Δίπλα στο κεντρικό ζήτημα της πρόληψης και της αντιπλημμυρικής θωράκισης που εμφαντικά πρόκυψε στις πρόσφατες καταστροφικές βροχοπτώσεις της 10ης του Νοέμβρη, εξίσου σοβαρό είναι και το ζήτημα της κατεπείγουσας αποκατάστασης των ζημιών σε δρόμους και άλλες υποδομές.
Στις προηγούμενες πλημμύρες του Φλεβάρη του ’19, που ο Δήμος που και πάλι κηρύχτηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, τα αντίστοιχα έργα θεωρήθηκαν κατεπείγοντα και ανατέθηκαν χωρίς διακήρυξη με απευθείας διαπραγμάτευση για να κερδηθεί χρόνος και το συντομότερο να ανακουφιστούν οι συμπολίτες μας. Στη ΔΕ Αρκαδίου, που είχε και τις μεγαλύτερες καταστροφές η σύμβαση (ύψους 106 χιλ ευρώ) υπογράφτηκε στις 5/7/19 και η προθεσμία παράδοσης ήταν μέχρι 3/10/19 (90 ημερολογιακές).
Ε λοιπόν 1,5 χρόνο μετά, το «κατεπείγον» έργο των 3 μηνών ακόμη…. παίρνει παρατάσεις. Στην τελευταία συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής με έκπληξη είδαμε εισήγηση (έγινε και απόφαση) που αποδέχεται νέο αίτημα του εργολάβου για νέα παράταση 3 ακόμη μηνών και μεταθέτει την παράδοση του έργου για τις 19/3/21!!!
Πάγια τακτική της πλειοψηφίας των εργολάβων του δημοσίου είναι να «τρέχουν» τα ιδιωτικά έργα και για τα διαλύματα νάχουν στην «καβάτζα» τα δημόσια. Οι αιτήσεις παράτασης είναι ουσιαστικά φωτοτυπία η μια της άλλης με πανομοιότυπες και παιδαριώδεις δικαιολογίες. Το χειμώνα επικαλούνται τον (κακό τους) τον καιρό (λες και είμαστε στη Σιβηρία) και το καλοκαίρι τις ώρες κοινής ησυχίας (!!!) για τα παρακείμενα σπίτια και ξενοδοχεία, που τάχατες δεν τους επιτρέπουν να δουλέψουν.
Αν και προβλέπεται αξιολόγηση αυτών των προφάσεων και δυνατότητα απόρριψης και επιβολής ποινικής ρήτρας, δέκα χρόνια τώρα τέτοια ποινή δεν επιβλήθηκε ποτέ. Αποτέλεσμα; Το προφανές. Η συντριπτική πλειοψηφία των έργων, ακόμη κι αν κρίνονται ως κατεπείγοντα, καθυστερούν αδικαιολόγητα ταλαιπωρώντας και βασανίζοντας τους πολίτες και εξαιρετικά σπάνιο φαινόμενο αυτά που παραδίδονται στον συμβατικό χρόνο παράδοσης.
Στο Δημοτικό Συμβούλιο πολλές φορές στο παρελθόν είχαμε απαιτήσει να σταματήσει αυτή η ανοχή και να επιβληθούν οι προβλεπόμενες ποινικές ρήτρες. Αντί να μας ακούσουν, έβγαλαν απ’ τις συνεδριάσεις των ΔΣ τα θέματα αυτά. Η κυβέρνηση με τις νέες αντιδραστικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των δήμων μετέφερε την αρμοδιότητα της έγκρισης των παρατάσεων από το ΔΣ στην Οικονομική Επιτροπή.
Η συζήτηση στα Δημοτικά Συμβούλια και η δημοσιότητά της ήταν ενοχλητική για την σύμπλεξη εργολαβικών συμφερόντων με τα πολιτικά. Στις Οικονομικές Επιτροπές η ενόχληση αυτή εκμηδενίζεται. Άσε που η τεχνητά εξασφαλισμένη άνετη πλειοψηφία της εκάστοτε δημοτικής αρχής στην Οικονομική Επιτροπή θωρακίζει τα συμφέροντα από τυχόν δυσάρεστες εκπλήξεις.
Τα δεδομένα λοιπόν δεν είναι καθόλου ευοίωνα για την έγκαιρη αποκατάσταση και των νέων ζημιών, όπως δεν είναι και για την πρόληψη και την αντιπλημμυρική θωράκιση, πού χρόνια τώρα δεν είναι στις «επιλέξιμες δαπάνες» των ευρωενωσιακών, των κρατικών και τοπικών προϋπολογισμών.
Και στη μια και στην άλλη περίπτωση οδηγός των αποφάσεων είναι τα συμφέροντα των ισχυρών με συνέπεια το «όπου φτωχός κι η μοίρα του» που λέει και ο λαός μας. Μόνο που πρέπει να ξέρουμε οτι ευθύνες γι’ αυτό είναι πολιτικές.
Εμείς πάντως θα συνεχίσουμε και να ενημερώνουμε και να αγωνιζόμαστε για να μπουν μπροστά οι ανάγκες του λαού μας και στο θέμα αυτό.
27/11/2020
Μ. Μανουσογιάννης
Δημοτικός Σύμβουλος του ΚΚΕ
Εκλεγμένος με την ΛΑΪΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ.