ΟΟΣΑ: Οι φόροι καταπίνουν τους μισθούς των Ελλήνων – 4 στα 10 ευρώ πάνε σε φόρους και εισφορές

Τι δείχνουν τα στοιχεία για τις επιβαρύνσεις των εργαζομένων από φόρους και εισφορές είτε έχουν οικογένεια είτε όχι

Πάνω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ βρίσκεται η φορολογική επιβάρυνση στην Ελλάδα όπως αποκαλύπτει η ετήσια έκθεση του ΟΟΣΑ, κάτι που δείχνει ότι η κυβερνητική ρητορική περί μείωσης φόρων πάσχει. Τα στοιχεία του ΟΟΣΑ που δημσοιεύτηκαν χθες αποτυπώνουν τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στην Ελλάδα, αναφορικά με τη φορολογία εισοδήματος και τις εισφορές, οι οποίες τους επιβαρύνουν πολύ. Αυτό αφορά τους φορολογούμενους είτε έχουν οικογένεια είτε όχι, γεγονός που σχετίζεται άμεσα και με το πρόβλημα του δημογραφικού στη χώρα μας. Η υψηλή φορολογία αποτελεί και έναν από τους βασικούς λόγους (ο άλλος είναι η ακρίβεια) της συνεχούς και συνεχιζόμενης υπέρβασης των στόχων για τα φορολογικά έσοδα, η οποία συντελείται από το 2022 μέχρι και σήμερα.

Με βάση τα στοιχεία ο εργαζόμενος χωρίς παιδιά πληρώνει υψηλούς φόρους και εισφορές, καθώς οι επιβαρύνσεις ανέρχονται στο 38,5%, έναντι 34,8% που είναι ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ.

Όπως επισημαίνει η έκθεση του ΟΟΣΑ για τη φορολογία, στην Ελλάδα οι επιβαρύνσεις για τις οικογένειες με παιδιά συνεχίζουν να βρίσκονται πολύ πάνω από το μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ και ανέρχονται στο 37,5% έναντι 29,5%, με την Ελλάδα να βρίσκεται στην 7η θέση αυτής της κατάταξης.

Επιβαρύνσεις
Από εκεί και πέρα, η μέση φορολογική «σφήνα» (όπως ονομάζει ο ΟΟΣΑ την συνολική επιβάρυνση) στο σύνολο των χωρών του ΟΟΣΑ για το ζευγάρι με δύο παιδιά (το ένα κερδίζει το 100% του μέσου μισθού, το άλλο κερδίζει το 67% αυτού) αυξήθηκε κατά 0,06 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2022 και 2023 στο 29,5%. Για αυτόν τον τύπο νοικοκυριού, η φορολογική σφήνα αυξήθηκε σε 21 χώρες και μειώθηκε σε 17.

Ακόμη, η μέση φορολογική σφήνα του ΟΟΣΑ για το ζευγάρι με ένα εισόδημα και δύο παιδιά αυξήθηκε κατά 0,08 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2022 και 2023 στο 25,7%.

Η διαφορά μεταξύ της «φορολογικής σφήνας» για αυτόν τον τύπο νοικοκυριού και εκείνης του άγαμου εργαζομένου που κερδίζει τον μέσο μισθό αυξήθηκε κατά 0,04 ποσοστιαίες μονάδες σε 9,1 ποσοστιαίες μονάδες μεταξύ 2022 και 2023.

Στην Ελλάδα οι επιβαρύνσεις αυξήθηκαν κατά 0,73 ποσοστιαίες μονάδες και διαμορφώθηκαν στο 37,1%.

Η μοναδική μείωση της μέσης φορολογικής σφήνας μεταξύ 2022 και 2023 παρατηρήθηκε για τη μονογονεϊκή οικογένεια δύο παιδιών που κερδίζει το 67% του μέσου μισθού.

Οι επιβαρύνσεις για αυτόν τον τύπο νοικοκυριού μειώθηκε κατά 0,31 ποσοστιαίες μονάδες στο 16,5% το 2023, εμφανίζοντας αύξηση σε 21 χώρες και μείωση σε 17.

