Στην κατάρτιση ενός νέου Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου για την οδική ασφάλεια που θα αφορά στην περίοδο 2021 – 2030 προχωράει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με στόχο να μειωθούν κατά 50% τα τροχαία ατυχήματα.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΚΙΝΑΛ, κ. Βασίλη Κεγκέρογλου με θέμα: «Προτεραιότητα στην οδική ασφάλεια και δημιουργία Παρατηρητηρίου οδικής ασφάλειας Κρήτης», τα τροχαία ατυχήματα είναι ένα από τα μείζονα ζητήματα τα οποία καλείται να αντιμετωπίσει η Κυβέρνηση προχωρώντας σε συγκεκριμένες δράσεις.
Όπως υπογράμμισε, «τα έτη 2011-2020 το Υπουργείο, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, έχει κάνει ένα στρατηγικό σχέδιο για την οδική ασφάλεια, το οποίο αφορά τις δράσεις και τη βελτίωση των δεικτών». Ενόψει των επόμενων ετών, 2021 μέχρι το 2030, αυτή τη στιγμή, καταρτίζεται ένα νέο σχέδιο το οποίο αποσκοπεί στην επίτευξη του ευρωπαϊκού στόχου για μείωση 50%, τόσο των θανατηφόρων, όσο και των ατυχημάτων τα οποία προκαλούν σοβαρούς τραυματισμούς.
Σε αυτό το πλαίσιο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, προτίθεται σε εθνικό, αλλά και περιφερειακό επίπεδο, να συνεργαστεί, όπως υπογράμμισε ο υφυπουργός, με οποιονδήποτε φορέα ή υπηρεσία, προκειμένου να παρακολουθεί τις αποδόσεις των στόχων που θα τεθούν στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο.
Τέλος, ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρθηκε στη σημασία καλλιέργειας συνειδήσεως οδηγικής συμπεριφοράς, αναφέροντας χαρακτηριστικά, πως ένα ποσοστό κοντά στο 40% των θανατηφόρων ατυχημάτων στο ΒΟΑΚ, γίνονται σε σημεία τα οποία είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος και όχι εκεί όπου δεν υπάρχει το διαχωριστικό, με βασικές αιτίες την αυξημένη ταχύτητα, την κατανάλωση αλκοόλ και τη μη χρήση ζώνης και κράνους.
Ακολουθεί αναλυτικά η απάντηση του κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη:
Κατά την πρωτολογία του ο υφυπουργός Υποδομών Μεταφορών κ. Ιωάννης Κεφαλογιάννης Μεταφορών ανέφερε ότι το Υπουργείο προχωρά στην κατάρτιση ενός νέου στρατηγικού σχεδίου για την οδική ασφάλεια που θα αφορά στην περίοδο 2021 – 2030 με στόχο να μειωθούν κατά 50% τα ατυχήματα:
«Κύριε συνάδελφε, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι πράγματι το θέμα των τροχαίων ατυχημάτων είναι ένα από τα μείζονα ζητήματα που αφορά, όχι μόνο το δικό μας Υπουργείο, αλλά συνολικά τα ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει η Κυβέρνηση.
Πληροφοριακά να σας πω ότι για τα έτη 2011-2020 το Υπουργείο, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, έχει κάνει ένα στρατηγικό σχέδιο για την οδική ασφάλεια, το οποίο αφορά τις δράσεις και τη βελτίωση των δεικτών. Βέβαια, ξέρετε πολύ καλά ότι δεν μπορούμε να μείνουμε μόνο σε ένα στρατηγικό σχέδιο, αλλά πρέπει να προχωρήσουμε και σε συγκεκριμένες δράσεις.
Πέραν αυτού, όμως, να σας πληροφορήσω ότι αυτή τη στιγμή ούτως ή άλλως υπάρχει μια συνεργασία για την κατάρτιση και ενός νέου στρατηγικού σχεδίου για το 2021 μέχρι το 2030. Και όπως πολύ καλά ίσως γνωρίζετε, ο ευρωπαϊκός στόχος που έχει τεθεί για τα κράτη-μέλη είναι να υπάρχει μια μείωση των ατυχημάτων κατά 50% τόσο των θανατηφόρων όσο και των ατυχημάτων τα οποία προκαλούν σοβαρούς τραυματισμούς. Βεβαίως, αυτή τη στιγμή η χώρα μας, σε συνεργασία με τις αρμόδιες επιτροπές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προετοιμάζει τώρα το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για τα έτη 2021 και 2030.
Βασικό εργαλείο για την επίτευξη του ευρωπαϊκού στόχου είναι η παρακολούθηση και η υιοθέτηση των βασικών δεικτών απόδοσης που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια. Άρα, στο πλαίσιο αυτό αντιλαμβάνεστε ότι ως Υπουργείο, ως ελληνική Κυβέρνηση, προτιθέμεθα και σε περιφερειακό, αλλά και σε εθνικό επίπεδο να συνεργαστούμε με οποιονδήποτε φορέα ή υπηρεσία, προκειμένου να παρακολουθούμε και τις αποδόσεις των στόχων που θα τεθούν στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο.
