Είναι πολύ φυσιολογικό για τα παιδιά 5 και 6 ετών να κρίνουν κάτι πολύ γρήγορα, όπως το ότι δεν θέλουν ένα λαχανικό, ακόμα κι αν δεν το έχουν δοκιμάσει. Η αιτία είναι η έλλειψη εμπειρίας. Μέχρι τώρα, τις αποφάσεις για εκείνα τις έπαιρναν οι γονείς τους και ξαφνικά πηγαίνουν στο σχολείο, ο κόσμος διευρύνεται και καλούνται να πάρουν αποφάσεις τα ίδια. Έτσι γίνονται πιο ανεξάρτητα, υπεύθυνα και αποκτούν αυτοπεποίθηση. Αν και δεν θα γίνει αποφασιστικό εν μία νυκτί, υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να το βοηθήσετε να δουλέψει το ‘ναι, όχι, ίσως.
Φτιάξτε ένα σόου. Την επόμενη φορά που θα σκεφτείτε μία κατάσταση, είτε για το τι ώρα θα βγάλετε βόλτα το σκύλο, είτε για το τι θα μαγειρέψετε, κάντε το φωναχτά μαζί με το παιδί. Περιγράψτε τα συν και τα πλην και κάντε σύγκριση πριν πάρετε απόφαση. Με το να βλέπει πώς φτάνετε τελικά σε μία απόφαση, το βοηθάτε να καταλάβει τη διαδικασία και την προσπάθεια.
Περιορίστε τις επιλογές. Αν πρέπει να διαλέξει μία τούρτα γενεθλίων, δώστε της έναν κατάλογο με λίγες επιλογές.
Ζυγίστε την κατάσταση. Είναι καλό να πείτε στο παιδί ότι κάποιες αποφάσεις είναι μικρές και πρέπει να παίρνονται γρήγορα, όπως το ποιο σνακ θα πάρει στο σχολείο. Υπάρχουν οι μεσαίες, όπως το ποιο βιβλίο θα διαλέξουν από τη βιβλιοθήκη και μεγαλύτερες όπως το ποιο άθλημα θα επιλέξει για να συμμετάσχει.
Παίξτε το παιχνίδι ‘αν’. Δώστε του σενάρια που απαιτούν λύσιμο προβλήματος και επιλογές. Ρωτήστε το παιδί πώς θα χειριζόταν το ίδιο μία κατάσταση αν είχε συγκεκριμένα δεδομένα.
Επιτρέψτε τις κακές αποφάσεις. Αν επιμένει να κάνει κάτι με το οποίο διαφωνείτε, απλά επιτρέψτε το. Αν δεν τίθεται θέμα υγείας ή ασφάλειας, το παιδί μπορεί να μάθει τις αρνητικές συνέπειες που προκύπτουν από κακές αποφάσεις.