Νίκος Ανδρουλάκης: Με τις ιδέες της Σοσιαλδημοκρατίας θα γίνουμε μαζί ξανά πρωταγωνιστές
Σημεία ομιλίας του Νίκου Ανδρουλάκη στη συνεδρίαση της Κεντρικής Πολιτικής Επιτροπής του Κινήματος Αλλαγής
Εξωτερική πολιτική
• Θετική η συμφωνία Ελλάδα Γαλλίας καθώς θέτει τις βάσεις για μία ενισχυσμένη συνεργασία στον τομέα της Άμυνας και της Ασφάλειας. Η Γαλλία έχει τον πιο σύγχρονο και ισχυρό στρατό στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
• Ο εκσυγχρονισμός του στόλου ήταν απαραίτητος και φαίνεται ότι η επιλογή των συγκεκριμένων πλοίων βρίσκει σύμφωνους τους επιχειρησιακούς επιτελείς.
• Παρόλα αυτά η κυβέρνηση πρέπει να εξηγήσει τι προβλέπεται ακριβώς με την συμμετοχή Ελλήνων στρατιωτών στις Γαλλικές Επιχειρήσεις στο Σαχέλ, όπως προβλέπεται στο άρθρο 18. Τι είδους ρόλο θα έχουμε στις επιχειρήσεις αυτές και υπό ποιες προϋποθέσεις θα συμμετάσχουμε;
• Όσον αφορά στους εξοπλισμούς, το ζήτημα δεν είναι να υπάρχει απλώς συμπαραγωγή στη χώρα μας που να περιορίζεται μόνο στις εγχώριες παραγγελίες. Αυτό είναι οικονομικά μη βιώσιμο. Το ζήτημα είναι να υπάρχει μία διαρκής συνεργασία με εταιρείες του εξωτερικού, να υπάρχει μεταφορά τεχνογνωσίας, που δεν θα περιορίζεται στη συμπαραγωγή μονάδων για τις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις, αλλά διεθνώς, καθώς και στον τομέα της έρευνας και της ανάπτυξης νέων συστημάτων. Στο πλαίσιο μίας Ευρωπαϊκής Αμυντικής Ένωσης δεν μπορούμε να έχουμε μόνο κάποιες χώρες παραγωγούς και κάποιες άλλες, όπως η χώρα μας, καταναλωτές.
• Είναι χαρακτηριστικό ότι αν και η Τουρκία δεν θα παραλάβει F-35 κάποια κομμάτια τους συνεχίζουν να παρασκευάζονται σε εργοστάσια που βρίσκονται εκεί. Αυτός θα πρέπει να είναι ο στόχος και για τη χώρα μας
Εμβολιασμοί – Πανδημία
• Το Εμβολιαστικό πρόγραμμα έχει ουσιαστικά σταματήσει. Ήδη από τους πρώτους μήνες, όταν ακόμα η κυβέρνηση πανηγύριζε για τους υψηλούς ρυθμούς εμβολιασμών, φαίνονταν οι αδυναμίες του προγραμματισμού. Οι υγειονομικά ευπαθείς ομάδες ξεκίνησαν να εμβολιάζονται μόλις τον Μάιο, οι εμβολιασμοί κατ’ οίκον μόλις το καλοκαίρι, ενώ ήδη από τον Μάρτιο ήταν εμφανής η απροθυμία μέρους του υγειονομικού προσωπικού να εμβολιαστεί.
• Αντί η κυβέρνηση να ανσηχυχήσει και να πάρει μέτρα μας κατηγορούσε για κινδυνολογία. Ποιο είναι όμως το αποτέλεσμα; 9 μήνες μετά την έναρξη του εμβολιαστικού προγράμματος είμαστε 9 μονάδες κάτω από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο στους εμβολιασμούς με τουλάχιστον μία δόση (79,3% έναντι 70,3%) και 6,1 μονάδες στους πλήρως εμβολιασμένους (73,5% έναντι 67,4%), ακόμα κάτω από τον Ευρωπαϊκό στόχο για την επίτευξη του 70% πλήρως εμβολιασμένων μέχρι την αρχή του φθινοπώρου. Πάνω από ένα εκατομμύριο συμπολίτες μας άνω των 50 είναι ακόμα και σήμερα ανεμβολίαστοι. Την ίδια ώρα, το 97,5% των ενηλίκων στην Πορτογαλία, μία χώρα με ανάλογο πληθυσμό με τον δικό μας, έχει εμβολιαστεί με τουλάχιστον μία δόση.
