Λιμένας Ηρακλείου: Τα επόμενα βήματα, τα «bets» και το κρίσιμο 10%
Λιμένας Ηρακλείου: Τα επόμενα βήματα, τα «bets» και το κρίσιμο 10%
Μέσα στον Μάιο αναμένεται να πραγματοποιηθούν σημαντικές διαδικασίες που σχετίζονται με τον διαγωνισμό που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου» (ΟΛΗ Α.Ε.). Διεργασίες που θα αναδείξουν, μάλλον εντός καλοκαιριού, τον προτιμητέο επενδυτή ανάμεσα σε Γ. Περιστέρη και Em. Grimaldi ενδεχομένως μέσω… βελτιωτικών bets.
Όπως πρόσφατα ανέδειξε το insider.gr, το εν λόγω asset αποτελεί πεδίο διεκδίκησης δύο, κατά βάση, ισχυρών επιχειρηματικών πόλων.
Από τη μία πλευρά βρίσκεται ο πανίσχυρος όμιλος του τομέα υποδομών ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, συμφερόντων Γ. Περιστέρη (η εταιρεία συμμετέχει και σε κοινοπραξία με αμερικανικό όμιλο που κέρδισε την υπο-παραχώρηση του λιμένα Φίλιππος Β’ Καβάλας), σε συνεργασία με την AVIAREPS, συμφερόντων Γρύλου (γνωστού και για την αεροπορική Sky Express) και την NECTAR HOLDINGS LTD (διεθνής όμιλος εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών, με ειδικότητα στη διαχείριση φορτίου και στην παροχή λιμενικών υπηρεσιών).
Στην άλλη πλευρά βρίσκεται ο γνωστός Ιταλός Grimaldi (Euromed S.p.A. & Μινωικές Γραμμές), που πρόσφατα είχε αναδειχθεί προτιμητέος επενδυτής για το 67% του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας, έναντι τιμήματος 84,17 εκατ. ευρώ, με ισχυρότατη παρουσία σε Αδριατική και Αιγίου Πέλαγος και βασικός «πελάτης» – χρήστης του λιμένος Ηρακλείου.
Οι διαδικασίες και το «κλειδί» του 10%
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στο προσεχές διάστημα και εντός δεκαημέρου αναμένεται να έχει προχωρήσει η διαδικασία με τον έλεγχο των νομιμοποιητικών εγγράφων και των δικαιολογητικών από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΤΑΙΠΕΔ ώστε να φανεί αν οι φάκελοι των δύο διεκδικητών είναι πλήρεις. Εφ’όσον όλα πάνε καλά, η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών αναμένεται για τα τέλη του μήνα, με τα μέχρι τώρα δεδομένα και βάσει όσων αναφέρουν σχετικές πληροφορίες. Το πιθανότερο είναι το Ταμείο, όπως συνηθίζει να κάνει εφόσον έχει δύο τελικές προσφορές (εξαρχής ή μέσω short list), να ζητήσει βελτιωμένες προσφορές από τα δυο σχήματα. Ιδίως αν οι οικονομικές προσφορές έχουν διαφορά μικρότερη του 10%.
Δηλαδή, εφόσον οι δύο οικονομικές προσφορές απέχουν λιγότερο από 10% μεταξύ τους, το ΤΑΙΠΕΔ θα τους καλέσει να υποβάλουν βελτιωμένες προσφορές. Σε κάθε περίπτωση, και εφ’όσον όλα πάνε βάσει προγραμματισμού που έχει θέσει το ΤΑΙΠΕΔ (έρχονται και εκλογές), μέσα στο καλοκαίρι θα έχουμε νεότερα για τον «νικητή» του λιμένος.
