Δυσοίωνες προβλέψεις και για το 2021
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), η οικονομία τριών νησιωτικών Περιφερειών της χώρας εξαρτάται εξ ολοκλήρου από τον τουρισμό.
Στην Κρήτη, η συνεισφορά του τουρισμού στο Περιφερειακό ΑΕΠ άγγιξε το 2018, το 47,2% (τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από το ΙΝΣΕΤΕ), το 71,2% στα Ιόνια Νησιά και το 97,1% στο Νότιο Αιγαίο.
Από αυτό και μόνο το στοιχείο γίνεται εμφανές ότι οποιαδήποτε μεταβολή στις αφίξεις τουριστών και δη ξένων στους εν λόγω προορισμούς έχει άμεση επίπτωση στην οικονομία της περιοχής. Τη φετινή χρονιά, λόγω της πανδημίας και της κατακόρυφης πτώσης του τουριστικού ρεύματος, η επίπτωση, όπως γίνεται αντιληπτό, είναι αρνητική. Πόσο όμως αρνητική είναι;
Όπως αναφέρει το capital.gr στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, π.χ. στην Κρήτη που συμμετέχει με 6,9% στο πανελλαδικό καλάθι του τζίρου του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων και για την οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία.
Σύμφωνα με την εταιρεία μέτρησης της κατανάλωσης IRI, τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουλίου, όπου η συνολική αγορά εμφάνισε οριακή αύξηση 0,7%, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ της Κρήτης υποχώρησαν κατά 14%. Είχε προηγηθεί η πρώτη εβδομάδα του Ιουλίου, όπου η πτώση “περιορίσθηκε” στο -12,6% -σε αυτήν την εβδομάδα συμπεριλαμβάνονται και οι δύο τελευταίες ημέρες του Ιουνίου, δηλαδή ημέρες όπου παραδοσιακά γίνονεται η καταβολή της μισθοδοσίας-, στο -19,4% ήταν η κάμψη των πωλήσεων την εβδομάδα που έληξε στις 28 Ιουνίου και στο -13,7% την προτελευταία εβδομάδα του προηγούμενου μήνα.
Βέβαια η Κρήτη δεν είναι η μοναδική περιφέρεια της χώρας που δέχεται πίεση, λόγω έλλειψης καταναλωτικού και δη τουριστικού κοινού. Τη δεύτερη εβδομάδα του Ιουλίου, πτωτικά κινήθηκαν και οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ στη Βόρειο Ελλάδα (εξαιρείται η Θεσσαλονίκη η οποία μετράται ξεχωριστά), οι οποίες, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, μειώθηκαν κατά 3,8%. Σημειωτέον, ότι και η Βόρειος Ελλάδα προσελκύει τους θερινούς μήνες αρκετούς τουρίστες.
Στην Κρήτη, εκτός από την πορεία της κατανάλωσης στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, αγορά για την οποία υπάρχουν επικαιροποιημένα διαθέσιμα στοιχεία, το ερώτημα παραμένει πόσο κάτω είναι η τουριστική κίνηση και ποια είναι η επίπτωση αυτής της πτώσης στα εποχικά καταστήματα και στις τουριστικές μονάδες του νησιού.
Για τον Κώστα Αλεξανδράκη, που διατηρεί εποχικό κατάστημα, η μείωση του τουριστικού ρεύματος έχει επηρεάσει καθοριστικά τον τζίρο της επιχείρησής του. Όπως λέει, οι πωλήσεις είναι κάτω 80% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν. Το κατάστημά του, που βρίσκεται στον Αδελιανό Κάμπο στο Ρέθυμνο, δηλαδή σε μια αμιγώς τουριστική περιοχή, όπως διευκρινίζει μιλώντας στο Capital.gr, πουλάει από είδη για τη θάλασσα, όπως ομπρέλες, σαγιονάρες και πετσέτες, μέχρι τρόφιμα και σουβενίρ. Σύμφωνα με τον ίδιο στην ευρύτερη περιοχή πολύ λίγα εποχικά καταστήματα έχουν ανοίξει και πολύ λιγότερες ξενοδοχειακές μονάδες.
Κάτι το οποίο επιβεβαιώνει και ο Μανώλης Τσακαλάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων του Νομού Ρεθύμνου. Όπως λέει στο Capital.gr, μόλις 4 στις 10 τουριστικές μονάδες έχουν ανοίξει, και οι πληρότητες είναι από 10% έως 30%. Για τον ίδιο, το πρόβλημα, πέρα από τη φετινή χρονιά που θεωρείται χαμένη, είναι τι θα γίνει το 2021. Τα πρώτα μηνύματα για την επόμενη τουριστική σεζόν δεν είναι ενθαρρυντικά.
Δυσοίωνα είναι τα μηνύματα και από Έλληνες οι οποίοι εμφανίζονται διστακτικοί και λόγω της οικονομικής πίεσης να εκδράμουν. Κάτι που όπως γίνεται αντιληπτό θα πιέσει ακόμη περισσότερο τις τουριστικές επιχειρήσεις, το σύνολο της κατανάλωσης και την αγορά εργασίας.https://www.capital.gr/
Τα σχόλια είναι κλειστά.