Lockdown : Το σχέδιο για άνοιγμα της αγοράς – Όλες οι προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι
Το άνοιγμα της αγοράς, βρίσκει σύμφωνους αρκετούς επιστήμονες, ενώ δεν αποκλείεται να συνοδευτεί και από μέτρα για τον περιορισμό της κινητικότητας
Το άνοιγμα του λιανεμπορίου, από την Δευτέρα 18 του μήνα, φαίνεται όλο και πιο πιθανό, μετά και το σήμα που έδωσε ο πρωθυπουργός.
Όλες οι προτάσεις, είναι στο τραπέζι και τις εξετάζει η επιτροπή των εμπειρογνωμόνων, με την συνεδρίαση της Παρασκευής να θεωρείται κρίσιμη για τις αποφάσεις που θα ληφθούν.
Τα θετικά επιδημιολογικά δεδομένα των τελευταίων ημερών και η πρόθεση της κυβέρνησης να επανέλθει η απαραίτητη ισορροπία στην οικονομική δραστηριότητα φαίνεται πως οδηγούν στην επαναλειτουργία της αγοράς, καθώς ας μην ξεχνάμε, έρχονται και οι χειμερινές εκπτώσεις.
Το άνοιγμα της αγοράς, βρίσκει σύμφωνους αρκετούς επιστήμονες, ενώ δεν αποκλείεται να συνοδευτεί και από μέτρα για τον περιορισμό της κινητικότητας.
Το σχέδιο της κυβέρνησης για το άνοιγμα του λιανεμπορίου, περιλαμβάνει και την μέθοδο του click away και του click inside, για τα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και χρυσοχοΐας.
Οι κλάδοι αυτοί, επιλέχθηκαν να λειτουργήσουν με παράδοση εντός του καταστήματος, λόγω της φύσης των προϊόντων – χρειάζονται δοκιμή – αλλά και του μεγάλου πλήγματος που έχουν δεχθεί.
«Όλες οι προτάσεις στο τραπέζι»
«Εμείς στο υπουργείο Ανάπτυξης έχουμε οριστικοποιήσει ότι την Παρασκευή η επιτροπή θα αποφασίσει, αφού λάβει υπόψιν όλα τα επιδημιολογικά δεδομένα και αυτά που έχουμε προτείνει εμείς ως πιθανή έναρξη της αγοράς, όπως είναι το click away, κάτι που ανέφερε και χθες ο πρωθυπουργός», είπε χαρακτηριστικά ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης, Νίκος Παπαθανάσης.
Μιλώντας στο ραδιόφωνο του Real FM, τόνισε πως εξάλλου πως «υπάρχει πιθανότητα να δοθεί η δυνατότητα να λειτουργήσουν και με ραντεβού τα καταστήματα, αυτό δεν είναι σίγουρο όμως. Αυτές οι προτάσεις είναι στο τραπέζι. Το τι θα αποφασίσει η επιτροπή θα πρέπει να το περιμένουμε».
«Η Παρασκευή είναι η κρίσιμη ημέρα. Κάθε Παρασκευή οι προτάσεις κατατίθενται και από εκεί και πέρα γίνεται συζήτηση. Στο τέλος καταλήγουν οι επιστήμονες σε μια πρόταση που τελικά ο πρωθυπουργός λαμβάνει η οποία και ανακοινώνεται στις 6 το απόγευμα από τον αρμόδιο υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας» πρόσθεσε.
Το σχέδιο
Σε κάθε περίπτωση, το σχέδιο είναι να λειτουργήσει η αγορά με ραντεβού.
«Πέραν του click away, συζητείται να λειτουργήσει η αγορά με ραντεβού εντός του καταστήματος. Πάντα όμως μιλάμε με ραντεβού. Και το click away είναι με ραντεβού και η είσοδος στο κατάστημα θα είναι με ραντεβού με την ίδια διαδικασία που είχαμε περιγράψει. Υπάρχει πρόβλεψη τι κινητικότητα θα δημιουργήσει το κάθε μέτρο που προστίθεται και οι ειδικοί θα αποφασίσουν ποιο μέτρο χωρά» σημείωσε ο κ. Παπαθανάσης.
Στο ίδιο μήκος κύματος ο γενικός γραμματέας Εμπορίου, Παναγιώτης Σταμπουλίδης, υπογράμμισε : «Το σχέδιο μας που θα διευκολύνει και τους ειδικούς, αλλά και την αγορά να πάρει ξανά μπροστά, είναι να ανοίξουν τα καταστήματα με παράδοση εκτός (click away), όπως ίσχυε πριν τις γιορτές.
Kαι η ένδυση, η υπόδηση και η χρυσοχοΐα να λειτουργήσει με ραντεβού και αγορά μέσα από το κατάστημα, καθώς με το click away ο τζίρος σε αυτούς τους κλάδους ήταν μικρός».
Όπως ανέφερε, μιλώντας στον Σκάι, η συγκεκριμένη πρόταση θα συζητηθεί το αργότερο μεθαύριο σημειώνοντας ότι «η οικονομία χρειάζεται να αναπνεύσει και η αγορά εκπέμπει SOS».
Η πρόταση του υπ. Ανάπτυξης, σύμφωνα με το MEGA, έχει ως εξής:
Άνοιγμα του λιανεμπορίου με τη μέθοδοclick in shop για καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και κοσμημάτων (εντός καταστήματος, με ραντεβού και δυνατότητα δοκιμής, 4 άτομα ανά 100 τ.μ.)
click away(για την υπόλοιπη αγορά εκτός καταστήματος, ραντεβού και παραλαβή παραγγελίας)
Με αποστολή μηνύματος sms με κωδικό 2 στο 13033
Άνοιγμα της αγοράς με μέτρα και για την κινητικότητα αν χρειαστεί
Το άνοιγμα της αγοράς, βρίσκει σύμφωνους αρκετούς επιστήμονες που τονίζουν ωστόσο ότι χρειάζεται να γίνει με πολύ προσοχή και με αυστηρή τήρηση των μέτρων.
