Το σκεπτικό των εισηγήσεων για προσφυγή στις κάλπες την Κυριακή των Βαΐων – Μέχρι το τέλος Μαΐου οι δεύτερες
Σχέδιο για εκλογές στις 9 Απριλίου
Στην εορταστική ανάπαυλα παρέπεμψε για τις τελικές αποφάσεις του αναφορικά με τον χρόνο των εκλογών ο Πρωθυπουργός, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Μητσοτάκης τείνει να επιλέξει ως ημερομηνία για την προσφυγή στις πρώτες κάλπες της απλής αναλογικής την 9η Απριλίου.
Η διεξαγωγή των εκλογών μια εβδομάδα πριν από το Πάσχα συγκεντρώνει μια σειρά από πλεονεκτήματα, που φέρεται να έχει συνεκτιμήσει το Μέγαρο Μαξίμου:
Πρώτον, οι εκλογές σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούν να θεωρηθούν πρόωρες και ο Πρωθυπουργός θα εμφανιστεί συνεπής με τη δέσμευση για εξάντληση της τετραετίας.
Δεύτερον, η χώρα θα αποφύγει μια δίμηνη σχεδόν –μέχρι τα τέλη Μαΐου– περαιτέρω πόλωση και πολιτική αναταραχή που εκ των πραγμάτων έχει αντίκτυπο και στην οικονομία.
Τρίτον, θα έχουν «ωριμάσει» όλα τα οικονομικά μέτρα που η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει: Από 1ης Ιανουαρίου καταργείται η εισφορά αλληλεγγύης στο Δημόσιο, ενώ παράλληλα αυξάνονται οι συντάξεις. Επίσης, από τα τέλη Φεβρουαρίου θα αρχίσει η καταβολή του Market Pass, ενώ πριν από τις εκλογές θα είναι δυνατόν να ανακοινωθεί και η νέα αύξηση του κατώτατου μισθού που θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Μαΐου.
Τέταρτον, η διεξαγωγή των εκλογών στις 9 Απριλίου θεωρείται πως θα συνδυαστεί με ένα ευνοϊκότερο για την κυβέρνηση πολιτικό κλίμα, καθώς οι πολίτες θα έχουν αφήσει πίσω τον πιό επώδυνο από πλευράς κόστους χειμώνα, ενώ θα διευκολυνθεί και η έξοδος των ετεροδημοτών, που θα μπορούν να συνδυάσουν την μετακίνηση στις εκλογικές τους περιφέρειες με την εορταστική ανάπαυλα.
Πέμπτον, οι εκλογές θα διεξαχθούν χωρίς να «εμπλακούν» με την ιδιαίτερα ευαίσθητη περίοδο των Πανελλαδικών εξετάσεων: Εάν οι πρώτες κάλπες στηθούν στις 9 Απριλίου, οι δεύτερες εκλογές –με τον νέο εκλογικό νόμο– θα πραγματοποιηθούν πριν από τις Πανελλαδικές.
Ομως ο πρωθυπουργός, παρότι και η ίδια η Ν.Δ. κινείται πλέον με ορίζοντα τις επερχόμενες κάλπες, δεν επιθυμεί ο χρόνος μέχρι την πρώτη αναμέτρηση με την απλή αναλογική να παραμείνει ανεκμετάλλευτος, τόσο στο επίπεδο της διπλωματικής σκακιέρας όσο και στο μέτωπο της παραγωγής κυβερνητικού έργου.
Αναφορικά με τα θέματα εξωτερικής πολιτικής είναι ενδεικτικό ότι ο πρωθυπουργός δεν δίστασε να ανάψει το πράσινο φως για την πραγματοποίηση, την περασμένη Παρασκευή, στις Βρυξέλλες, της τριμερούς συνάντησης ανάμεσα στους διπλωματικούς συμβούλους των Κυριάκου Μητσοτάκη, Ταγίπ Ερντογάν και Ολαφ Σολτς, των κ. Αννας-Μαρίας Μπούρα, Ιμπραήμ Καλίν και Γενς Πλέτνερ, αντίστοιχα, η οποία πραγματοποιήθηκε μετά από παρασκήνιο κορυφής.