Όσον αφορά τώρα το συγκεκριμένο Ινστιτούτο, στο οποίο αναφέρεστε: Είναι σε γνώση μου, παρότι υπηρεσιακά δεν έχει έρθει κάποιο επίσημο αίτημα προς το Υπουργείο. Έχω κάνει μάλιστα και συνάντηση με τους εκπροσώπους του συγκεκριμένου Ινστιτούτου και με έχουν ενημερώσει. Προτιθέμεθα σε κάθε περίπτωση να είμαστε σε μια συνεργασία μαζί τους, προκειμένου να δούμε πώς μπορούμε να προχωρήσουμε στις δράσεις στις οποίες αναφέρεστε».
Κατά τη δευτερολογία του, ο κ. Κεφαλογιάννης αναφέρθηκε σε ζητήματα που αφορούν την Κρήτη και την οδική ασφάλεια.
«Κύριε συνάδελφε, θα σας επαναλάβω κάτι που είπα και στην πρωτολογία μου. Αυτή τη στιγμή τυπικά δεν υπάρχει κάποιο κενό, από τη στιγμή που υπάρχει το στρατηγικό σχέδιο που αφορά τα έτη 2011 και 2020. Είναι θετικό ότι υπάρχει αυτό το σχέδιο και είναι επίσης εξίσου θετικό το γεγονός ότι ενόψει και των επόμενων ετών, 2021 μέχρι το 2030, αυτή τη στιγμή καταρτίζεται το αντίστοιχο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο για την οδική ασφάλεια.
Όπως είπα όμως και προηγουμένως, κανένα εθνικό σχέδιο, καμία πολιτική δεν μπορεί να μείνει μόνο στη θεωρία και πράγματι πρέπει να υπάρξει ένας συντονισμός. Αυτό το οποίο είδαμε είναι ότι, δυστυχώς, τα τελευταία πέντε χρόνια στο θέμα της οδικής ασφάλειας -τουλάχιστον με βάση αυτά τα οποία βλέπουμε και στο Υπουργείο- δεν υπήρξε κανένας συντονισμός, καμία προσπάθεια να καθίσουν όλοι οι φορείς που σχετίζονται με το ζήτημα της οδικής ασφάλειας και να δούμε στην πράξη πώς μπορούμε να εφαρμόσουμε τους στόχους οι οποίοι τίθενται βάσει των εθνικών στρατηγικών σχεδίων.
Νομίζω ότι έχετε δίκιο όσον αφορά την ανάλυσή σας σχετικά με το παράδειγμα της μοτοσυκλέτας και με το γεγονός ότι η χώρα μας, δυστυχώς, αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην πρώτη θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε θανατηφόρα ατυχήματα. Το γεγονός ότι δυστυχώς οι οδηγοί δεν φοράνε κράνος είναι μία από τις βασικές αιτίες που σχετίζεται με τα θανατηφόρα ατυχήματα στις μοτοσικλέτες.
Θυμίζω ότι, ως μία κυρίως συμβολική κίνηση, ένα από τα πρώτα θέματα τα οποία αντιμετώπισε η Κυβέρνηση είναι η εξαγγελία για τη μείωση του ΦΠΑ στο κράνος, ακριβώς για να περάσουμε το μήνυμα ότι ως Κυβέρνηση στο συγκεκριμένο ζήτημα δίνουμε το μήνυμα ότι θα πρέπει να προχωρήσουμε και στην αγορά κράνους, στο να φοράμε κράνος και γενικότερα και να έχουμε μία συνείδηση, η οποία συνάδει με βάση τους στόχους του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου.
Ξέρετε πολύ καλά, επίσης, ότι όσες υποδομές και αν κατασκευάσουμε, όσες παρεμβάσεις και να κάνουμε στα οδικά δίκτυα, αν δεν αντιμετωπίσουμε το θέμα της συνειδήσεως της οδηγικής συμπεριφοράς, δυστυχώς θα εξακολουθούμε να θρηνούμε θύματα στους δρόμους. Θα σας πως κι ένα άλλο στοιχείο χαρακτηριστικό. Ίσως ένα μεγάλο ποσοστό, που πλησιάζει και το 40%, των θανατηφόρων ατυχημάτων που γίνονται στον βόρειο οδικό άξονα γίνονται στα σημεία τα οποία είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος και όχι εκεί όπου δεν υπάρχει το διαχωριστικό. Τι σημαίνει αυτό; Η αυξημένη ταχύτητα, η ενδεχομένως αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ πέραν των ορίων και γενικότερα η μη χρήση ζώνης ή κράνους είναι από τις βασικές αιτίες.
Συμφωνώ, λοιπόν, για να μην κάνουμε θεωρητικές συζητήσεις, ότι θα πρέπει αυτό να γίνεται συντονισμένα. Και σας είπα και προηγουμένως, επειδή εκτιμώ το έργο που κάνει το συγκεκριμένο Ινστιτούτο στο Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, πως είναι στις προθέσεις μας να εμπλακεί στις όποιες διαδικασίες γίνουν. Όταν θα είμαστε έτοιμοι, θα σας πούμε και συγκεκριμένες δράσεις. Και να είστε βέβαιος ότι το συγκεκριμένο Ινστιτούτο θα είναι μέσα στους φορείς που θα περιλαμβάνονται σε αυτό».