Σοβαρό προβληματισμό προκαλούν τα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας για τις παραβάσεις οδήγησης χωρίς δίπλωμα το 2024, με την Κρήτη να καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση σε πανελλαδικό επίπεδο, μετά την Αττική. Η έκταση του φαινομένου, που αγγίζει τα όρια της κοινωνικής ανοχής απέναντι στη νομοθεσία, καταδεικνύει βαθιές παθογένειες στην οδική συμπεριφορά, ιδιαίτερα στην επαρχία.
Συγκεκριμένα, στην Κρήτη καταγράφηκαν 8.112 παραβάσεις για μη κατοχή άδειας οδήγησης, έναντι 30.026 στην Αττική, που βρίσκεται στην κορυφή της λίστας. Ακολουθούν η Θεσσαλονίκη με 7.398 παραβάσεις και η Δυτική Ελλάδα με 5.338. Τα στοιχεία αυτά αντικατοπτρίζουν μια ανησυχητική πραγματικότητα στους ελληνικούς δρόμους, όπου η οδήγηση χωρίς δίπλωμα παραμένει μια «σιωπηλή απειλή», όπως τη χαρακτηρίζει ο ταξίαρχος Σωτήρης Καλταμπάνης, διευθυντής της Διεύθυνσης Αστυνομίας Αθηνών.
Το 2024, οι συνολικές παραβάσεις για στέρηση ικανότητας οδήγησης ανήλθαν σε 79.549, αυξημένες κατά 16,6% σε σχέση με το 2023 (68.200) και κατά 34,15% σε σχέση με το 2022 (59.297). Το μεγαλύτερο ποσοστό των παραβατών ήταν οδηγοί δικύκλων (42.038), ακολουθούμενοι από οδηγούς Ι.Χ. (29.959) και μοτοποδηλάτων (5.147). Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί και η καταγραφή 339 παραβάσεων από οδηγούς σχολικών λεωφορείων.
Πιο αυστηρές ποινές φέρνει ο νέος ΚΟΚ
Με βάση τον ισχύοντα Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, η οδήγηση χωρίς δίπλωμα τιμωρείται με αυτόφωρη διαδικασία και πρόστιμο 100 ευρώ. Ωστόσο, με τις επικείμενες αλλαγές στον ΚΟΚ, το πλαίσιο ποινών γίνεται αυστηρότερο: θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 350 ευρώ, αφαίρεση άδειας οδήγησης και στοιχείων κυκλοφορίας για 30 ημέρες, ενώ προβλέπεται και ποινή φυλάκισης.
Η επιμονή των στατιστικών και η διαρκώς αυξανόμενη τάση παραβάσεων καταδεικνύουν την ανάγκη για ενίσχυση της οδικής παιδείας και αυστηρή εφαρμογή του νόμου, σε μια χώρα όπου η οδήγηση χωρίς άδεια δεν αποτελεί απλώς διοικητική παράβαση, αλλά σοβαρό κίνδυνο για τη δημόσια ασφάλεια.