Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση της ΤΕ Ηρακλείου με θέμα: «‘‘Νέο’’ ΕΣΥ- φτιαγμένο από τα παλιά υλικά της εμπορευματοποίησης. Οι Θέσεις του ΚΚΕ για την υγεία των σύγχρονων αναγκών μας» το Σάββατο 16/4 με κεντρικό ομιλητή τον Γιώργο Σιδέρη, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ και υπεύθυνο του τμήματος Υγείας-Πρόνοιας της ΚΕ.
Στην συνέχεια ακολούθησαν παρεμβάσεις από τους Βρύσαλη Δημήτρη νοσηλευτή στη μονάδας εντατικής παρακολούθησης καρδιοπαθών στο ΠΑΓΝΗ και πρόεδρο του σωματείου εργαζομένων ΠΑΓΝΗ, Διακάκη Καλλιόπη ειδικευόμενη ψυχιατρικής κλινικής στο ΠΑΓΝΗ, Κεχαγιαδάκη Δημήτρη, νοσηλευτή κλινικής COVID στο ΠΑΓΝΗ, Κούδα Βασίλη, ψυχίατρο, διευθυντή ΕΣΥ ψυχιατρικής κλινικής στο ΠΑΓΝΗ και μέλος του ΔΣ του σωματείου εργαζομένων, Λενακάκη Γιώργο, μέλος του ΔΣ της Ένωσης Συνταξιούχων ΙΚΑ Ν. Ηρακλείου, Μανιού Μαρία, νοσηλεύτρια στο ΚΑΠΗ του Δ. Αρχανών Αστερουσίων, Μανουσάκη Νίκη, νοσηλεύτρια αναισθησιολογικού τμήματος στο ΠΑΓΝΗ, και τους Βασιλάκη Αμαλία και Αθανασόπουλο Δημήτρη, φοιτητές της Ιατρικής Σχολής στο Ηράκλειο.
Ο Γ. Σιδέρης μεταξύ άλλων ανέφερε στην ομιλία του:
«(…)Τα δύσκολα την εργατική τάξη είναι μπροστά. Εκτός από τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο που έχουμε μπροστά άλλωστε, εκτός από τα τεράστια κύματα ακρίβειας, τα άλλα λαϊκά προβλήματα η πανδημία αποτέλεσε «όχημα» για το πέρασμα σειράς αντεργατικών μέτρων.
Τα δύσκολα είναι μπροστά και για την υγεία της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων. Η κατάσταση θα επιδεινωθεί ακόμα περισσότερο, αφού η πολιτική και τα μέτρα που διαμόρφωσαν αυτό το άθλιο και επικίνδυνο σύστημα Υγείας για το λαό, παρουσιάζονται ως λύση.
Το νέο νομοσχέδιο της κυβέρνησης της ΝΔ συνεχίζει από τα προηγούμενα του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ
Το “νέο ΕΣΥ” που σχεδιάζει και προωθεί η κυβέρνηση προβλέπει νέο κύκλο καταργήσεων και συγχωνεύσεων νοσοκομείων και κλινικών, συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) για να κερδοφορεί περισσότερο ο ιδιωτικός τομέας, λειτουργία του ΕΟΠΥΥ ως ιδιωτική ασφαλιστική εταιρεία για ακόμα μεγαλύτερη αφαίμαξη των ασφαλισμένων, ενίσχυση της επιχειρηματικής λειτουργίας των νοσοκομείων με νέες ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις των εργαζόμενων, ακόμη μεγαλύτερη αφαίμαξη των ασθενών, μεγάλη διαφοροποίηση μεταξύ των μονάδων Υγείας (…)
Το νομοσχέδιο που έδωσε στη δημοσιότητα και τη διαβούλευση η κυβέρνηση της ΝΔ και αφορά τον ΕΟΠΥΥ, την πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, τα απογευματινά επί πληρωμή χειρουργεία και την είσοδο ιδιωτών στα δημόσια νοσοκομεία.
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο – προέκταση της αντιλαϊκής μεταρρύθμισης στην ΠΦΥ που θεσμοθέτησε ο ΣΥΡΙΖΑ το 2017, που και αυτός με τη σειρά του μεταρρύθμισε τις αντιλαϊκές κατευθύνσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων, αλλά και ρυθμίσεις για τον ΕΟΠΥΥ, τα δημόσια νοσοκομεία κλπ., ενταγμένες στην πολιτική της εμπορευματοποίησης της υγείας.»