Για τη συγκεκριμένη εξέλιξη, σύμφωνα με πληροφορίες, κρίσιμο ρόλο διαδραμάτισε η εξαιρετική χημεία που έχουν αποκτήσει ο πρωθυπουργός και ο Γερμανός καγκελάριος. Ο κ. Σολτς κατά καιρούς είχε εκφράσει την άποψη ότι το Βερολίνο θα μπορούσε να συμβάλει στην αποκλιμάκωση της έντασης μεταξύ Αθήνας και Αγκυρας. Ενα σημαντικό πρόσθετο βήμα έγινε στη διάρκεια της επίσκεψης που πραγματοποίησε ο Γερμανός καγκελάριος στην Ελλάδα στα τέλη Οκτωβρίου. Τότε, ο κ. Σoλτς ενημερώθηκε σε βάθος για τις αφορμές των εντάσεων στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και δεν δίστασε να πάρει σαφή θέση, καθώς δήλωσε ευθέως πως «δεν υπάρχει περίπτωση μέλη της Συμμαχίας του ΝΑΤΟ να αμφισβητούν ευθέως τις κυριαρχίες άλλων μελών». Υπό αυτήν την έννοια είχε οικοδομηθεί ένα ισχυρό πλέγμα εμπιστοσύνης. Ετσι, όταν ο Γερμανός καγκελάριος είπε στον κ. Μητσοτάκη πως θα ήθελε να αναλάβει κάποιο ρόλο ώστε να επανενεργοποιηθούν οι δίαυλοι επικοινωνίας μεταξύ Αθήνας και Αγκυρας, ο πρωθυπουργός απάντησε άμεσα πως ο ίδιος δεν έχει αντίρρηση. Εξάλλου, ο κ. Μητσοτάκης δηλώνει παγίως ότι παρά τις διαφωνίες, οι δύο χώρες θα πρέπει να συνομιλούν. Το θετικό σήμα από την Αθήνα μεταφέρθηκε στον Τούρκο πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος με τη σειρά του συναίνεσε, με αποτέλεσμα η συνάντηση των τριών διπλωματικών συμβούλων να δρομολογηθεί.
Η Αθήνα δεν ανέμενε και δεν αναμένει άμεσα θεαματικές εξελίξεις στις ελληνοτουρκικές σχέσεις, ούτε επενδύει στο ενδεχόμενο να εγκαταλείψει η Αγκυρα την επιθετική ρητορική της. Ομως θεωρεί σημαντική τη συνάντηση των κ. Μπούρα, Καλίν και Πλέτνερ στις Βρυξέλλες καθώς:
• Επανενεργοποιείται ο δίαυλος μεταξύ των γραφείων του πρωθυπουργού και του Τούρκου προέδρου που είχε διακοπεί επί μήνες μετά το γεύμα που είχαν στην Κωνσταντινούπολη την περασμένη άνοιξη. Μέχρι πρόσφατα, η μόνη –ασθενής– γέφυρα επικοινωνίας ως γνωστόν ήταν εκείνη μεταξύ των υπουργών Aμυνας των δύο χωρών, Παναγιωτόπουλου και Ακάρ.
• Εισέρχεται στην ευρύτερη εικόνα των ελληνοτουρκικών σχέσεων το Βερολίνο. Είναι εξάλλου ενδεικτικό πως ο Γερμανός κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέφεν Χεμπεστράιτ όταν επιβεβαίωσε την «τριμερή» των Βρυξελλών ουσιαστικά προανήγγειλε ότι «θα υπάρξουν και άλλες επαφές».
