Ηράκλειο: Αναγκαίες όσο ποτέ οι υποδομές για ποδηλάτες – «Είναι πολύ επικίνδυνα. Δεν υπάρχει καμία ασφάλεια και κανένας σεβασμός»

Ημερομηνία:

Το Ηράκλειο υστερεί απελπιστικά στις υποδομές για τους ποδηλάτες και ίσως είναι καιρός να αλλάξει αυτό
Το ποδήλατο, ένα μέσο που έχει από πολλούς ξεχαστεί σαν πολυτέλεια του παρελθόντος και έχει εδώ και δεκαετίες αντικατασταθεί από τα αυτοκίνητα και τις μηχανές, έχει δυναμικά επιστρέψει ως εναλλακτική στις καθημερινές μεταφορές εντός πόλεως.

Χώρες της Βόρειας Ευρώπης, όπως η Ολλανδία, έχουν δώσει το παράδειγμα, όπου τα ποδήλατα είναι πλέον περισσότερα από τους κατοίκους και οι ποδηλατόδρομοι μετριούνται σε χιλιάδες χιλιόμετρα (35.000 συγκεκριμένα), δημιουργώντας ένα δίκτυο το οποίο έχει αλλάξει εντελώς τη νοοτροπία των ανθρώπων. Αυτό το παράδειγμα δεν είναι τόσο μακριά από την Κρήτη όσο φαίνεται με μια πρώτη ματιά.

Ήδη ο Δήμος Χανίων έχει παραχωρήσει μία λωρίδα του κεντρικότερου δρόμου της πόλης στους ποδηλάτες, που μπορούν να διανύσουν από την αρχή της οδού Χατζημιχάλη Γιάνναρη μέχρι το τέλος της οδού Σκαλίδη ανενόχλητοι από οχήματα. Αυτή η διαδρομή “αγκαλιάζει” όλο το πάνω μέρος της παλιάς πόλης και περνά από τα πιο μεγάλα εμπορικά καταστήματα των Χανίων.

Σε αυτό το εγχείρημα έχει διαπρέψει και το Ρέθυμνο, το οποίο έχει βάλει διαγραμμίσεις για τα ποδήλατα στα πεζοδρόμια των δύο βασικότερων δρόμων, της Σοφοκλή Βενιζέλου στην παραλιακή και της Κουντουριώτη στην “καρδιά” της πόλης.

Και στο Ηράκλειο;
Μήπως πρέπει το Ηράκλειο να ακολουθήσει; Παρότι ο Δήμος έχει μεριμνήσει για την ύπαρξη ενός μεγάλου ποδηλατοδρόμου, που καλύπτει σχεδόν όλη την παραλιακή της πόλης, οι δρόμοι του Ηρακλείου είναι… άλλη ιστορία. Η τρομερή συμφόρηση δεν αφήνει τα αυτοκίνητα να κυκλοφορούν σωστά, πόσω μάλλον τα ποδήλατα.

Την προσωπική της μαρτυρία γι’ αυτό το φαινόμενο έδωσε στη “Νέα Κρήτη” η Μαρία-Κατερίνα Μακρυγιαννάκη, που έχει δώσει την ψυχή της στο ποδήλατο, όχι μόνο σαν χόμπι πλέον, αλλά σαν άθλημα, αφού στο πρόσφατο Πρωτάθλημα Βαλκανίων κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στο ομαδικό σπριντ νεανίδων, ενώ μάλιστα αυτή και η ομάδα της κατέκτησαν νέο πανελλήνιο ρεκόρ χρόνου στον συγκεκριμένο αγώνα.

Η αθλήτρια δήλωσε: «Μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, έχουμε παρατηρήσει ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν ποδήλατα». Δεν παρέλειψε όμως να μιλήσει για την πραγματικότητα που βιώνει κάθε άνθρωπος που επιλέγει να κάνει ποδήλατο μέσα στην πόλη του Ηρακλείου.

«Είναι πολύ επικίνδυνα. Δεν υπάρχει καμία ασφάλεια και κανένας σεβασμός για τους ποδηλάτες από τους οδηγούς και, όπως είπατε, δεν υπάρχουν χώροι για να μετακινηθούμε. Ακόμη και για την προπόνησή μου χρειάζεται να βγούμε εκτός Ηρακλείου για να γίνει σωστά και να μην υπάρξει κάποιο ατύχημα», τόνισε.

Συγκεκριμένα, μοιράστηκε μαζί μας το ότι προπονείται συνήθως σε δρόμο: «Ούτε τότε είναι καλύτερη η κατάσταση, διότι ο ίδιος ο δρόμος είναι ανώμαλος και ο κίνδυνος μειώνεται ελάχιστα».

Όταν λοιπόν μία αθλήτρια, που αδιαμφισβήτητα μπορεί να χρησιμοποιήσει ποδήλατο με άνεση, βρίσκει τόσες δυσκολίες μπροστά της, πώς μπορούν να ανταπεξέλθουν οι ερασιτέχνες ποδηλάτες ή αυτοί που σκέφτονται να κάνουν τις πιο κοντινές μετακινήσεις με ένα ποδήλατο; Η κ. Μακρυγιαννάκη δήλωσε ότι η ίδια αποφεύγει τις μετακινήσεις εντός των πολυσύχναστων δρόμων της πόλης.

«Και είμαι βαθύτατα δυσαρεστημένη γι’ αυτό. Ένας ποδηλατόδρομος στην “καρδιά” της πόλης θα ευεργετούσε όχι μόνο εμάς τους αθλητές, αλλά όλους όσους θέλουν να χρησιμοποιούν ποδήλατο, έστω και για τις καθημερινές τους υποχρεώσεις», είπε κλείνοντας.

Οφέλη για περιβάλλον και… τσέπη
Η μαζική χρήση ποδηλάτου σίγουρα θα είχε θετικό αντίκτυπο στους κατοίκους, όμως θα βοηθούσε σε ανυπολόγιστο επίπεδο το περιβάλλον. Αν ο Δήμος άρχιζε να προωθεί το ποδήλατο ως εναλλακτική στη μετακίνηση μέσα στην πόλη, οι Ηρακλειώτες, πολλοί από τους οποίους είναι ήδη ανοιχτοί στην ιδέα, θα έβλεπαν ένα Ηράκλειο εντελώς διαφορετικό απ’ ό,τι είναι τώρα. Αρχικά σε ατομικό επίπεδο ένας άνθρωπος που δε χρησιμοποιεί αυτοκίνητο για κάθε μικρή του υποχρέωση θα εξοικονομούσε χρήματα από τα καύσιμα και τα ιδιωτικά πάρκινγκ, που είναι ουσιαστικά ο μόνος διαθέσιμος τρόπος στάθμευσης στο κέντρο της πόλης αυτή τη στιγμή, ενώ ταυτόχρονα είναι αποδεδειγμένο ότι η ποδηλασία είναι μία από τις καλύτερες μορφές άσκησης για τον άνθρωπο.

Το μεγαλύτερο όφελος βέβαια θα το έβλεπε η πόλη. Όσο θα αυξάνεται ο αριθμός των ποδηλατών, τόσο θα μειώνεται και ο αριθμός των οχημάτων στους δρόμους. Σιγά-σιγά το αφόρητο μποτιλιάρισμα θα ελαττωθεί και η αποπνικτική ατμόσφαιρα από τα καυσαέρια επίσης. Πάνω απ’ όλα, αν πολλοί κάτοικοι συνέχιζαν να χρησιμοποιούν ποδήλατο συστηματικά, το Ηράκλειο θα “έβαζε το λιθαράκι του” στην προσπάθεια των χωρών της διεθνούς κοινότητας να αποτρέψει την κλιματική αλλαγή.

Βάσει των εκτιμήσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αν ακόμη και το 10% των μετακινήσεων της πόλης που γίνονται με οχήματα αντικατασταθούν με ποδήλατα, τότε οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα θα μειώνονταν κατά μερικούς χιλιάδες τόνους κάθε χρόνο.

