ΣΗΜΕΙΑΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ του ΛΕΥΤΕΡΗ ΑΥΓΕΝΑΚΗ
π. Υπουργού και Βουλευτή ΝΔ, ν. Ηρακλείου
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ: https://youtu.be/a4HEARDGMI4?si=3DOtzOuiRTk2x4Es
• Ο ανασχηματισμός της κυβέρνησης αποτελεί μια ευκαιρία για ανανέωση και ενίσχυση του κυβερνητικού έργου. Σημαντικό είναι οι νέοι υπουργοί και υφυπουργοί να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των πολιτών και να επιταχύνουν την υλοποίηση των προγραμματισμένων δράσεων.
• Η τραγωδία στα Τέμπη συγκλόνισε τη χώρα και ο πόνος των οικογενειών είναι ανείπωτος. Η απαίτηση για δικαιοσύνη είναι απολύτως δικαιολογημένη.
• Η Κρήτη είναι μια περιφέρεια με τεράστιες προοπτικές. Έχουμε δυναμική οικονομία, ισχυρή παρουσία σε πολλούς τομείς, αλλά και προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Δεν αρκεί να λέμε ότι πάμε καλά. Χρειάζεται στρατηγική, σχέδιο και συνεργασία για να αξιοποιήσουμε πλήρως τις δυνατότητές μας.
• Η Κρήτη αναπτύσσεται δυναμικά! Το 2023 σημειώσαμε ρυθμούς ανάπτυξης υψηλότερους από τον μέσο όρο της χώρας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μας έχει αναγνωρίσει ως ισχυρή καινοτομική περιφέρεια. Αυτό δεν έγινε τυχαία. Τα τελευταία χρόνια επενδύουμε στην έρευνα, στη γνώση, στις νέες τεχνολογίες.
• Υπάρχει ανάγκη αναθεώρησης της διαχείρισης των ΒΙ.ΠΕ. Ηράκλειου και των υπόλοιπων βιομηχανικών περιοχών. Έχουν τετραπλασιαστεί οι χρεώσεις, γεγονός που δημιουργεί προβλήματα στις επιχειρήσεις.
• Η κυβέρνηση είχε αναζητήσει επενδυτή για την αναδιάρθρωση των ΒΙ.ΠΕ. και ήδη 21 βιομηχανικές περιοχές, συμπεριλαμβανομένης και της Ηρακλείου, έχουν ενταχθεί στο νόμο 4982/22.
• Το θεσμικό πλαίσιο του ν. 4982/2022 επιβάλλεται να βελτιωθεί, 3-4 σημεία του απαιτείται να διευκρινιστούν από την πλευρά του Υπουργείου Ανάπτυξης . Υπάρχουν 250 εγκατεστημένες επιχειρήσεις στη ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου και συνολικά 6.500 επιχειρήσεις πανελλαδικά, και όλες έχουν συνυπογράψει επιστολή προς τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Ανάπτυξης.
• Το νέο αεροδρόμιο Καστελίου αναμένεται να λειτουργήσει τον Φεβρουάριο του 2027. Είναι ένα έργο που θα αλλάξει το τουριστικό και οικονομικό τοπίο του νησιού μας.
• Εκτός από την κατασκευή του αεροδρομίου, πρέπει να διασφαλίσουμε τις συνοδευτικές υποδομές, όπως η οδική σύνδεση με τον ΒΟΑΚ, η βελτίωση του δικτύου ύδρευσης και η δημιουργία αντιπλημμυρικών έργων στην περιοχή. Επίσης, πρέπει να εξεταστεί η επάρκεια υδροδότησης μέσω γεωτρήσεων, η μεταφορά καυσίμων και οι επιπτώσεις των εκροών του βιολογικού καθαρισμού στον υδροφόρο ορίζοντα. Είμαστε ικανοποιημένοι με την πορεία κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, ανήσυχοι όμως για όλα τα συνοδά έργα.
• Ο ΒΟΑΚ είναι το πιο πολύπαθο έργο της Κρήτης. Η σύμβαση παραχώρησης όμως αφορά μόνο στο βασικό τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Χανιά-Ηράκλειο.
• Μετά την απόφαση Σταϊκούρα πρέπει να προχωρήσουν και διάφορα τυπικά θέματα όπως ο προσυμβατικός έλεγχος της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αφού στο χρηματοδοτικό σχήμα συμμετέχει και το Ταμείο Ανάκαμψης.
• Ωστόσο, έχουμε δρόμο μέχρι την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο (μαζί με την προαίρεση για το τμήμα Κίσσαμος – Χανιά) του ΒΟΑΚ. Επίσης, μέσα στον επόμενο μήνα θα συζητηθούν προσφυγές από τους δήμους Ηρακλείου και Μαλεβιζίου οι οποίοι ζητούν αλλαγές χάραξης, και παράλληλα, υπάρχουν σοβαρές εκκρεμότητες με απαλλοτριώσεις.
• Ακολουθεί η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή. Ο ανάδοχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αλλά, όπως επισήμανε στην Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης του Ελληνό-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου ο Γιώργος Στασινός, Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, υπάρχει πρόβλημα με τη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
• Αν δεν τρέξουν οι ρυθμοί εξέλιξης των παραπάνω εκκρεμοτήτων σημαίνει ότι ζωτικός χρόνος έχει χαθεί και κινδυνεύουν να μην απορροφηθούν 200-300 εκατ. ευρώ, κάτι που δεν πρέπει να συμβεί, δεδομένου ότι τα χρήματα αυτά θα αναζητηθούν από το ΕΣΠΑ ή Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και θα είναι δύσκολο να βρεθούν.
• Έχει επικαιροποιηθεί η χάραξη της οδικής σύνδεσης του ΒΟΑΚ με το νέο αεροδρόμιο, όμως παραμένουν εκκρεμή τα αντιπλημμυρικά έργα, τα οποία είναι ζωτικής σημασίας για την προστασία της περιοχής.
• Ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε είναι η λειψυδρία. Μέχρι το 2030, η Κρήτη θα έχει υψηλά επίπεδα ‘υδατικού στρες’.
• Δεν μπορούμε να περιμένουμε! Έχουμε ήδη ξεκινήσει συνεργασία με την Ολλανδική εταιρεία HVA για να καταγράψουμε την υφιστάμενη κατάσταση και να σχεδιάσουμε το μέλλον.
• Η εξωστρέφεια είναι το κλειδί για την ανάπτυξη της Κρήτης. Δεν μπορούμε να μείνουμε απομονωμένοι. Μέσα από το Ελληνο-Αμερικανικό Επιμελητήριο στην Κρήτη, δημιουργούμε γέφυρες με την αμερικανική αγορά, φέρνοντας επενδύσεις και συνεργασίες.
• Η Αναπτυξιακή Διάσκεψη Κρήτης πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τα 4 Επιμελητήρια του νησιού και συγκέντρωσε κορυφαίους παράγοντες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Συμμετείχαν ακαδημαϊκοί, επιχειρηματίες και προσωπικότητες όπως ο πρώην πρέσβης των ΗΠΑ, Τζέφρι Πάιατ.
• Η συνεργασία Ελλάδας-ΗΠΑ είναι ισχυρή, με το Ελληνο-Αμερικανικό Επιμελητήριο να αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους φορείς διεθνούς ανάπτυξης. Στόχος μας είναι η περαιτέρω ενίσχυση αυτής της σχέσης.