Μετεκλογικός ορίζοντας
Η Αθήνα δεν προσδοκά θεαματικά αποτελέσματα από την πρωτοβουλία του Βερολίνου, τουλάχιστον μέχρι να διεξαχθούν οι εκλογές σε Ελλάδα και Τουρκία. Ομως δεν αποκλείεται να δημιουργηθεί κάποιο έδαφος για θετικές εξελίξεις αμέσως μετά, ενώ, επιπρόσθετα, είναι δυνατόν στο μεσοδιάστημα να αποτραπούν οι εντάσεις στο πεδίο. Εκεί πράγματι, παρά τις τουρκικές ρητορικές ακρότητες και την αμφισβήτηση της κυριαρχίας των νησιών, η κατάσταση παραμένει ελεγχόμενη σε σχέση με τις μεγάλες κρίσεις με το μεταναστευτικό στον Εβρο και την έξοδο του «Ορούτς Ρέις».
Το δεύτερο μέτωπο στο οποίο εστιάζει ο πρωθυπουργός είναι η συνέχιση της παραγωγής κυβερνητικού έργου μέχρι τη διενέργεια των εκλογών. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται από το Μέγαρο Μαξίμου στη δρομολόγηση 43 προγραμμάτων που θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης με κονδύλια ύψους 3,5 δισ. ευρώ. Η αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου έχει αποκτήσει κρίσιμη σημασία προκειμένου η ελληνική οικονομία να παραμείνει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και το επόμενο έτος, καθώς οι παρενέργειες του πολέμου στην Ουκρανία προκαλούν ήδη ισχυρές υφεσιακές πιέσεις διεθνώς.
Παράλληλα, στο «μπλοκάκι» του κ. Μητσοτάκη υπάρχει και μια σειρά από νομοθετικές παρεμβάσεις που θα δρομολογηθούν, με σημαντικότερη ίσως την αναμόρφωση του θεσμού του «πόθεν έσχες». Με βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό προβλέπεται ένα νέο πλαίσιο μέσω του οποίου οι 49 διαφορετικές κατηγορίες υπόχρεων θα «ομογενοποιηθούν» σε δεκατρείς. Παράλληλα, για τη διευκόλυνση των πολιτών οικονομικά στοιχεία όπως οι τραπεζικές καταθέσεις θα αναρτώνται άμεσα από τα πιστωτικά ιδρύματα και οι πολίτες απλώς θα τις επιβεβαιώνουν. Επίσης θα προχωρήσει ο εξορθολογισμός των ποινών –προβλέπονται βαριές ποινές για μικρές παραβάσεις και αντίστροφα–, ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στον έλεγχο των πολιτικών προσώπων.
Τέλος, υπάρχουν σκέψεις να «ομογενοποιηθούν» οι φορείς ελέγχων, που στην παρούσα φάση διεξάγονται από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και την Αρχή για το ξέπλυμα μαύρου χρήματος, καθώς και να οριστεί συγκεκριμένο πλαφόν δειγματοληπτικών ελέγχων κατ’ έτος.
Εξι αλλαγές
Επίσης, τον δρόμο της υλοποίησης θα πάρουν μεταξύ άλλων:
• Η επέκταση των αρμοδιοτήτων της ΡΑΕ σε θέματα νερού και απορριμμάτων.
• Η δημιουργία κέντρου έρευνας και κατασκευής drones.
• Ο δικαστικός χάρτης διοικητικής δικαιοσύνης που θεωρείται κρίσιμος για την ταχύτερη απονομή της.
• Η καθιέρωση συστήματος ηλεκτρονικού ελέγχου αφίξεων και αναχωρήσεων σε τουριστικά καταλύματα.
• Ο νέος Κώδικας Μετανάστευσης.
• Η έναρξη εργασιών ανακαίνισης σε νοσοκομεία και κέντρα υγείας σε όλη τη χώρα. https://www.kathimerini.gr/