουμε με τον απόλυτο έλεγχο της διαδικασίας από τις τράπεζες, όπως ισχύει σήμερα με το πλαίσιο που θέσπισε η ΝΔ με τον πτωχευτικό.

  • Αφορά οφειλές προς θεσμικούς πιστωτές (Δημόσιο, ΕΦΚΑ, Τράπεζες).
  • Δεν απαιτείται η αποδοχή της έναρξης της διαδικασίας από τους πιστωτές.
  • Η ρύθμιση προκύπτει από ηλεκτρονική πλατφόρμα
  • Για τις απλές και πλέον συνηθισμένες περιπτώσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που έχουν οφειλές στο δημόσιο και σε κάποιες τράπεζες, η ρύθμιση προκύπτει αυτοματοποιημένα από την πλατφόρμα και είναι δεσμευτική για τους πιστωτές
  • Για τις πιο σπάνιες σύνθετες περιπτώσεις μεγάλων επιχειρήσεων με σύνθετα χρέη, θα απαιτείται έλεγχος βιωσιμότητας, και θα προηγείται της ρύθμισης διαπραγμάτευση πιστωτών και οφειλέτη

Σε ότι αφορά τα νοικοκυριά:

· Θα υπάρχει κι εδώ εξωδικαστική διαδικασία. Η διαδικασία θα είναι απλή: O οφειλέτης θα κάνει την αίτηση στην πλατφόρμα. Θα απαιτείται η συναίνεση του για άρση του φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου προκειμένου να γίνει επεξεργασία της αίτησής του.

· Μετά τον έλεγχο των στοιχείων θα εμφανίζεται αυτοματοποιημένα η προτεινόμενη ρύθμιση από την ηλεκτρονική πλατφόρμα και η ρύθμιση αυτή θα είναι δεσμευτική και για τους πιστωτές, στους οποίους θα κοινοποιείται και θα τίθεται άμεσα σε ισχύ.

· Διατηρείται η δυνατότητα προσφυγής στο δικαστήριο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Όσον αφορά την προστασία της πρώτης κατοικίας:

Θα ισχύσει άμεση προστασία της πρώτης κατοικίας των λαϊκών στρωμάτων και της μεσαίας τάξης με την υπαγωγή τόσο στην εξωδικαστική όσο και στη δικαστική διαδικασία, ενώ για ευάλωτες κατηγορίες συμπολιτών μας, η χορήγηση ρύθμισης θα συνοδεύεται από πρόγραμμα επιδότησης της αποπληρωμής των δόσεων.

Επιπρόσθετα, για τα ρυθμισμένα δάνεια νοικοκυριών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, σχεδιάζουμε τη δημιουργία Ειδικού Ταμείου Αναδιαρθρώσεων εντός της Αναπτυξιακής Τράπεζας που θα επιχορηγεί υπό προϋποθέσεις τμήμα της ρυθμισμένης οφειλής που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει ο οφειλέτης.

Το σχέδιο, τέλος, ενσωματώνει και ειδικές μέριμνες για τον αγροτικό κόσμο.

Την πλήρη υπαγωγή στις ρυθμίσεις παραπάνω ρυθμίσεις, των αγροτικών χρεών που βρίσκονται σε ειδικούς εκκαθαριστές – όπως η πρώην Αγροτική Τράπεζα.

Την ειδική προστασία των παραγωγικών περιουσιακών στοιχείων που είναι απαραίτητα για τον βιοπορισμό των αγροτών έναντι οποιασδήποτε ρευστοποίησης.

Τα σχόλια είναι κλειστά.