Για τις σημερινές (σσ. χθεσινές) δηλώσεις της Υφ. Υγείας στη συνέλευση του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου το στέλεχος του ΚΚΕ ανέφερε:
«Η κ. Γκάγκα με περισσή κυνικότητα στη συνέλευση των αντιπροσώπων του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου σήμερα δε θα μπορούσε να κάνει πιο σαφής τους στόχους της κυβέρνησης αφού δήλωσε πως:
• «δε θα τα βάλουμε με τον ιδιωτικό τομέα» λες και μας είχε δώσει αφορμή για το αντίθετο όταν τον κράτησε κατά 95% free από την COVID-νοσηρότητα
• «το δημόσιο δεν έχει καλές ξενοδοχειακές μονάδες» ως άλλο ένα σοβαρό επιχείρημα για να προχωρήσουν οι ΣΔΙΤ
• «δεν μπορούμε να έχουμε εξειδικευμένες κλινικές σε κάθε πόλη». Όταν το Υπουργείο λέει εξειδικευμένες πράξεις εννοεί απλές καθημερινές ιατρικές και διαγνωστικές εξετάσεις όλων των ειδικοτήτων πλην μιας γενικής αίματος, μιας ακτινογραφίας, τη λήψη ενός ιστορικού και μίας απλής φυσικής εξέτασης. Το συγκεκριμένο σε απλά ελληνικά σημαίνει πως δεν θα προσληφθεί κανείς στα τεράστια κενά που υπάρχουν
• «όσοι έχουν πτυχίο Ιατρικής δεν είναι ακόμα γιατροί για αυτό χρειάζεται το foundation year» δηλαδή η τσάμπα εργασία πτυχιούχων ιατρών για να καλύψουν τρύπες
• «υπάρχουν πολλές κενές θέσεις γιατρών και η κυβέρνηση θα τις καλύψει με part time/μπλοκάκι» δείχνοντας τη στόχευση της κυβέρνησης για επέκταση των ελαστικών σχέσεων εργασίας
• «τα μικρά νοσοκομεία χρειάζονται γενικούς και εξειδικευμένους γιατρούς που θα καλύπτουν όλο τον Τομέα» Για τους γνωρίζοντες κάλυψη Τομέα θα πει ένας Οφθαλμίατρος να καλύπτει Ορθοπεδικά περιστατικά, αφού και οι δύο ειδικότητες ανήκουν στο Χειρουργικό Τομέα
• Επανέλαβε τις κατάπτυστες δηλώσεις του Πρωθυπουργού και του Υπ. Υγείας πως «δεν γίνεται να έχουμε δύο νοσοκομεία σε απόσταση 15 χιλιομέτρων» προετοιμάζοντας το κλείσιμο νοσοκομείων
• Δε δίστασε να ενοχοποιήσει τους υγειονομικούς λέγοντας «οι περιφερειακές μονάδες είχαν μεγάλη θνητότητα κατά την COVID επειδή οι γιατροί και οι νοσηλευτές είχαν μικρή εμπειρία λόγω μειωμένου όγκου διαχείρισης περιστατικών». Η κυβέρνηση ερμήνευσε το σήμα κινδύνου που εξέπεμπαν τα περιφερειακά νοσοκομεία όχι ως ένδειξη για να τα ενισχύσει αλλά για να συγχωνεύσει ή κλείσει κρεβάτια, κλίνες, κλινικές.»
