Σημεία παρέμβασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα:
• Η ολοκλήρωση του πολεοδομικού, χωροταξικού και ρυμοτομικού σχεδιασμού στις περιοχές που υπέστησαν τεράστιο πλήγμα από την καταστροφική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου το 2018 αποτελεί βασική προτεραιότητα και δέσμευση της κυβέρνησης.
• Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με τη συνδρομή του ΤΕΕ, σε χρόνο ρεκόρ, σε 2 έτη, ολοκλήρωσε το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΕΠΣ) για τις εξής δημοτικές ενότητες Νέας Μάκρης και Ραφήνας: Μάτι, Κόκκινο Λιμανάκι, Αγία Μαρίνα, Σκουφέικα, και Πευκώνας. Περιοχές που συνολικά καλύπτουν έκταση 7.935 στρεμμάτων. Σύμφωνα με την εμπειρία του παρελθόντος, για την εκπόνηση ΕΠΣ χρειαζόταν χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη.
• Με το ΕΠΣ, το οποίο προωθείται στο ΣτΕ, μπαίνει τάξη στις χρήσεις γης στην περιοχή και ξεκινά η διαδικασία εφαρμογής προγράμματος αστικής ανάπλασης, περιβαλλοντικής προστασίας και αντιμετώπισης των συνεπειών από τη μεγάλη φυσική καταστροφή ώστε το Μάτι να αποτελέσει οδηγό και για άλλες περιοχές.
• Μετά την ολοκλήρωση του ΕΠΣ, τίθεται σε εφαρμογή η δεύτερη φάση του σχεδιασμού, η οποία αφορά στην εκπόνηση του Ρυμοτομικού Σχεδίου και στην Πράξη Εφαρμογής που αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2022. Αποτελεί ιδιαίτερα χρονοβόρο διαδικασία – συνήθως χρειάζονται 15 χρόνια ή και περισσότερα. Πριν από λίγες ημέρες το ΤΕΕ ξεκίνησε τη δημοπράτηση των μελετών.
• Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε συνεργασία με το ΤΕΕ, θα ολοκληρώσει και τις δύο φάσεις του σχεδιασμού μέσα 3 χρόνια. Πρόκειται για ένα εγχείρημα δίχως προηγούμενο και ενώ μεσολάβησε η ανάρτηση των δασικών χαρτών που έφερε στην επιφάνεια διαχρονικές παθογένειες δεκαετιών.
Σημεία παρέμβασης του Υφυπουργού Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, Νίκου Ταγαρά:
• Αύριο κλείνουμε τρία χρόνια από μια τραγωδία. Οι πληγείσες δημοτικές ενότητες αποτελούν μια αντιπροσωπευτική περιοχή όλης της χώρας σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό και την πολεοδόμηση διότι τα έχουν όλα: σχέδια πόλεων, οικισμούς, εκτός σχεδίου περιοχές, δασικές περιοχές, αιγιαλούς, αρχαιολογικούς χώρους και ρέματα.
• Το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο για αυτές τις περιοχές είναι «πιλοτικό» και με την έγκριση από το ΣτΕ θα αποτελέσει τη βάση για περιοχές με παρόμοια χαρακτηριστικά σε όλη την Επικράτεια.
• Η περιοχή επέμβασης συνολικά φθάνει τα 7.935 στρέμματα. Τα 3.028 θα είναι τελικά πολεοδομημένα και από αυτά τα 452 είναι ήδη στο σχέδιο πόλεως. Άρα νέα επιφάνεια που μπαίνει σε σχέδιο πόλης που πολεοδομείται είναι 2.600 στρέμματα. Οι ζώνες που πολεοδομούνται είναι η Αγία Μαρίνα, το Μάτι, το Κόκκινο Λιμανάκι, τα Σκουφέικα και ο Πευκώνας, ενώ σε μία περιοχή 17,5 στρεμμάτων θα δημιουργηθούν περίπου 100 κοινωνικές κατοικίες των 80 τετραγωνικών μέτρων.
• Βρισκόμαστε πλέον στη φάση αποστολής του ΕΠΣ στο ΣτΕ για την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος και έτσι ολοκληρώνεται η πρώτη φάση σχεδιασμού. Στη δεύτερη και τελευταία φάση του σχεδιασμού, που περιλαμβάνει το Ρυμοτομικό Σχέδιο και την Πράξη Εφαρμογής, θα υπάρξει ο χώρος στον οποίο θα εξελιχθούν οι διαδικασίες κατασκευής των κοινωνικών κατοικιών για την αποκατάσταση των πληγέντων. Για το Ρυμοτομικό Σχέδιο Εφαρμογής, τη δεύτερη φάση και την Πράξη Εφαρμογής έχουμε ορίζοντα ολοκλήρωσης το επόμενο καλοκαίρι.
• Από το καλοκαίρι του 2019 μέχρι του χρόνου το καλοκαίρι, σε τρία χρόνια δηλαδή, θα έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχεδιασμό και τις δύο φάσεις και ΕΠΣ και Πολεοδομικό Σχέδιο Εφαρμογής. Σε καμία περιοχή, ποτέ στο παρελθόν δεν υπήρξε σε τέτοιο χρόνο, ολοκλήρωση του σχεδιασμού.
• Η διαβούλευση που προηγήθηκε ήταν διαρκής και πρωτοφανής. Με εκατοντάδες επιστολές, συναντήσεις, τηλεδιασκέψεις με όλους τους εμπλεκόμενους. Και οφείλαμε να το κάνουμε αυτό.
• Σημεία παρέμβασης του Γενικού Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιου Μπακογιάννη:
• Έχει γίνει πολύ μεγάλη προσπάθεια για τα έργα της βιώσιμης κινητικότητας, τα οποία θα τα δούμε να περνούν σε επίπεδο εφαρμογής στην επόμενη φάση. Υπάρχει η πρόβλεψη για τον παραλιακό πεζόδρομο – ποδηλατόδρομο και ταυτόχρονα υπάρχει και μια ιεράρχηση του οδικού δικτύου η οποία δίνει τη δυνατότητα να έχουμε και ποδηλατοδρόμους αλλά και μεγάλα πεζοδρόμια με φύτευση.
• Στόχος δεν είναι μόνο να αναπτύξουμε τις ποδηλατικές υποδομές στο Μάτι και γενικότερα στην ευρύτερη περιοχή, αλλά να τις συνδέσουμε με τους κοινόχρηστους χώρους και να υπάρχει ένα πλαίσιο, ένα σύμπλεγμα δρόμων ήπιας κυκλοφορίας.
• Παράλληλα, από τον σχεδιασμό έχουν γίνει διανοίξεις για την πρόσβαση στην παραλία που θα συνδέεται με το εσωτερικό τοπικό δίκτυο. Άρα, σε επίπεδο συγκοινωνιακού σχεδιασμού και βιώσιμης κινητικότητας, θα δούμε εξειδικεύσεις στο επόμενο στάδιο μέσω της ρυμοτομίας αλλά μέσω και ενός πολύ αναλυτικού σχεδίου που θα συνδέει τόσο το παραλιακό μέτωπο, όσο και το εσωτερικό της περιοχής των οικισμών που θα πολεοδομηθούν με δίκτυα βιώσιμης κινητικότητας.