Δεν αποκλείεται εξάλλου αυτό να συνοδευτεί και από μέτρα για τον περιορισμό της κινητικότητας.
«Αν χρειαστεί θα υπάρξουν και μέτρα για την κινητικότητα», τόνισε ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου Αθανάσιος Εξαδάκτυλος, λέγοντας ότι πρέπει να ανοίξουν τα καταστήματα για να στηριχθεί η μεσσαία τάξη.
«Αν είναι να κάνουμε ένα βήμα, το βήμα θα είναι αυτό», είπε.
Με το click away δεν υπήρξε ιδιαίτερη επιβάρυνση τις ημέρες των γιορτών και τα στοιχεία αυτά θα τα έχουμε προσεχώς, σημείωσε ο κ. Εξαδάκτυλος, μιλώντας στον Σκάι, ενώ σχετικά με το click inside, είπε πως επί του πρακτέου είναι το ίδιο με την αγορά τροφίμων στο σουπερμάρκετ.
Επίσης, είναι πολύ πιθανό στις «κόκκινες» περιοχές να υπάρξει ειδικό καθεστώς για το άνοιγμα της αγοράς, ανέφερε ο κ. Εξαδάκτυλος.
«Δε μπορούμε να κάνουμε πολλά βήματα ταυτόχρονα. Δεν έχουμε ξεπεράσει το πρόβλημα. Δεν υπάρχει καμία δραστηριότητα, η οποία δεν επιτείνει τη μετάδοση του ιού. Σε οποιοδήποτε άνοιγμα περιμένουμε την επιβάρυνση της επιδημιολογικής εικόνας», όπως είπε.
«Συντεταγμένη έξοδος»
Θετικός ως προς το άνοιγμα του λιανεμπορίου, εμφανίστηκε και ο καθηγητής Γενετικής στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης, Μανώλης Δερμιτζάκης, μιλώντας στο MEGA.
Σύμφωνα με τον κ. Δερμιτζάκη, δεν έχουμε δει όλο το αποτέλεσμα των γιορτών, καθώς τα Θεοφάνια δεν έχει φανεί ακόμα πόσο επίπτωση είχαν. «Υπάρχει το ρίσκο να έχουμε κάποια μεγάλη επίπτωση, όμως το καλό στοιχείο με αυτό είναι ότι είναι »μια μέρα», όποτε αν δούμε μια αύξηση των κρουσμάτων για εκείνη τη μέρα, ελπίζω να μην σταθεροποιηθεί μεγάλη αλλά να μειωθεί πάλι και λόγω του νέου lockdown».
Για το άνοιγμα του λιανεμπορίου ανέφερε ότι «νομίζω ότι θα πρέπει να ‘’ανοίγει’’ η Ελλάδα καθώς δεν είναι πολύ κλειστή και το lockdown αυτό δεν αποδίδει όπως πρέπει και επειδή δεν λειτουργεί όπως πρέπει μιλάμε για μεταδόσεις που γίνονται μέσω ‘’παρανομιών’’ των κανόνων του lockdown. Πρέπει να δοθεί στον κόσμο μια συντεταγμένη έξοδος η οποία να του επιτρέπει να κάνει κάποιες δραστηριότητες.
Πώς θα γίνεται το click inside
Mε το «click inside» ο καταναλωτής θα κλείνει ραντεβού στο κατάστημα, όπου θα μπορεί να δοκιμάσει τα προϊόντα της επιλογής του, να επιλέξει νούμερο ή χρώμα, αλλά και να αλλάξει προϊόντα που έχει ήδη προμηθευτεί.
O αριθμός των πελατών εντός του καταστήματος θα καθορίζεται από τα τετραγωνικά μέτρα, ενώ δεν έχει διευκρινισθεί έως τώρα εάν θα υπάρχει συγκεκριμένος χρόνος και αν ναι, πόσος θα είναι αυτός, για την παραμονή των καταναλωτών στο κατάστημα.
Στο τραπέζι των συζητήσεων έχει τεθεί και το ενδεχόμενο ο μέγιστος χρόνος παραμονής καθορίζεται από τον έμπορο.
Σχετικά με τον μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό ατόμων ανά κατάστημα σχεδιάζονται τα εξής:
Σε καταστήματα έως 20 τετραγωνικά μέτρα επιτρέπονται 4 άτομα συνολικά, δηλαδή εργαζόμενοι και πελάτες.
Σε καταστήματα από 20 έως 100 τετραγωνικά μέτρα επιτρέπονται 4 άτομα, συν 1 άτομο ανά 10 τετραγωνικά μέτρα για την επιφάνεια από 20 έως 100 τετραγωνικά μέτρα.
Σε καταστήματα άνω των 100 τετραγωνικών μέτρων επιτρέπονται 12 άτομα, συν 1 άτομο ανά 15 τετραγωνικά μέτρα για την επιφάνεια άνω των 100 μέτρων.
Το μοντέλο click inside, εισάγει ευκολίες και σε σχέση με τη διαδικασία των συναλλαγών, αφού ο καταναλωτής εφόσον μπαίνει στο κατάστημα θα μπορεί να πληρώνει με την παραδοσιακή μέθοδο στο ταμείο, ενώ με το click away, εάν δεν έχει πληρώσει ηλεκτρονικά μέσω της πλατφόρμας e-shop της επιχείρησης, θα πρέπει να πληρώσει αποκλειστικά εκτός του καταστήματος μέσω ασύρματου POS.
Τα σχόλια είναι κλειστά.