Για τον ΕΟΠΥΥ τόνισε:
«Στο μέρος που αφορά τον ΕΟΠΥΥ, υπάρχουν επιμέρους ρυθμίσεις που εκσυγχρονίζουν το καθεστώς λειτουργίας του. Αυτός ο εκσυγχρονισμός δεν αναιρεί, αλλά αντίθετα είναι στην κατεύθυνση ενίσχυσης των χαρακτηριστικών του ως “ιδιωτικός ασφαλιστικός οργανισμός” και των παροχών του σε ανταποδοτική βάση. Τα «ποιοτικά» κριτήρια που εισάγει η κυβέρνηση της ΝΔ και αφορούν την αξιολόγηση και τιμολόγηση των ιατρικών πράξεων και των διαγνωστικών εξετάσεων δίνουν άλλο ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στις αλυσίδες διαγνωστικών, τις μεγαλοκλινικές, τους επιχειρηματίες του κλάδου και τους ομίλους υγείας, κλιμακώνοντας την επίθεση στους αυτοαπασχολούμενους γιατρούς. Παράλληλα οι εξαγγελίες για εφαρμογή με βάση τα ίδια ποιοτικά κριτήρια clawback και στα δημόσια νοσοκομεία φωτίζει τον φαύλο κύκλο της εφαρμογής των νόμων της αγοράς. Από τη μία η υποχρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό απαξιώνει τον εξοπλισμό από την άλλη εφαρμόζουν «ποιοτικά» κριτήρια για να συγκεντρώνουν οι ιδιωτικοί όμιλοι υγείας όλο και μεγαλύτερο κομμάτι από τις εισφορές των εργαζόμενων για την υγεία. Τα συγκεκριμένα κριτήρια “ποιότητας” για τις συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ δεν πρόκειται να λύσουν τις ελλείψεις ιατρικών μηχανημάτων στις Δημόσιες μονάδες υγείας, την πλήρη απουσία τους από ορισμένες περιοχές, και τον εξαναγκασμό στις επιπλέον πληρωμές από τους ασθενείς (…) Δεν αντιμετωπίζει αλλά αντίθετα διογκώνει το βασικό ζήτημα που υπάρχει από την πλευρά των αναγκών των ασθενών που είναι ότι, οι παροχές καθορίζονται από τον κανονισμό του ΕΟΠΥΥ και οποίες είναι περικομμένες με άμεσο ή έμμεσο τρόπο.»
Για τις αλλαγές στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας ο Γ. Σιδέρης επεσήμανε:
«Το δεύτερο μέρος του ν/σ που αφορά την ΠΦΥ αφορά ρυθμίσεις για αντίστοιχες υπηρεσίες του επιπέδου “ότι να ναι” και “απ’ όπου να ναι” αρκεί το “κόστος” του λαού σε τέτοιες υπηρεσίες να είναι εντός των αντιλαϊκών δημοσιονομικών στόχων. Πρόκειται για ρυθμίσεις που έχουν ως “ένα το κρατούμενο” τη σχεδόν ανύπαρκτη δημόσια ΠΦΥ, με τις τεράστιες ελλείψεις σε γιατρούς, νοσηλευτές και άλλους υγειονομικούς, την παντελή έλλειψη βασικών ειδικοτήτων σε αρκετές περιοχές της χώρας. Αυτήν την κατάσταση που οδηγεί σε αδυναμία παροχής ακόμα και στοιχειωδών υπηρεσιών στις λαϊκές οικογένειες δεν την αντιμετωπίζει με την ανάπτυξη υποδομών, με μαζικές προσλήψεις υγειονομικών για τη στελέχωσή τους, με τον αναγκαίο εξοπλισμό τους για να υπάρχει πλήρης κάλυψη όλες τις ώρες της ημέρας και όλο το χρόνο σε υπηρεσίες πρόληψης, θεραπείας και αποκατάστασης. Αντίθετα ρυθμίζει το θεσμό του “προσωπικού γιατρού” με τον οποίο πρέπει να συνδεθούν όλοι, ψάχνοντας από ένα συνονθύλευμα “σημείων ΠΦΥ” από το δημόσιο και ιδιωτικό τομέα (ΚΥ – ΤοΜΥ – Ιδιώτες κλπ.), υπονομεύοντας τον ενιαίο και επιτελικό χαρακτήρα που πρέπει να έχει το σύστημα υγείας.