• Η αποτυχία αυτή στο εμβολιαστικό πρόγραμμα φαίνεται και στις απώλειες. Από τους 14.889 θανάτους καθ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, οι 9.990 έφυγαν μέσα στο 2021. Τις τελευταίες 2 εβδομάδες έχουμε την 4η χειρότερη επίδοση στην Ευρώπη, πίσω μόνο από τη Βουλγαρία, τη Λιθουανία και τη Ρουμανία. Μόνο τον μήνα Σεπτέμβριο, 1.137 συμπολίτες μας έχασαν τη ζωή τους. Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε έτσι. Δεν μπορεί ο εμβολιασμός να είναι μόνο θέμα ατομικής ευθύνης
• Ήμασταν το πρώτο κόμμα που ζήτησε τον υποχρεωτικό εμβολιασμό του υγειονομικού προσωπικού. Παρόλα αυτά, επικοινωνιακά λάθη, σε μία σωστή κατά τα άλλα κοινοβουλευτική απόφαση επέτρεψαν στην κυβέρνηση να μας κατηγορήσει. Πρέπει να πιέσουμε να επεκταθεί η υποχρεωτικότητα και σε άλλες κατηγορίες που έρχονται σε επαφή με τους πολίτες, ιδιαίτερα τις ευπαθείς ομάδες. Γιατί εξαιρέθηκε η εκκλησία από την εφαρμογή των υγειονομικών προτοκόλλων; Ποιο είναι το ποσοστό των ιερέων που είναι εμβολιασμένοι; Τί γίνεται με τα σώματα ασφαλείας και τον Στρατό, που εμβολιάστηκαν κατά προτεραιότητα, πριν ακόμα από τις υγειονομικά ευπαθείς ομάδες;
Ταμείο Ανασυγκρότησης – Οικονομία – Ενέργεια – Ιδιωτικοποιήσεις
• Η δημιουργία του Ταμείου Ανασυγκρότησης είναι μία μοναδική ευκαιρία για την ανάταξη και αναδιαμόρφωση της Ελληνικής Οικονομίας. Μαζί με το νέο ΕΣΠΑ και την Κοινή Αγροτική πολιτική, πάνω από 70 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 58 δισ. με τη μορφή επιδοτήσεων θα εισρεύσουν στην Ελληνική οικονομία. Ο τρόπος με τον οποίον θα αξιοποιηθούν, θα καθορίσουν το μέλλον της οικονομίας μας για τα επόμενα χρόνια.
• Δυστυχώς, η μέχρι τώρα πρακτική της κυβέρνησης δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας. Το εθνικό Σχέδιο δεν ήταν αποτέλεσμα διαβουλεύσεων και διαλόγου, αλλά μία εσωτερική διαδικασία. Είναι απαράδεκτο, σχολιάστηκε ακόμα και στο Συμβούλιο, τα χρήματα που θα πάρουμε ως δάνεια, να διοχετευθούν μόνο ως δάνεια μέσω των τραπεζών και με κριτήρια της αγοράς. Είμαστε η μόνη χώρα που υιοθέτησε μία παρόμοια προσέγγιση. Η απόφαση αυτή στερεί από χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις την αναγκαία πρόσβαση στη χρηματοδότηση για να αναπτυχθούν και να μετασχηματιστούν σε μία οικονομία και επιχειρηματικό περιβάλλον που συνεχώς αλλάζουν.
• Χρειαζόμαστε σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές που θα καταστήσουν δυνατή την ομαλή μας μετάβαση στην ψηφιακή οικονομία και στην οικονομία χαμηλών ρύπων. Είναι τραγελαφικό να λέμε ότι θέλουμε να κάνουμε την Ελλάδα κέντρο για τους ψηφιακούς νομάδες όταν έχουμε το πιο αργό και ακριβό ίντερνετ στην Ευρώπη. Όταν τα προγράμματα κινητής τηλεφωνίας είναι από τα πιο ακριβά στην Ευρώπη. Η πρόσβαση στις ψηφιακές υπηρεσίες είναι ζήτημα δημοκρατίας και δεν μπορούμε να το αφήνουμε στο αόρατο χέρι της αγοράς. Το κράτος πρέπει να παρέμβει, τόσο μέσω της Αρχής Ανταγωνισμού για να εξετάσει κατά πόσο λειτουργεί ο ελεύθερος ανταγωνισμός στον τομέα αυτό και κατά δεύτερον διασφαλίσει ότι όλοι θα έχουν τη δυνατότητα σύνδεσης.
• Το ίδιο ισχύει και για την μετάβαση σε μία οικονομία χαμηλών ρύπων. Τους τελευταίους μήνες βλέπουμε μία δραματική αύξηση στις τιμές της Ενέργειας. Όπως φαίνεται η αύξηση οφείλεται κυρίως στην μεγαλύτερη ζήτηση λόγω της επαναλειτουργίας της οικονομίας μετά την πανδημία αλλά και λόγω των πολύ αυξημένων τιμών φυσικού αερίου. Ένα πολύ μικρό ποσοστό οφείλεται στην αύξηση των δικαιωμάτων Εκπομπών και γενικότερα στην περιβαλλοντική πολιτική της Ένωσης.
