Ανάμικτα συναισθήματα άφησαν στους εμπόρους της Κρήτης οι καλοκαιρινές εκπτώσεις – Χαμηλότερους τζίρους είδε μια στις δυο επιχειρήσεις στην υπόλοιπη Ελλάδα
Παρόμοια είναι η φετινή οικονομική κατάσταση των επιχειρήσεων στην Κρήτη σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου κ. Μανόλη Κουμαντάκη. Ασφαλώς αυτό δεν είναι θετικό, αλλά σίγουρα η κατάσταση είναι σαφώς καλύτερη από την υπόλοιπη Ελλάδα, όπου, σύμφωνα με δεδομένα της ΕΣΕΕ, μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων είχε χαμηλότερο τζίρο σε σχέση με πέρυσι.
Με αυτόν τον τρόπο αποτυπώνεται με τον πλέον εμφανή τρόπο πως, παρά το τέλος της υγειονομικής κρίσης, η οικονομική αβεβαιότητα που έχει πλήξει τα νοικοκυριά δεν αφήνει περιθώρια για αγορά προϊόντων.
Πιο συγκεκριμένα, περισσότερες από τις μισές εμπορικές επιχειρήσεις (52%) που συμμετείχαν στις εκπτώσεις κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, ενώ το 73% των επιχειρήσεων δήλωσε ότι η αύξηση του κόστους ενέργειας τούς επηρεάζει αρνητικά από πολύ έως πάρα πολύ. Αυτό προκύπτει από την 9η κατά σειρά περιοδική έρευνα για τις θερινές εκπτώσεις του 2022, που πραγματοποίησε η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ).
Γενικότερο συμπέρασμα είναι ότι οι θερινές εκπτώσεις του 2022 ολοκληρώθηκαν σε ένα περιβάλλον προβληματισμού και πολλαπλών αντιφάσεων.
Η κρίση στην αγορά ενέργειας φαίνεται πως επιδρά χωρίς χρονική υστέρηση και με διττό τρόπο στη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων: Άμεσα, λόγω της αύξησης του λειτουργικού κόστους, και έμμεσα, λόγω της απομείωσης της εσωτερικής ζήτησης, εξαιτίας της πτώσης του διαθέσιμου εισοδήματος. Επιπρόσθετα, η πληθωριστική κρίση, η οποία έχει ενταθεί λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, επηρεάζει καθοδικά τις προσδοκίες για τον χειμώνα. Από την άλλη πλευρά, η εντυπωσιακή αύξηση των τουριστικών αφίξεων και εισπράξεων τονώνει σημαντικά την εξωτερική ζήτηση, τόσο σε σύγκριση με το 2020, κυρίως, αλλά και το 2021. Ως εκ τούτου, οι τουριστικές αγορές καταγράφουν αρκετά πιο έντονη δυναμική ανάκτησης σε σύγκριση με τις περισσότερο περιφερειακές αγορές, γεγονός το οποίο τεκμηριώνει τις χωρικές ανισότητες που φαίνεται πως επιταχύνει η ενεργειακή κρίση στο οικοσύστημα του λιανικού εμπορίου.
Είναι άξιο αναφοράς πως το ΙΝΕΜΥ- ΕΣΕΕ πραγματοποίησε την καθιερωμένη, 9η κατά σειρά, περιοδική έρευνα για τις θερινές εκπτώσεις του 2022. Όπως συνάγεται από τα αποτελέσματα της έρευνας, προκύπτει μια διακοπή της πορείας προς την κανονικότητα που είχε αρχίσει να διαφαίνεται στην αντίστοιχη περυσινή έρευνα. Είναι σαφές ότι οι εξελίξεις στο λιανικό εμπόριο θα εξαρτηθούν τόσο από την πορεία του πληθωρισμού, όσο και από την άμβλυνση των γεωπολιτικών εντάσεων και συγκρούσεων.
Σύνοψη αποτελεσμάτων:
Περισσότερες από τις μισές εμπορικές επιχειρήσεις (52%) που συμμετείχαν στις εκπτώσεις κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Το 29% των επιχειρήσεων κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με το 2021, ενώ το 18% σημείωσε αύξηση κύκλου εργασιών.
Ενδιαφέροντα συμπεράσματα προκύπτουν από τις επιδόσεις των επιχειρήσεων ανά μεγάλη γεωγραφική περιοχή. Οι νησιωτικές περιοχές φαίνεται να είχαν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα εξαιτίας της τουριστικής κίνησης, η οποία φέτος κινήθηκε σε πολύ υψηλά επίπεδα σε σχέση με τα δύο τελευταία έτη.
Φαίνεται, δηλαδή, πως ο τουρισμός λειτούργησε ευεργετικά για τις πωλήσεις των επιχειρήσεων, χωρίς όμως να καταφέρει να αντισταθμίσει πλήρως τις απώλειες από την κρίση ενέργειας, τις πληθωριστικές πιέσεις και τους κλυδωνισμούς στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Οι εξελίξεις αυτές επιβεβαιώνονται και από την πτώση της επισκεψιμότητας στα καταστήματα, με περισσότερα από τα μισά (52%) να διαπιστώνουν υποχώρησή της. Ταυτόχρονα, το 24% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι η επισκεψιμότητα διαμορφώθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.