Η κυβέρνηση προπαγανδίζει ότι τα λαϊκά στρώματα, θα «απολαύσουν» ένα «ολοκληρωμένο σύστημα πρωτοβάθμιας περίθαλψης που θα παρέχει υπηρεσίες Υγείας καθολικές και ισότιμες για όλους». Η «καθολικότητα» και η «ισότιμη πρόσβαση» που ισχυρίζεται ότι εξασφαλίζει η κυβέρνηση δεν σημαίνει τίποτα άλλο από το ότι καθολικά και ισότιμα τα λαϊκά στρώματα θα έχουν δωρεάν, ελάχιστες και ανεπαρκείς υπηρεσίες ΠΦΥ (…)
Με βάση τον αριθμό και τη σύνθεση των ΚΥ, των ΤοΜΥ, αλλά και της αξιοποίησης των ιδιωτών, μόνο σαν αστείο ακούγεται ο ισχυρισμός της Κυβέρνησης ότι θα παρέχουν υπηρεσίες πρόληψης, προαγωγής της υγείας στην οικογένεια, στα σχολεία, στους χώρους δουλειάς, στους χρόνιους πάσχοντες, την προγραμματισμένη φροντίδα ενηλίκων και παιδιών, κατ’ οίκον νοσηλεία, εκτίμηση ψυχικών νόσων, αντιμετώπιση οξέων προβλημάτων υγείας, καταγραφή επιδημιολογικών στοιχείων και πολλά άλλα.»
Για τα απογευματινά-επί πληρωμή- χειρουργεία και την είσοδο ιδιωτών γιατρών στο ΕΣΥ σημείωσε:
«Στο τρίτο μέρος γίνονται τροποποιήσεις προκειμένου να λυθούν “νομικά κενά” ώστε να ενεργοποιηθεί παλαιότερος νόμος του ΠΑΣΟΚ, τον οποίο “ξέχασε” να καταργήσει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και αφορά τη λειτουργία των επί πληρωμή απογευματινών χειρουργείων. Πρόκειται για ένα ακόμα βήμα προσαρμογής των δημόσιων νοσοκομείων στην επιχειρηματική λειτουργία τους, προκειμένου να αυξήσουν την αυτοχρηματοδότησή τους μέσα από τις έμμεσες και άμεσες πληρωμές των ασθενών. Είναι προκλητικό το γεγονός ότι ουσιαστικά λέει στο λαό που έχει χρυσοπληρώσει για την υγεία του, με τις ασφαλιστικές εισφορές, τη φορολογία, τα διάφορα χαράτσια, “εάν θέλεις να χειρουργηθείς έγκαιρα” πρέπει να πληρώσεις επιπλέον, εάν δε θες να μπεις στις μακρόχρονες λίστες αναμονής (…) Όλες διαχρονικά οι κυβερνήσεις με την πολιτική υποχρηματοδότησης των δημόσιων νοσοκομείων, της υποστελέχωσης, της ανεπάρκειας υποδομών ΜΕΘ άκρως απαραίτητες για τα χειρουργεία, διαμόρφωσαν τις μακρόχρονες λίστες αναμονής των χειρουργείων. Οι περικοπές αυτές προκειμένου να περισσέψει κρατικό χρήμα για την παντός είδους στήριξη των επιχειρηματικών ομίλων είχε αρνητικές επιπτώσεις και σε αυτόν τον τομέα των λαϊκών αναγκών στην υγεία. Τώρα ο λαός καλείται να βγάλει το “φίδι από την τρύπα”, με εξαναγκασμό να ξαναπληρώσει για να κάνει κάποιο χειρουργείο.
Η προβολή των επιχειρημάτων για μείωση της λίστας αναμονής στα χειρουργεία, για επιλογή του κατάλληλου χειρουργού, για τρόπο βελτίωσης των απαράδεκτων μισθών των γιατρών και των άλλων υγειονομικών, για ανεκμετάλλευτες υποδομές σε μέρες και ώρες που δεν εφημερεύει το δημόσιο νοσοκομείο έχουν ως κοινό παρονομαστή την ενίσχυση των κανόνων της αγοράς για τη “λύση” των προβλημάτων. Δηλαδή προβάλλουν την αιτία των προβλημάτων ως λύση.