Ισχυροί διεκδικητές παρά τις «απουσίες»
Και όπως από την πρώτη σιγμή έλεγαν στην αγορά, μπορεί τελικά να μην έδωσαν προσφορά όμιλοι όπως ο ΟΛΘ (Σαββίδης), ΣΕΚΑΒΙΝ (συμφερόντων Σήφη Βαρδινογιάννη), η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ) με την Attica Group (όμιλος Πειραιώς), η ΤΕΚΑΛ, ξένα σχήματα ή εγχώριες ακτοπλοϊκές, ωστόσο, τα δύο γκρουπ που «ναυμαχούν» για τον λιμένα Ηρακλείου είναι παραπάνω από ισχυρά. Και όλοι τους έχουν σχέση με το νησί. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προωθεί μεγάλα projects ή έχει αναλάβει μεγάλα έργα (αεροδρόμιο, οδικά, ενεργειακά κ.α.), η οικογένεια Γρύλου (Sky Express) έχει σχέση με την Κρήτη και θέλει να επεκταθεί σε νέους τομείς (πέραν τουρισμού, ακινήτων κ.α.) ενώ ο Grimaldi είναι από τους μεγαλύτερους χρήστες του λιμένα και φέρεται να έχει σχέδια για την υποδομή.
Το νησί της Κρήτης, ως γνωστόν, πέρα από κόμβο υποδομών (πάσης φύσης), αποτελεί και γεωγραφικό κόμβο εν είδη ενδιάμεσου σταθμού ιδίως για αγορές εξ Ανατολών. Αν συνυπολογίσουμε τα μεγάλα έργα υποδομής στο νησί (ΒΟΑΚ, Καστέλι κ.α.), τις ενεργειακές μπίζνες, την αξιοποίηση της έκτασης στις Γούρνες (μαζί με Καζίνο), τις τουριστικές και οικιστικές επενδύσεις, μαζί βέβαια και τις καθαρά λιμενικές, ναυτιλιακές-ακτοπλοϊκές χρήσεις ή τις προσδοκίες να μετατραπεί η Κρήτη σε έναν «κόμβο» εμπορευματικό-επιχειρηματικό-οικονομικό, γίνεται αντιληπτό γιατί το ενδιαφέρον για κάθε επένδυση που σχετίζεται με το νησί αυξάνεται κατακόρυφα. Με την πλευρά Περιστέρη – Γρύλλου να θεωρείται ένα ισχυρός ανταγωνιστής.
Ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου
Το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να επιθυμεί να προχωρήσει σύντομα τις διαδικασίες, να ελέγξει τα νομιμοποιητικά έγγραφα και να προχωρήσει στα απαραίτητα βήματα για την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή, αν και είναι ένα θέμα το timing λόγω των εκλογών (αν γίνουν δηλαδή όλα νωρίτερα ή μετά).
Στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου έχει παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου. Η εταιρεία με την επωνυμία «Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε.» (ΟΛΗ Α.Ε.) έχει σήμερα το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηρακλείου μέχρι τον Ιανουάριο του 2063.
Έχει επίσης διαχειριστικές αρμοδιότητες των α) του παλαιού Ενετικού λιμένα, β) του λιμένα Λινοπεραμάτων και γ) των τριών αλιευτικών καταφυγίων: Λούτρα, Κερατόκαμπος και Άρβη. Προβλέπεται ο Παλαιός Ενετικός Λιμένας να εξαιρεθεί από την αναθεωρημένη ζώνη ευθύνης του Οργανισμού. Οι κύριες δραστηριότητες της ΟΛΗ Α.Ε. περιλαμβάνουν υπηρεσίες ελλιμενισμού πλοίων, φορτοεκφόρτωσης ξηρού χύδην φορτίου και γενικών συμβατικών φορτίων, δραστηριότητες κρουαζιέρας καθώς και παράκτιες μεταφορές επιβατών.
Ανοδικά μεγέθη
Το 2022 υπήρξε για τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) χρονιά έντονης δραστηριότητας, με εντυπωσιακή ανάπτυξη όλων των οικονομικών μεγεθών. Τα προ φόρων αποτελέσματα της χρήσεως 2022 διαμορφώθηκαν σε 3,77 εκατ. ευρώ, ήτοι βελτιωμένα κατά 2 εκατ. ευρώ (+114,75%) περίπου σε σχέση με την προηγούμενη χρήση.
Ο κύκλος εργασιών παρουσίασε σημαντική αύξηση της τάξεως του 37,42% διαμορφούμενος σε 7.788.370 ευρώ έναντι 5.667.530 ευρώ κατά την προηγούμενη χρήση 2021, υπερβαίνοντας και τα αντίστοιχα μεγέθη του 2019 κατά 18,52% οπότε και είχε διαμορφωθεί σε 6.571.242 ευρώ.
Insider.gr
Τα σχόλια είναι κλειστά.