Νέο θρίλερ έχει προκύψει με την προμήθεια της Ευρώπης με ενέργεια, αυτή τη φορά με αφορμή τη διακοπή ροής πετρελαίου προς ορισμένες χώρες από ρωσικό αγωγό της Transneft, ο οποίος διασχίζει την Ουκρανία.
Η Transneft, η οποία είναι μονοπώλιο της Ρωσίας, κατηγορεί την Ουκρανία για τη διακοπή των ροών, αναφέροντας ότι η πληρωμή της για τα δικαιώματα διαμετακόμισης μέσω της Ουκρανίας για το μήνα Αύγουστο που πραγματοποιήθηκε πριν λίγες ημέρες δεν ήταν εφικτή επειδή τέθηκαν σε ισχύ νέες κυρώσεις εναντίον της Μόσχας.
Η Transneft PJSC είπε ότι δεν υπήρχε καμία επίδραση στο βόρειο σκέλος του αγωγού Druzhba, ο οποίος διασχίζει τη Λευκορωσία προς την Πολωνία και τη Γερμανία, αλλά κι ότι το νότιο τμήμα της σύνδεσης έχει κλείσει. Αυτό εξυπηρετεί χώρες όπως η Ουγγαρία, η Τσεχία και η Σλοβακία.
Η τιμή του αργού τύπου Brent σημείωσε άλμα κατά 2 δολάρια ανά βαρέλι και διαπραγματεύτηκε κοντά στα 98 δολάρια, καθώς η είδηση ενίσχυσε τις ανησυχίες για τη μείωση των ενεργειακών προμηθειών.
Επιστροφή των χρημάτων
Η Transneft αναφέρει στην ανακοίνωση της ότι κατέβαλλε την πληρωμή για τα τέλη διαμετακόμισης του Αυγούστου στην ουκρανική διαχειρίστρια εταιρεία του αγωγού Ukrtransnafta στις 22 Ιουλίου, αλλά τα χρήματα εστάλησαν πίσω στις 28 Ιουλίου, καθώς η πληρωμή δεν πραγματοποιήθηκε. Αναφέρει επίσης ότι οι ροές διακόπηκαν από τις 4 Αυγούστου.
Η Gazprombank που έλαβε την πληρωμή, ανακοίνωσε ότι τα χρήματα επεστράφησαν λόγω των κυρώσεων που έχει επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Transneft.
Αντί να αποφασίζουν οι ίδιες πότε θα επιτρέψουν να γίνει η συναλλαγή, οι Ευρωπαϊκές τράπεζες τώρα πρέπει να λαμβάνουν την έγκριση από τις αρμόδιες κυβερνητικές αρχές, αναφέρει η Transneft στην ανακοίνωση της, προσθέτοντας ότι οι ρυθμιστικές αρχές της Ευρώπης δεν έχουν ακόμη αποφασίσει για τους αλγορίθμους για όλες τις τράπεζες, γεγονός το οποίος περιπλέκει τις συναλλαγές.
Σε αναζήτηση εναλλακτικών συστημάτων πληρωμών
Η Transneft εξετάζει εναλλακτικά συστήματα πληρωμών, αλλά είχε στείλει αίτημα για να επιτραπεί η συναλλαγή, αναφέρει στην ανακοίνωση του το μονοπώλιο του αγωγού.
Οι ουγγρικές εταιρείες MOL και Unipetrol, που ελέγχονται από την PKN Orlen, είναι οι πιο σημαντικοί αγοραστές πετρελαίου που διοχετεύεται μέσω του αγωγού Druzhba, που είναι γνωστός επίσης ως «αγωγός της Φιλίας», ενώ οι ρωσικές εταιρείες Lukoil, Rosneft και Tatneft είναι οι βασικοί προμηθευτές πετρελαίου.
Οι εταιρείες MOL, PKN Orlen και Ukrtransnafta, δεν ανταποκρίθηκαν άμεσα στο αίτημα του πρακτορείου Reuters να σχολιάσουν το θέμα.
Από τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Δημοκρατία της Τσεχίας βασίστηκαν σε μεγάλο βαθμό στις προμήθειες ρωσικού αργού Ural μέσω του αγωγού Druzhba και μείωσαν τις αγορές τους σε αργό μέσω θαλάσσης.
Μείωση της ευρωπαϊκής ζήτησης
Η μείωση της ευρωπαϊκής ζήτησης για ρωσικό πετρέλαιο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου έχει ωθήσει την αξία του πετρελαίου τύπου Urals, το οποίο χρησιμοποιείται για την τιμολόγηση των παραδόσεων της Druzhba, στη μεγαλύτερη έκπτωση στην ιστορία σε σχέση με τη χρονολογημένη τιμή αναφοράς Brent.
Η Ρωσία προμηθεύει κανονικά περίπου 250.000 βαρέλια ημερησίως (bpd) μέσω του νότιου σκέλους του αγωγού Druzhba.
Η τουρμπίνα που «σταμάτησε» τον Nord Stream 1
Η Ρωσία ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας πετρελαίου παγκοσμίως και μεγαλύτερος εξαγωγέας φυσικού αερίου, έχει μειώσει τις ροές φυσικού αερίου που φθάνουν μέσω του αγωγού σε πολλές χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επικαλούμενη προβλήματα συντήρησης στην τουρμπίνα του αγωγού Nord-Stream1 καθώς και κυρώσεις εναντίον ορισμένων αγοραστών που η Μόσχα χαρακτηρίζει ως «μη φιλικούς».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Reuters