(…) Η νομοθέτηση της εισόδου ιδιωτών γιατρών ώστε να συμβάλλονται με το Εθνικό Σύστημα Υγείας καλύπτοντας κενά και τρύπες αποτελεί ευθεία ομολογία της κυβέρνησης να μην στελεχώσει τα δημόσια νοσοκομεία με το αναγκαίο προσωπικό. Η πείρα της πανδημίας αναποδογυρίζεται κυριολεκτικά με τα πόδια πάνω και το κεφάλι κάτω αφού αντί να επιστρατευτούν οι ιδιωτικοί όμιλοι υγείας, οι κλινικές και οι αλυσίδες διαγνωστικών που θησαύρισαν στις πλάτες των ασθενών, η κυβέρνηση προχώρησε στην απαράδεκτη επιστράτευση μεμονωμένων ιδιωτών γιατρών (ακόμα και 60ρηδων γιατρών που δεν είχαν εργαστεί σε νοσοκομειακό περιβάλλον για χρόνια) κατά τη διάρκεια μεγάλης πίεσης στα νοσοκομεία. Η ζωή έδειξε ότι το μέτρο αυτό ήταν αναποτελεσματικό, επικίνδυνο για τους ασθενείς και ότι αποτελεί όχημα για την εφαρμογή ελαστικών εργασιακών σχέσεων, διείσδυση των ΣΔΙΤ, ομηρία για τη μεγάλη μάζα των αυτοαπασχολούμενων γιατρών.»
Τέλος για την πολιτική πρόταση του ΚΚΕ στον αγώνα ανέφερε:
«Το ΚΚΕ συνέβαλε στον αγώνα για την προστασία της υγείας και της ζωής του λαού. Ο αγώνας αυτός συνεχίζεται μαζί με τον αγώνα ενάντια στην ακρίβεια, την καθήλωση των μισθών, τα ωράρια-λάστιχο, τη μερική απασχόληση, τις απολύσεις και το ξεσπίτωμα εργαζομένων, τις αυξήσεις σε ρεύμα, πετρέλαιο, καύσιμα, το ξεκλήρισμα των βιοπαλαιστών αγροτών, πρέπει να ενταθεί και να μαζικοποιηθεί το επόμενο διάστημα. Για να μην πληρώσει ο λαός τα σπασμένα της καπιταλιστικής κρίσης ή της όποιας ασταθούς ανάκαμψης. Η ίδια η ζωή της εργατικής λαϊκής οικογένειας αποδεικνύει ότι όλα τα μεγάλα λαϊκά προβλήματα είναι “παιδιά” αυτού του άγριου εκμεταλλευτικού συστήματος, αφού οι τεράστιες δυνατότητες της επιστήμης, της τεχνολογίας και το πολυάριθμο επιστημονικό προσωπικό, αξιοποιούνται σε μια ανάπτυξη που έχει ως κριτήριο το κέρδος και όχι την ικανοποίηση των διευρυμένων λαϊκών αναγκών.
Είμαστε πεισμένοι ότι η ανθρωπότητα θα μετρούσε λιγότερα θύματα, περισσότερες ανθρώπινες ζωές θα είχαν σωθεί, αν δεν υπήρχαν ο παράγοντας «κέρδος», ο οικονομικός και γεωπολιτικός ανταγωνισμός μεταξύ των κρατών και των επιχειρηματικών ομίλων. Σε αυτό το εκμεταλλευτικό σύστημα που ακόμα και η υγεία “πουλιέται και αγοράζεται”, που έχει ως κριτήριο πόσο φτηνά θα στοιχίζει στο κεφάλαιο και το κράτος του, γεννιέται και θεριεύει ο επιστημονικός ανορθολογισμός, οι αντιφάσεις και οι αντιθέσεις.
Αντί το δημόσιο σύστημα υγείας να αναπτύσσεται με κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες, αυτές να περιορίζονται στα όρια της αθλιότητας του.
Αντί το κράτος να εξασφαλίζει σχεδιασμένα και δωρεάν όλα όσα χρειάζονται για την υγεία του λαού, κυριαρχεί παντού η “ατομική ευθύνη” και η δυνατότητα της “τσέπης”.
Αντί να στηρίζεται η επιστημονική συνεργασία για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των ασθενειών, να κυριαρχεί ο ανταγωνισμός, οι “πατέντες” και οι αποκλειστικότητες για την εξασφάλιση του κέρδους.
Την ίδια στιγμή που ο λαός ενημερώνεται για τα θαύματα της “ρομποτικής χειρουργικής” και των καινοτόμων “γονιδιακών θεραπειών”, ψάχνει με το κιάλι για ένα ραντεβού με γιατρό.
Αποδείχτηκε περίτρανα ότι πουθενά δεν χρησιμεύει στην ανθρωπότητα, καμία λαϊκή ανάγκη δεν εξυπηρετεί η ύπαρξη φαρμακευτικών επιχειρηματικών ομίλων, που καρπώνονται την επιστημονική έρευνα, αναπτύσσουν εμβόλια και φάρμακα μόνο αν έχουν άμεσο κέρδος και με αδρή κρατική χρηματοδότηση, παράγουν ανάλογα με την απόδοση των επενδύσεων και τα παραδίδουν σε όποιον πληρώνει, κατέχουν πατέντες και πνευματικά δικαιώματα.