Η μεγαλύτερη μείωση της επιβάρυνσης για αυτόν τον τύπο νοικοκυριού, (κατά 13,1 εκατοστιαίες μονάδες) σημειώθηκε στη Σλοβακική Δημοκρατία και οφειλόταν στην προσωρινή αύξηση της έκπτωσης φόρου τέκνων και στην αύξηση των μεταβιβάσεων μετρητών τέκνων.

Το 2022, η φορολογική σφήνα για αυτόν τον τύπο νοικοκυριού αυξήθηκε κατά 1,27 ποσοστιαίες μονάδες, η μεγαλύτερη αύξηση που παρατηρήθηκε για οποιονδήποτε από τους τύπους νοικοκυριών εκείνο το έτος.

Εργαζόμενοι χωρίς παιδιά
Σε ότι αφορά στον άγαμο εργαζόμενο που αμείβεται με τον μέσο μισθό, οι επιβαρύνσεις από φόρους και εισφορές, στο σύνολο των χωρών του ΟΟΣΑ το 2023 ήταν 34,8%, σημειώνοντας αύξηση 0,13 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 2022.

Όπως σημειώνει ο διεθνής Οργανισμός, αυτή ήταν η δεύτερη συνεχόμενη χρονιά κατά την οποία η φορολογική σφήνα αυξήθηκε, μετά από δύο χρόνια πτώσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19 το 2020 και το 2021.

Ωστόσο, στην Ελλάδα για τον άγαμο εργαζόμενο οι συγκεκριμένες επιβαρύνσεις ήταν στο 38,4%, σημειώνοντας αύξηση 0,44 ποσοστιαίων μονάδων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ η φορολογική σφήνα αυξήθηκε σε 23 από τις 38 χώρες του ΟΟΣΑ μεταξύ 2022 και 2023, μειώθηκε σε 13 και παρέμεινε η ίδια σε δύο.

Η αύξηση ξεπέρασε τη μία ποσοστιαία μονάδα στην Αυστραλία (2,14 ποσοστιαίες μονάδες), λόγω της αύξησης των ονομαστικών αποδοχών και της κατάργησης της φορολογικής ελάφρυνσης, και στο Λουξεμβούργο (1,39 ποσοστιαίες μονάδες), επίσης λόγω των υψηλότερων ονομαστικών αποδοχών.

Οι μειώσεις στη φορολογική σφήνα για τον άγαμο εργαζόμενο που κερδίζει τον μέσο μισθό ήταν χαμηλότερες από μία ποσοστιαία μονάδα, κυμαινόμενες από -0,01 ποσοστιαίες μονάδες στον Καναδά έως -0,98 ποσοστιαίες μονάδες στο Μεξικό.

Το πρόβλημα της ακρίβειας
Στην πλειονότητα των χωρών, η αύξηση της φορολογίας της εργασίας οφείλεται κυρίως στις αυξήσεις του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων. Ενώ οι πραγματικοί μισθοί μειώθηκαν σε 18 χώρες του ΟΟΣΑ, οι ονομαστικοί μισθοί αυξήθηκαν σε 37 από τις 38 χώρες του ΟΟΣΑ, καθώς ο πληθωρισμός παρέμεινε πάνω από τα ιστορικά επίπεδα. Ελλείψει αυτόματης τιμαριθμικής αναπροσαρμογής των φορολογικών συστημάτων σε πολλές χώρες του ΟΟΣΑ, ο υψηλός πληθωρισμός τείνει να αυξάνει τις φορολογικές υποχρεώσεις των εργαζομένων, ωθώντας τους σε υψηλότερα φορολογικά κλιμάκια, και διαβρώνει την αξία των φορολογικών ελαφρύνσεων και των οφελών σε χρήμα που λαμβάνουν, κάτι που συμβαίνει στην Ελλάδα, με την ελληνική κυβέρνηση να αφήνει το φαινόμενο να εξελίσσεται εις βάρος των εργαζομένων, χωρίς να λαμβάνει ουσιαστικά μέτρα.

Τα σχόλια είναι κλειστά.