• Λίγες εβδομάδες πριν φύγει από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ο κ. Χατζηδάκης με νομοθεσία που πέρασε από τη Βουλή, υποθήκευσε το μέλλον των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη χώρα μας. Βάζοντας τους μικροπαραγωγούς να ανταγωνιστούν τους μεγάλους παραγωγούς ενέργειας για την τιμή πώλησης, ουσιαστικά κατέστησε οικονομικά ασύμφορη την επένδυση σε ανανεώσιμες πηγές από ιδιώτες και ενεργειακές κοινότητες.
• Σε αυτό το πλαίσιο η κυβέρνηση πρέπει να διασφαλίσει την προστασία των καταναλωτών από τις αυξομειώσης των τιμών ενέργειας. Σύμφωνα με μία έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το 2016 πάνω από τα μισά νοικοκυριά στην Ελλάδα ήταν ενεργειακά φτωχά. Άρα η πρώτη προτεραιότητα πρέπει να είναι η στήριξη των καταναλωτών. Σε δεύτερο στάδιο, σε συνενόηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και άλλες χώρες, η Ισπανία έχει αναλάβει ήδη μία σχετική πρωτοβουλία, να προχωρήσουμε στις απαραίτητες θεσμικές αλλαγές ώστε η Ευρώπη να μην είναι θύμα της κερδοσκοπίας ή των γεωπολιτικών παιχνιδιών κάποιων πολυεθνικών ή τρίτων χωρών.
• Σε εθνικό επίπεδο θα πρέπει να αξιοποιηθεί το Ταμείο Ανάκαμψης ώστε να γίνει ένας πλήρης εκσυγχρονισμός του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα ώστε να μπορεί να σηκώσει νέες μονάδες ΑΠΕ. Να τροποποιηθεί ακόμα το θεσμικό πλαίσιο ώστε να μπορούν ιδιώτες, μόνοι τους ή μέσω ενεργειακών κοινοτήτων να μπορούν πρακτικά να είναι και παραγωγοί και καταναλωτές, προωθώντας με αυτό τον τρόπο και την ενεργειακή αποδοτικότητα.
Γερμανικές εκλογές
• Πριν το καλοκαίρι, το SPD ήταν ξεγραμμένο από όλους τους αναλυτές. Τρίτο καθ’ όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, δεν φαινόταν να έχει τη δυναμική να απειλήσει ούτε τη Χριστιανική Ένωση (CDU/CSU) ούτε τους πράσινους. Κανένας δεν μπορούσε να πιστέψει τότε ότι θα μπορούσαμε να δούμε αυτό το αποτέλεσμα.
• Κι όμως αυτό τελικά έγινε δυνατό. Όχι μόνο γιατί οι αντίπαλοί του υπέπεσαν σε λάθη. Σίγουρα η ολιγορία του Λάσετ στις θανατηφόρες πλημμύρες και τα προβλήματα με το βιογραφικό της Πράσινης Υποψήφιας έπαιξαν τον ρόλο τους. Όμως τα γεγονότα αυτά από μόνα τους δεν ήταν αρκετά.
• Αν και ο Σολτς μόλις πριν από δύο χρόνια είχε ηττηθεί στις εσωκομματικές εκλογές για την Προεδρία του SPD, όλο το κόμμα στηχίθηκε πίσω του και πίσω από το πρόγραμμά του. Ήταν γιατί για πρώτη φορά από το 2005 οι Γερμανοί πολίτες ένιωσαν ότι οι Σοσιαλδημοκράτες παρουσίασαν ένα συγκροτημένο πρόγραμμα που αναφέρεται στις πραγματικές τους ανάγκες και σε αυτό βοήθησε η αξιόπιστη προσωπικότητα του Όλαφ Σόλτς που όλα τα προηγούμενα χρόνια ήταν από τους πιο δημοφιλής πολιτικούς της Γερμανίας.
• Στην Ελλάδα σήμερα υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να συμβεί κάτι παρόμοιο. Η ανεπάρκεια της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας γίνεται όλο και πιο εμφανής καθημερινά, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ αδυνατεί να αποτελέσει μία αξιόπιστη εναλλακτική. Όμως ενώ βρισκόμαστε σε αυτό το πολιτικό πεδίο, αντί να κερδίζουμε σαν χώρος, σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις, στην καλύτερη των περιπτώσεων μένουμε στάσιμοι. Η στασιμότητα αυτή, η οποία δεν είναι καινούργια, πρέπει να μας προβληματίσει.
Ποια είναι η δικιά μας ευκαιρία; Εμείς έχουμε ανάλογες συνθήκες. Η κατάσταση με την κυβέρνηση, τις πυρκαγιές, τον ανασχηματισμό και ο ΣΥΡΙΖΑ με τον Πολάκη, τα εμβόλια και την έλλειψη προγράμματος.