«Υπάρχει σχέδιο για ποδηλατόδρομους»
Εδώ όμως είναι το ερώτημα του ενός εκατομμυρίου: Μπορεί ο Δήμος να προσφέρει έναν ποδηλατόδρομο που κάνει τους Ηρακλειώτες να νιώθουν αρκετή ασφάλεια, ώστε μία μετακίνηση με ποδήλατο να μη χρειάζεται δεύτερη σκέψη; Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Γιώργος Σισαμάκης δίνει την απάντηση στη “Νέα Κρήτη”. Ο κ. Σισαμάκης, όντας και ο ίδιος ποδηλάτης, επικροτεί τη δημιουργία ποδηλατοδρόμων στο κέντρο, όπως και ο Δήμος Ηρακλείου φυσικά, αφού από την αρχή σχεδιάζουν, όπως υποστηρίζει, να διαμορφώσουν ένα πιο βιώσιμο και πιο προσβάσιμο κέντρο για την πόλη.

Συγκεκριμένα, δήλωσε ότι «υπάρχει ένα σχέδιο και βεβαίως μελέτες, για να φτιαχτεί ένα δίκτυο ποδηλατοδρόμων, αφού ένας μόνο ποδηλατόδρομος δε θα ωφελούσε κανέναν. Κάτι τέτοιο θα μας πάρει καιρό, όμως είναι μέσα στο πλάνο του Δήμου για την πόλη».

Ο κ. Σισαμάκης πρόσθεσε ότι «η πόλη δεν έχει τις σωστές υποδομές ακόμη για να μπει ο ποδηλατόδρομος και να συνδεθεί ομαλά με τον βασικό αστικό ιστό». Είναι απόλυτα λογικό, διότι το εγχείρημα δημιουργίας ενός, πόσω μάλλον πολλών ποδηλατοδρόμων είναι εξαιρετικά χρονοβόρο. Παρ’ όλα αυτά, ο κ. Σισαμάκης ανέφερε καταληκτικά: «Θα διατεθούν 85 ποδήλατα στους δημότες για κοινή χρήση στο άμεσο μέλλον».

Είναι κι αυτό ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, καθόσον αυτό που θα φέρει μία μεγάλη αλλαγή είναι ακόμη και θα βρίσκεται για καιρό “υπό κατασκευή”.neakriti.gr

Προηγούμενο Άρθρο
placeholder text
Επόμενο Άρθρο
placeholder text

Hράκλειο:Ανάρτηση Λ. Αυγενάκη για τα 9 χρόνια...

Σήμερα, Παρασκευή 10 Ιανουαρίου και με αφορμή τα 9...

ΔΕΥΑΗ : Συνεχίζεται η ανάπτυξη του δικτύου...

Εργασίες της ΔΕΥΑΗ από τις 13 έως τις 22...

Hράκλειο:Ανάρτηση Λ. Αυγενάκη για τα 9 χρόνια...

Σήμερα, Παρασκευή 10 Ιανουαρίου και με αφορμή τα 9...

ΔΕΥΑΗ : Συνεχίζεται η ανάπτυξη του δικτύου...

Εργασίες της ΔΕΥΑΗ από τις 13 έως τις 22...
politika-kritis-header-ad
VAVOULAS GROUP 728×90
politika-kritis-ad
DOLE Μπανάνες 300Χ250
ΚΟΥΡΑΤΟΡΑΣ – ΒΙΟΖΩΕΛ – 300Χ250
ΚΟΥΡΑΤΟΡΑ- 3-ΦΟΥΡΝΟΣ ΧΩΡΙΑΤΙΚΟ 300Χ250
CANALE 300X250
politika-kritis-ad

Subscribe

spot_imgspot_img

Popular

More like this
Related

Full-body Detox: 8 φυσικοί τρόποι να αναζωογονήσετε το σώμα σας

Ακούγοντας τη λέξη «detox», το μυαλό μας συνήθως πηγαίνει...

Χανιά: «Εγκεφαλικά» σε χιλιάδες δημότες Χανίων για πληρωμή κλήσεων και άνω 10ετίας

«Σας ενημερώνουμε ότι, μετά από έλεγχο που διενεργήθηκε στα...

Η Κρήτη στις περιοχές που ευνοούν «διαβολικούς» ανέμους σαν αυτούς που κατέκαψαν το Λος Άντζελες

Οι ανεξέλεγκτες πυρκαγιές στο Λος Άντζελες που έχουν προκαλέσει...

Κρήτη: Eξελίξεις στην υπόθεση της 60χρονης που βρέθηκε σε κωματώδη κατάσταση

Ξετυλίγεται, όπως όλα δείχνουν, το κουβάρι της υπόθεσης τραυματισμού...