Τα παραπάνω ευρήματα προβληματίζουν ως προς τις δυνατότητες ανάκαμψης της εμπορικής αγοράς. Ωστόσο, δεν πρέπει να λησμονούνται δύο παράμετροι: Αφενός, το γεγονός ότι η σύγκριση διεξάγεται με τις θερινές εκπτώσεις του 2021, οπότε οι πωλήσεις είχαν παρουσιάσει εφήμερη μεγέθυνση λόγω της επιστροφής σε “σχετική κανονικότητα”. Αφετέρου, η αγορά βρίσκεται φέτος αντιμέτωπη με ισχυρές πληθωριστικές πιέσεις με αρνητικές επιπτώσεις στο πραγματικό εισόδημα και κατ’ επέκταση στην αγοραστική δύναμη αλλά και στις προσδοκίες.
Επιπρόσθετα, τα εν λόγω αποτελέσματα είναι σε αρμονία με το ερώτημα για τον βαθμό προσέγγισης του κύκλου εργασιών των θερινών εκπτώσεων σε σχέση με τον αντίστοιχο κύκλο εργασιών του 2019, του τελευταίου κανονικού έτους πριν την πανδημία. Μόλις το 2% των επιχειρήσεων δήλωσε πως ξεπέρασε τον τζίρο του 2019, ενώ το 44% σημείωσε πως δεν τον προσέγγισε καθόλου ή τον προσέγγισε σε μικρό μόνο βαθμό.
Για τις μισές επιχειρήσεις (50%) η καλύτερη περίοδος των εκπτώσεων από άποψη αγοραστικής κίνησης ήταν ο Ιούλιος, εικόνα που έχει παγιωθεί τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο φέτος, το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου κινήθηκε αξιοσημείωτα ανοδικά συγκριτικά με παλαιότερα.
Δεν παρουσιάστηκαν μεταβολές σχετικά με το ύψος του ποσοστού έκπτωσης, καθώς το 30% των επιχειρήσεων προχώρησε σε εκπτώσεις μεταξύ 21% και 30%. Εντούτοις, ένα μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων (30%) υιοθέτησε εκπτώσεις άνω του 41%, χαρακτηριστική ένδειξη των πιέσεων στον κλάδο και της ανάγκης για εύρεση ρευστότητας.
Οι πωλήσεις του 61% των επιχειρήσεων ήταν χαμηλότερες απ’ ό,τι αυτές ανέμεναν, παρά τις αρνητικές προσδοκίες που είχαν δημιουργηθεί εξαιτίας του κύματος των ανατιμήσεων και της διόγκωσης του κόστους ενέργειας. Εξάλλου, για το 73% των επιχειρήσεων η αύξηση του κόστους ενέργειας τούς επηρεάζει αρνητικά από πολύ έως πάρα πολύ, σε αντίθεση μάλιστα με το γεγονός ότι ο κλάδος δε θεωρείται έντασης ενέργειας.
«Έρχεται δύσκολος χειμώνας»
Πληθωρισμός και ενεργειακή κρίση δεν αφήνουν περιθώρια αισιοδοξίας
Σε επίπεδο Κρήτης, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου και πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Εμπορίου Μανόλης Κουμαντάκης μίλησε στη «ΝΚ» όπου υποστήριξε πως η κατάσταση είναι παρόμοια σε σχέση με πέρυσι όσον αφορά στο εμπόριο. Οι εμπορικές διαδικασίες κινούνται στα ίδια πλαίσια σε σχέση με πέρυσι, αλλά σε καμία περίπτωση δε γεμίζει με αισιοδοξία τους καταστηματάρχες και τους εμπόρους.
«Βρισκόμαστε στην ίδια περυσινή κατάσταση. Δεν έχει αλλάξει κάτι. Είμαστε στα ίδια επίπεδα. Οι αγορές αναστενάζουν καθώς η μία κρίση διαδέχεται την άλλη. Είχαμε την οικονομική κρίση, η οποία έφερε την ασφυξία στην αγορά. Έχουμε δυόμισι χρόνια την υγειονομική κρίση, που οι αγορές έχασαν τη δυναμική τους, και έχουμε τώρα την ενεργειακή κρίση. Η Κρήτη βρίσκεται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι και όχι σε χαμηλότερα εξαιτίας του τουρισμού. Έχουμε τον τουρισμό που δημιουργεί θέσεις εργασίας και ταυτόχρονα φέρνει εισόδημα και ρευστό στην αγορά. Δε γνωρίζω ποια θα είναι η κατάσταση τον χειμώνα. Με την απουσία του τουρισμού και τον πληθωρισμό να βρίσκεται στα ύψη, θα μιλήσουμε σίγουρα για ένα βαρύ χειμώνα για τις επιχειρήσεις».https://www.neakriti.gr/