«Άρση των γραφειοκρατικών εμποδίων για τους ασθενείς με κοιλιοκάκη»
Με την υπ’ αριθ. 8653 κοινοβουλευτική ερώτηση που κατατέθηκε στις 30.7.2020 τέθηκε το ζήτημα των ασθενών που πάσχουν από κοιλιοκάκη και οι οποίοι υφίστανται μια μεγάλη ταλαιπωρία λόγω μιας περίπλοκης και χρονοβόρας γραφειοκρατικής διαδικασίας.
Παρά το ότι η ερώτηση κατατέθηκε τον περασμένο Ιούλιο, το Υπουργείο Υγείας ακόμη μέχρι σήμερα – 7 μήνες μετά – δεν έχει δώσει καμία απάντηση, ενώ το Υπουργείο Ανάπτυξης- όπου επίσης απευθύνθηκε η ερώτηση- απάντησε πως «τα διαλαμβανόμενα εκφεύγουν των αρμοδιοτήτων του», καθιστώντας ακόμη επιτακτικότερη την απάντηση-θέση του σημερινού Υπουργείου Υγείας για το θέμα.
Όπως είχε εξηγηθεί αναλυτικά, οι ασθενείς με κοιλιοκάκη πρέπει να λαμβάνουν δια βίου διατροφή χωρίς γλουτένη, και έχουν το δικαίωμα να προμηθεύονται τα σχετικά προϊόντα και να τους επιστρέφεται το ποσό των 150 ευρώ. Ωστόσο, για να λαμβάνουν την επιστροφή των χρημάτων που τους αναλογεί, έρχονται αντιμέτωποι με μια περίπλοκη γραφειοκρατική διαδικασία με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να μην μπορούν στην πραγματικότητα να ασκήσουν αυτό το δικαίωμα.
Κάθε χρόνο είναι υποχρεωμένοι να απευθύνονται σε γιατρό Γαστρεντερολόγο ώστε να εκδοθούν μηνιαίες ηλεκτρονικές συνταγές για σκευάσματα ειδικής διατροφής, παρόλο που το νόσημα θεωρείται αυτοάνοσο. Στις συνταγές αυτές που εκδίδονται υπάρχει το στενό περιθώριο των 10 ημερών που θα πρέπει να γίνουν οι αγορές των 150€.
Επιπλέον, οι ίδιες οι αποδείξεις πρέπει να αναγράφουν πως τα προϊόντα είναι χωρίς γλουτένη – πράγμα που δεν συμβαίνει στα περισσότερα σούπερ μάρκετ και πρέπει οι ίδιοι οι ασθενείς να έρθουν σε επικοινωνία με τους υπεύθυνους του σουπερμάρκετ και να υποδείξουν τα προϊόντα που δεν περιέχουν γλουτένη ώστε να περαστεί στο «barcode» και ακολούθως στην απόδειξη.
Πολλοί εκ των υπευθύνων των σουπερμάρκετ δυσανασχετούν με αυτή τη διαδικασία και είτε δεν δίδουν την απαιτούμενη προσοχή και το προσπερνούν, είτε κάνουν την διαδικασία ελλιπώς! Επιπρόσθετα, οι αποδείξεις αυτές κατατίθενται στον ΕΟΠΥΥ και η έγκριση και κατάθεση των χρημάτων (αν και εφόσον οι αγορές έχουν γίνει στο δεκαήμερο της συνταγής) γίνεται μετά από 3 ολόκληρους μήνες!
Ανάμεσα στις προτάσεις που έχουν καταθέσει οι ίδιοι ασθενείς και σύλλογοι ασθενών με κοιλιοκάκη είναι να καταβάλλεται (δια βίου) το αντίτιμο του μηνιαίου επιδόματος σε τραπεζικό λογαριασμό του δικαιούχου πάσχοντος ή να δίδονται κουπόνια αξίας του αντίστοιχου αντιτίμου. Επιπλέον, προτείνουν να καταργηθεί το αυστηρό δεκαήμερο που μπορεί να εκτελεστεί η συνταγή ή να υποχρεωθούν τα σούπερ μάρκετ να περάσουν στα «barcode» και να αναγράφεται στην απόδειξη ότι το προϊόν είναι χωρίς γλουτένη.
Επειδή το Υπουργείο Υγείας πρέπει άμεσα να πάρει θέση και να προβεί σε όλες τις αναγκαίες παρεμβάσεις – και σε τυχόν άλλα εμπλεκόμενα Υπουργεία – με στόχο την βελτίωση της καθημερινής ζωής των ασθενών με κοιλιοκάκη και την άρση όλων των γραφειοκρατικών εμποδίων.
Επειδή δεν μπορεί το αρμόδιο Υπουργείο Υγείας να μην απαντά εδώ και τόσους μήνες σε ένα θέμα που αφορά την ποιότητα της ζωής μιας μεγάλης κατηγορίας ασθενών.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Σκοπεύει το Υπουργείο Υγείας να δώσει επίσημη απάντηση σε ένα θέμα που αφορά την καθημερινότητα χιλιάδων ασθενών κοιλιοκάκης;
2. Σε ποιες ενέργειες θα προβεί για την διευκόλυνση της καθημερινής ζωής των ασθενών με κοιλιοκάκη;
3. Σε ποιες ενέργειες θα προβεί – και σε συνεργασία με τυχόν άλλα συναρμόδια Υπουργεία ή φορείς – ώστε να διευκολυνθεί η επιστροφή των χρημάτων των ασθενών, με τις αναγκαίες παρεμβάσεις στον ΕΟΠΥΥ και στα καταστήματα που πωλούν τρόφιμα χωρίς γλουτένη (κατά κύριο λόγο στα σούπερ μάρκετ);
Ο ερωτών βουλευτής
Ηγουμενίδης Νικόλαος