Οι εξελίξεις στον τομέα της υγείας επιβεβαιώνουν ότι δύο δρόμους ανάπτυξης έχει μπροστά του ο λαός. Το δρόμο που θα έχει ως κριτήριο την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών ή το σημερινό που αντιμετωπίζει την υγεία ως εμπόρευμα. Από την έκβαση αυτής της αντιπαράθεσης θα κριθεί και η κατάκτηση του συστήματος υγείας που θα υπηρετεί τις κοινωνικές ανάγκες.
Το ΚΚΕ παλεύει για μια κοινωνία με τέτοια οργάνωση της παραγωγής και των υπηρεσιών, όλης της οικονομίας, που η ανάπτυξή της θα καθορίζεται με αποκλειστικό γνώμονα, όχι το επιχειρηματικό κέρδος, αλλά τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες και στην Υγεία. Με υπηρεσίες καθολικές, κατοχυρωμένες, που θα διασφαλίζει το εργατικό κράτος με πλήρη αξιοποίηση όλων των σύγχρονων δυνατοτήτων, στην επιστήμη και στην τεχνολογία.
Σήμερα, στη χώρα μας, υπάρχει πολυάριθμο επιστημονικό δυναμικό, όλων των κλάδων και ειδικοτήτων. Υπάρχει δυνατότητα έρευνας και παραγωγής φαρμάκων, εμβολίων, υγειονομικού υλικού, ιατρικής τεχνολογίας, που σε συνθήκες κοινωνικής ιδιοκτησίας μπορούν να εξασφαλίσουν ικανοποιητικό επίπεδο αυτάρκειας στη χώρα.
Στο σοσιαλισμό καθιερώνεται αποκλειστικά κρατικό και δωρεάν, σύγχρονο και καθολικό σύστημα Υγείας και Πρόνοιας με κατάργηση της επιχειρηματικής δράσης σε Υγεία-Πρόνοια, δίνεται ιδιαίτερο βάρος στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, στην πρόληψη, παρέχονται υπηρεσίες για την εξασφάλιση της σωματικής και ψυχικής ευεξίας, της πνευματικής και πολιτιστικής ανάπτυξης του ανθρώπου, της διασφάλισης συνολικών περιβαλλοντικών και κοινωνικών συνθηκών που επηρεάζουν τη δημόσια Υγεία, την ικανότητα για εργασία και κοινωνική δράση.
(…) Στον αντίποδα του εκτρώματος που ετοιμάζεται να φέρει η κυβέρνηση στη Βουλή και το οποίο έχει στο επίκεντρο της την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, το ΚΚΕ καταθέτει τον πυρήνα της πολιτικής του πρότασης που είναι το Κέντρο Υγείας με τα αποκεντρωμένα ιατρεία και τις κινητές μονάδες που συνδέονται με αυτό.
Είναι πλήρως στελεχωμένο με όλες τις βασικές ειδικότητες γιατρών (Γενικοί Γιατροί, Παθολόγοι, Παιδίατροι, Γυναικολόγοι, Οφθαλμίατροι, Ορθοπεδικοί, Ψυχίατροι, Μικροβιολόγοι, Ακτινολόγοι κ.ά), οδοντιάτρων, νοσηλευτών, μαιών, ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών, επισκεπτών υγείας, φυσικοθεραπευτών και άλλων υγειονομικών. Έχει σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό, διαγνωστικά εργαστήρια, οδοντιατρεία, φυσικοθεραπευτήρια, φαρμακεία κλπ.
Τα κριτήρια ανάπτυξης της ΠΦΥ πρέπει να είναι:
• Η πλήρης και απολύτως δωρεάν κάλυψη όλων των αναγκών σε υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας (πρόληψη, θεραπεία, αποκατάσταση) όλο το 24ωρο, 365 μέρες το χρόνο.
• Η έγκαιρη παροχή υπηρεσιών. Γι’ αυτό πρέπει να είναι κοντά στον τόπο κατοικίας, εργασίας και σπουδών.