Είμαστε η παράταξη της σύγχρονης ευρωπαϊκής σοσιαλδημοκρατίας . Αυτό σημαίνει ότι οριοθετούμαστε με σαφήνεια κι απ’ τα δεξιά μας ,κι απ’ τα αριστερά μας .
Οριοθετούμαστε και ιδεολογικα και πολιτικά .
Δεν βλέπουμε εχθρούς, που πρέπει να “τελειώσουμε”.
Βλέπουμε πολιτικούς αντιπάλους, που θέλουμε να νικήσουμε με τις ιδέες και τις προτάσεις μας . Και με κάτι ακόμη : με το πολιτικό μας ήθος .
Και με τους οποίους θα μπορούσαμε και να συνεννοηθούμε για μεγάλα θέματα ,που αφορούν την πατρίδα και την κοινωνία.
Η ενότητα αποτελεί τον πρώτο και θεμελιώδη όρο για την προοπτική της παράταξης .
Αλλά δε φτάνει να την επικαλούμαστε.
Η ενότητα, στο τέλος μιας τέτοιας εκλογικής διαδικασιας,
εξαρτάται απολύτως απ’ τον τρόπο που πορευόμαστε σ’αυτή.
Και δεν είναι μόνο οι σαφείς και καθαροί κανόνες του παιχνιδιού.
Είναι και οι συμπεριφορές: ο στοιχειώδης αλληλοσεβασμός , η έντιμη αντιπαράθεση, η σύγκρουση που κρατιέται στο πεδίο των ιδεών, των θέσεων και των προτάσεων. Αν η αντιπαράθεση ξεφύγει, θα υπονομεύσουμε την προοπτική της παράταξης.
Καθαρές κουβέντες
– Από την διαδικασία εκλογής νέας ηγεσίας να βγούμε δυνατοί. Η διαδικασία πρέπει να είναι η αρχή μιας νέας αναγεννητικής πορείας και όχι ενός εμφυλίου. Η παράταξη δεν πρέπει να πυροβολήσει τα πόδια της. Γι’ αυτό και είναι εξαιρετικά σημαντικό οι αποφάσεις επί των διαδικαστικών ζητημάτων να ληφθούν με τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση. Και οι διαδικασίες του παρελθόντος να είναι οδηγός μας και ταυτόχρονα εγγυητής ότι θα προχωρήσουμε συντεταγμένα και με κλίμα συναίνεσης.
– Τώρα είναι η κρίσιμη ώρα για την παράταξη μας. Τώρα είναι η ώρα της μεγάλης πολιτικής αντεπιθεσης του κινήματος. Οι ιδέες, οι θέσεις και οι επιλογές μας έχουν δικαιωθεί. Τα σοσιαλδημοκρατικό κόμματα της Ευρώπης κερδίζουν έδαφος. Η ατζέντα μας για το κοινωνικό κράτος, την πράσινη ανάπτυξη, την άμβλυνση των κοινωνικών αντιθέσεων, κερδίζει έδαφος. Έχει έρθει ώρα αυτό να συμβεί και στην Ελλάδα. Τώρα είναι η δίκη μας στιγμή! Τώρα που η ΝΔ αποτυγχάνει και φθείρεται καθημερινά και ο ΣΥΡΙΖΑ είναι χαμηλής αξιοπιστίας.
– Και δυστυχώς, η αλήθεια είναι ότι μέχρι σήμερα δεν έχουμε κερδίσει αυτά τα οποία θα μπορούσαμε. Έχουμε σταθεροποιηθεί αλλά δεν έχουμε κάνει το άλμα προς τα πάνω. Και για να το πετύχουμε πρέπει να αλλάξουμε πολλά. Να αλλάξουμε οι ίδιοι. Να ανανεώσουμε τον τρόπο δράσης μας, το πρόγραμμα μας, τις παρεμβάσεις μας. Σεβόμενοι την ιστορία μας, να μην είμαστε μόνο το κόμμα των αναμνήσεων αλλά κυρίως να γίνουμε το κόμμα του μέλλοντος
– Η λέξη αλλαγή δεν πρέπει να μας φοβίζει. Είμαστε η παράταξη της αλλαγής. Η ανανέωση, η εξέλιξη, είναι μέρος της πολιτικής μας παράδοσης. Το Κίνημά μας διαχρονικά άλλαζε και προσαρμοζόταν στην εποχή του. Έτσι και τώρα πρέπει να πιάσουμε ξανά το νήμα της ιστορίας μας και να ανανεωθούμε οι ίδιοι. Το πρόγραμμα, το στελεχιακό δυναμικό μας, τις μεθόδους πολιτικής δράσεις μας.
Τα σχόλια είναι κλειστά.