Δεκατέσσερα χρόνια μετά και ενώ το Sea Diamond αποτελεί ωρολογιακή βόμβα στο βυθό της Σαντορίνης καθώς το κουφάρι του πλοίου “κρέμεται” γαντζωμένο από την προπέλα σε βράχο, από όπου εκτιμάται πως αναπόφευκτα θα κυλήσει πολύ βαθύτερα, συντελώντας πιθανώς σε αύξηση της ρύπανσης, η κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αρκείται σε μια δεσμευτική ημερομηνία.
Σε επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής Ηρακλείου του ΜέΡΑ 25, Γιώργος Λογιάδης, και συζητήθηκε εξ αναβολής, την περασμένη Δευτέρα 31 Μαΐου από τον υφυπουργό κι όχι από τον Υπουργό, που δεν μπορούσε να παραστεί για δεύτερη φορά, έγινε διεξοδική συζήτηση επί του θέματος.
Ο κ. Λογιάδης κατέθεσε επίσημα στοιχεία για τη ρύπανση και τις επιπτώσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα και την αγωνία του για την έκβαση αυτή της σοβαρής υπόθεσης που έχει και διεθνές αντίκτυπο.
Ο βουλευτής του ΜέΡΑ25, ανέφερε ότι το Sea Diamond συνεχίζει να ρυπαίνει τα θαλάσσια οικοσυστήματα με τα πετρελαιοειδή και τις υδατοδιαλυτές τοξικές ουσίες που προέρχονται από το ναυάγιο και τη διάβρωση των επικίνδυνων υλικών του. Το πλοίο περιείχε εξηνταπέντε τόνους ντίζελ, τετρακόσιους τριάντα επτά τόνους μαζούτ, διακόσιους τριάντα έξι τόνους απόβλητα κάθε είδους και τριάντα δύο τόνους λιπαντικά βάσει του πράσινου βιβλίου του. Έχουν αντληθεί περίπου οι εκατόν πενήντα τόνοι, αλλά από αναλύσεις που έκανε το Γενικό Χημείο του Κράτους αυτά ήταν κατά 99% θαλασσινό νερό και μόνο 1% πετρελαιοειδή.
Η Σαντορίνη είναι ο νούμερο ένα τουριστικός προορισμός στην Ελλάδα και παγκοσμίως διαφημισμένος.
Είναι σχεδόν όλα ακόμη μέσα στο ναυάγιο και συνεχίζουν να αναβλύζουν, ενώ η πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει εισπράξει 6 εκατομμύρια δολάρια για την απάντληση των πετρελαιοειδών. Στην έρευνα που έκανε το Πολυτεχνείο Κρήτης σε ψάρια που συλλέχτηκαν στην περιοχή, ανιχνεύτηκαν πολύ υψηλές τιμές σε επικίνδυνα βαρέα μέταλλα, όπως υδράργυρο, κάδμιο, μόλυβδο.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας, με την απόφαση 1820/2019, κατόπιν προσφυγής της διεθνούς δράσης για το περιβάλλον και του πολιτισμού της Σαντορίνης, του Ινστιτούτου Θαλάσσιας Προστασίας στο Αρχιπέλαγος και της Κοινότητας Οίας έχει αποφανθεί ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει άμεση και αυτοτελή υποχρέωση να κινήσει τις διαδικασίες ανέλκυσης του Sea Diamond.
Παρόλο που μεγάλες διεθνείς εταιρείες ανέλκυσης κατέθεσαν σχετικές προσφορές το 2019 σε διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό και μάλιστα δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες ανελκύσεων τις έκαναν με κόστος κάτω από το όριο που είχε τεθεί, η διαδικασία αυτή δεν προχώρησε, καθώς ο διαγωνισμός ακυρώθηκε μόλις δύο ημέρες πριν το άνοιγμα των προσφορών.
Σε αντίστοιχη περίπτωση σε ναυάγιο στην Τοσκάνη της Ιταλίας, στο πλοίο Costa Concordia έγινε ανέλκυση και πήγε σε διάλυση και ανακύκλωση σε λιγότερο από δυο χρόνια.
Ο αρμόδιος υφυπουργός Κωνσταντίνος Κατσαφάδος δεσμεύτηκε ότι το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής μέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου του 2021 θα έχει στα χέρια του το πόρισμα της Επιτροπής, ούτως ώστε να προχωρήσει στις απαιτούμενες περαιτέρω ενέργειες οι οποίες χρειάζονται, για την ανέλκυση.
Πρόκειται για την επιτροπή που συνέστησε τον Φλεβάρη του 2021 ο υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης αποτελούμενη από εμπειρογνώμονες και από στελέχη του Υπουργείου Ναυτιλίας, για να ασχοληθεί αποκλειστικά και μόνο γι’ αυτό το θέμα, ούτως ώστε να μπορέσει να υπάρξει η απαιτούμενη τεχνοοικονομική μελέτη και να προχωρήσουμε μετά στην διαδικασία του διαγωνισμού για την ανέλκυση του ναυαγίου.
Τα σχόλια είναι κλειστά.