• Οι ιδιαίτερες συνθήκες κάθε περιοχής, αν είναι βιομηχανική, αγροτική, τουριστική, ορεινή. Ιδιαίτερα παίρνουμε υπόψιν τα 200 κατοικημένα νησιά της χώρας.
• Οι ιδιαίτερες ανάγκες τμημάτων του πληθυσμού, όπως βρεφικός – παιδικός πληθυσμός, γυναίκες, ΑμεΑ, ηλικιωμένοι, Ρομά, πρόσφυγες-μετανάστες.
Οι μονάδες ΠΦΥ (Κέντρα Υγείας -Πολυϊατρεία – Αποκεντρωμένα Ιατρεία – Κινητές Μονάδες) διασυνδέονται με την οικογένεια, τα σχολεία και τις σχολές, τους βρεφονηπιακούς σταθμούς, τους τόπους δουλειάς, τους τόπους άθλησης, τα γηροκομεία, άλλα ιδρύματα που τυχόν υπάρχουν. Με αυτήν την έννοια ο οικογενειακός γιατρός (Γενικός Γιατρός, Παθολόγος, Παιδίατρος) αποτελεί βασικό στοιχείο στη σύνθεση του επιστημονικού προσωπικού των ΚΥ και έχει ουσιαστικό και όχι περιορισμένο και αντιλαϊκό ρόλο όπως κάνει η σημερινή και η προηγούμενη κυβέρνηση.
Το ΚΚΕ προτάσσει τον προσανατολισμό στις υπηρεσίες πρόληψης που σημαίνει ότι αυτές πρέπει να απευθύνονται πριν απ’ όλα στους υγιείς με ανάπτυξη υπηρεσιών για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του επαγγελματικού κινδύνου, μέτρων για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία.
Το Κέντρο Υγείας πρέπει να αποτελεί ένα επιτελείο συνεργαζόμενων υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας που θα μελετά, θα καταγράφει, θα σχεδιάζει και θα εφαρμόζει προγράμματα και υπηρεσίες που αφορούν το σύνολο του πληθυσμού, ομάδες του πληθυσμού και εξατομικευμένα.
Το Κέντρο Υγείας έχει πλήρη καταγραφή στην περιοχή ευθύνης του για τον βρεφικό και παιδικό πληθυσμό, τους χρόνια πάσχοντες και το είδος της πάθησης, τα ΑμεΑ, τους ηλικιωμένους, τους ψυχικά πάσχοντες, τις έγκυες, τις λεχωίδες. Το ΚΥ με την υπηρεσία “κατ’ οίκον νοσηλεία” μπορεί να αντιμετωπίζει ζητήματα πιο απλής υγειονομικής φύσεως ενώ τμήμα του ενιαίου λειτουργικά Κέντρου Υγείας αποτελεί το Κέντρο Ψυχικής Υγείας (ΚΨΥ) που και αυτό συνεργάζεται και συνδέεται με το Κέντρο Γυναίκας και Παιδιού, όπου ειδική επιστημονική ομάδα έχει την ευθύνη των οικογενειών με γονείς ασθενείς ή και παιδί με ψυχικά προβλήματα. Είναι υπεύθυνο για τον εντοπισμό και την καταγραφή των ατόμων υψηλού κινδύνου, την προγεννητική φροντίδα της ασθενούς μητέρας, την προετοιμασία για την επερχόμενη μητρότητα, την πλήρη στήριξη της οικογένειας με οικογενειακό προγραμματισμό και ψυχολογική ενίσχυση, την κατ’ οίκον στήριξη των οικογενειών, καθώς οι ανάγκες είναι αυξημένες λόγω μειωμένης λειτουργικότητας του γονέα – ασθενούς.
Ο ενιαίος χαρακτήρας της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, των άμεσα συνεργαζόμενων τμημάτων και υπηρεσιών της στο πλαίσιο του κρατικού Κέντρου Υγείας είναι προϋπόθεση για την εφαρμογή ουσιαστικών μέτρων πρόληψης, θεραπείας και αποκατάστασης.»
Μετά την κεντρική ομιλία ακολούθησε πλούσια συζήτηση με τους παρευρισκόμενους και οι παρεμβάσεις από υγειονομικούς και επαγγελματίες της υγείας.
Τα σχόλια είναι κλειστά.