Ο υπερτουρισμός και η ακρίβεια αλλάζουν το «Summer in Greece»
Η «βαρια βιομηχανία» της Ελλάδας, ο τουρισμός, βρίσκεται μπροστά σε προκλήσεις. Οι τάσεις αλλάζουν, η ακρίβεια καλπάζει και το μοντέλο «ήλιος - θάλασσα» δεν μοιάζει τόσο ανταγωνιστικό όσο πριν.
Ο υπερτουρισμός και η ακρίβεια αλλάζουν το «Summer in Greece»
Για πολλά χρόνια, η Σαντορίνη και η Μύκονος ήταν συνώνυμο του «Summer In Greece». Όσο περισσότεροι τουρίστες, τόσο καλύτερα. Influencers ανά την υφήλιο και απλός κόσμος που ήθελε να έρθει στην Ελλάδα για να απολαύσει το δίπτυχο «ήλιος και θάλασσα» έκαναν ουρά για μια θέση στο πλοίο που θα τους μετέφερε στα πιο διάσημα νησιά του Αιγαίου. Οι τιμές εκτοξεύτηκαν στα δύο αυτά νησιά, αναγάγοντάς τα σε ελίτ προορισμούς που «επένδυαν» κυρίως στην προτίμηση των τουριστών και όχι των Ελλήνων, τουλάχιστον των «άσημων».
Βέβαια, ήδη από το περσινό καλοκαίρι, το πρώτο πιο κοντά «στην επιστροφή στην κανονικότητα» μετά τον κορονοϊό, οι τιμές «πήραν την ανηφόρα» και σε άλλα νησιά του Αιγαίου, πέραν του κορυφαίου ανωτέρω διδύμου.
Όπως επισημαίνει δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας Zeit, που αναμεταδίδει η DW, «ακόμα και οικογενειακοί προορισμοί, όπως η Πάρος, η Νάξος και η Ρόδος» απαιτούν να βάλει κανείς βαθιά το χέρι στην τσέπη, με τη διανυκτέρευση να κοστίζει πάνω από 100 ευρώ.
Όμως, η πανδημία και η αλλαγή στο lifestyle των διακοπών που αχνοφαίνεται, σε συνδυασμό με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τις αναταράξεις διεθνώς, τον πληθωρισμό και την ακρίβεια, φαίνεται ότι αλλάζουν το status quo του τουρισμού και τις προτιμήσεις των ταξιδιωτών.
Η νέα «μάστιγα» του υπερτουρισμού – Αλλάζουν οι προτιμήσεις σε μέρη και ημερομηνίες
Μετά από δύο χρόνια με «άνοιξε-κλείσε» -aka lockdown- λόγω κορονοϊού, ο κόσμος έγινε κάπως… καχύποπτος στα overcrowded μέρη. Ο υπερτουρισμός δεν είναι πια της μόδας. Εκεί που κάποτε οι τουρίστες συνωστίζονταν για μια ξαπλώστρα στις παραλίες των ελληνικών νησιών, τώρα φαίνεται ότι για μεγάλη μερίδα του κόσμου, μια αιώρα στον ίσκιο ενός δέντρου μοιάζει πιο δελεαστική.
Αυτό που αρχικά ξεκίνησε για λόγους υγείας, φαίνεται πως τείνει να αναχθεί ως ένα απ΄ τα βασικά κριτήρια επιλογής προορισμού διακοπών.
H τάση για ταξίδια σε λιγότερο κορεσμένους προορισμούς αποτυπώνεται σε μεγάλη πανευρωπαϊκή έρευνα που πραγματοποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα για λογαριασμό της European Travel Commission (ETC).
Εκτός από τα «κρυφά διαμάντια», όπως συνηθίζουμε να αποκαλούμε μέρη που μέχρι πρότινος δεν ήταν γνωστά ή πολυδιαφημισμένα, που αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη φήμη, οι τουρίστες πια φαίνεται να προτιμούν να κάνουν τις διακοπές τους εκτός μηνών αιχμής. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα οι Ευρωπαίοι που θα προτιμήσουν να ταξιδέψουν Αύγουστο και Σεπτέμβριο φέτος είναι κατά 9% λιγότεροι σε σχέση με πέρυσι.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, σχεδόν το 30% των τουριστών σκοπεύει να επισκεφθεί την Ελλάδα μεταξύ Απριλίου και Μαΐου, αύξηση 6% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Ωστόσο, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Οικονομικού Ταχυδρόμου, η κυρίαρχη τάση φέτος είναι «spend less» ήτοι, όσοι τουρίστες φτάνουν στην Ελλάδα, ξοδεύουν λιγότερα. Ο μέσος τουρίστας μένει λιγότερα βράδια σε ένα προορισμό και ξοδεύει λιγότερα χρήματα.
Οι διακοπές των Ελλήνων – Διαμονή σε φίλους και μαγείρεμα μέσα
Τα εξοχικά τους, φιλοξενία σε φίλους ή συγγενείς ή ενοικιαζόμενα δωμάτια, επιλέγει η πλειονότητα των Ελλήνων προκειμένου να καταφέρει φέτος να κάνει διακοπές, σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα του ΣΕΛΠΕ από τις 3 έως τις 5 Ιουνίου.
Μάλιστα, σχεδόν οι μισοί θα μαγειρέψουν πολλά από τα γεύματα των διακοπών, γιατί τρώγοντας κάθε μέρα έξω… δεν βγαίνει.
Πιο συγκεκριμένα, το 26% των ερωτηθέντων θα φιλοξενηθεί σε κάποιο φιλικό ή συγγενικό εξοχικό σπίτι, το 22% θα διαμείνει σε κάποια εξοχική κατοικία, το 20% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 9% διαμονή σε ξενοδοχεία (7% χωρίς διατροφή και 2% με πλήρη διατροφή). Τέλος το 6% επιλέγει camping και το 6% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό.
Τα σχόλια είναι κλειστά.