Τον Ιούλιο του 2024 διεγράφησαν 44.233 κλήσεις Κ.Ο.Κ. της περιόδου 2001 – 2011, συνολικού ύψους 1.880.000 ευρώ – Μόλις 3 περιπτώσεις εκ παραδρομής είχαν βεβαιωθεί πέραν της τριετίας και διαγράφηκαν άμεσα – Η διαδικασία περιλαμβάνει ξεκαθάρισμα οφειλών δεκαετιών, που είναι καταχωρημένες σε περισσότερες από 200.000 καρτέλες και αφορούν 42.000 ΑΦΜ
Με αφορμή δημοσιεύματα που αναφέρονται σε έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη για το ζήτημα των οφειλών πολιτών προς τον Δήμο Ηρακλείου, ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών & Τουρισμού Γιώργος Αγριμανάκης προχώρησε στην ακόλουθη δήλωση:
«Ως Δημοτική Αρχή, εφαρμόζουμε με συνέπεια τη νομοθεσία και μεριμνούμε ώστε να διασφαλίζεται η δικαιοσύνη και η διαφάνεια στις οικονομικές διαδικασίες του Δήμου Ηρακλείου. Σύμφωνα με τον Νόμο 5027/2023 και τη διευκρινιστική εγκύκλιο 17729/23-02-2024, έχουμε ήδη προχωρήσει στη διαγραφή 44.233 κλήσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που είχαν βεβαιωθεί από το 2001 έως το 2011 από λάθος της Υπηρεσίας, πέραν της τριετίας.
Η διαγραφή των οφειλών αυτών, συνολικού ύψους 1.880.000 ευρώ, έγινε με διαπιστωτική πράξη και με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου τον Ιούλιο του 2024, όπως ορίζει η νομοθεσία. Συνεπώς, οποιοσδήποτε ισχυρισμός ότι ο Δήμος βεβαιώνει και αποστέλλει παλαιές οφειλές χωρίς έλεγχο δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Ωστόσο, ενδέχεται να υπάρχουν μεμονωμένες περιπτώσεις όπου λόγω παραδρομής δεν έχει γίνει διαγραφή οφειλών που υπόκεινται σε παραγραφή.
Για αυτές τις περιπτώσεις, οι πολίτες μπορούν να απευθυνθούν στην αρμόδια υπηρεσία του Δήμου και να αιτηθούν τη διαπιστωτική πράξη παραγραφής. Ήδη έχουμε προβεί σε διαγραφές τέτοιων περιπτώσεων και θα συνεχίσουμε να εξετάζουμε κάθε αίτημα άμεσα και δίκαια».
Ο Γιώργος Αγριμανάκης επεσήμανε ότι η προσέγγιση του Συνηγόρου του Πολίτη δεν έχει τιμωρητικό χαρακτήρα και μάλιστα έχει προγραμματιστεί σχετική συνάντηση εργασίας, με την συμμετοχή και άλλων Δήμων της Κρήτης, με σκοπό τη βελτίωση των διαδικασιών που αφορούν τις οικονομικές υπηρεσίες. Όπως τόνισε ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών & Τουρισμού:
«Αυτή η συνάντηση είναι μέρος μιας θεσμικής συνεργασίας που αποσκοπεί στη διαφάνεια, τη λογοδοσία και τη βελτίωση της εξυπηρέτησης των πολιτών. Καλούμε όσους πολίτες έχουν λάβει ειδοποίηση για παλαιές κλήσεις να επικοινωνήσουν με την υπηρεσία μας για την άμεση διευθέτηση του ζητήματος. Ο Δήμος Ηρακλείου λειτουργεί με πλήρη διαφάνεια και νομιμότητα, εφαρμόζοντας τις διαδικασίες που προβλέπονται από τη νομοθεσία και προστατεύοντας τα δικαιώματα των πολιτών».
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με καταγγελίες που έγιναν στο Συνήγορο του Πολίτη, υπήρξαν μόλις 3 περιπτώσεις οι οποίες εκ παραδρομής είχαν βεβαιωθεί πέραν της τριετίας και με διαπιστωτική πράξη παραγράφηκαν άμεσα.
Η ίδια ακριβώς μέθοδος θα ακολουθηθεί και σε κάθε άλλη περίπτωση που ενδέχεται να προκύψει, από μια διαδικασία που περιλαμβάνει το ξεκαθάρισμα συσσωρευμένων οφειλών δεκαετιών, που είναι καταχωρημένες σε περισσότερες από 200.000 καρτέλες και αφορούν 42.000 ΑΦΜ, με σκοπό την ελαχιστοποίηση των λαθών. Τονίζεται επίσης ότι εάν υπάρχει περίπτωση όπου δημότης έχει πληρώσει τέτοια οφειλή, υπάρχει η διαδικασία των αχρεωστήτως καταβληθέντων, όπου άμεσα, γρήγορα και με απόλυτη διαφάνεια, γίνεται η επιστροφή του ποσού.
Αξίζει να υπενθυμιστεί, ότι έπειτα από αλλεπάλληλες παρεμβάσεις (και) της Δημοτικής Αρχής και του Δημάρχου Ηρακλείου Αλέξη Καλοκαιρινού προσωπικά, προς τους Υπουργούς Εσωτερικών και Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, βελτιώθηκε αισθητά το πλαίσιο της ρύθμισης σε έως και 60 δόσεις (από 24 – 48 που ίσχυε), καθιερώθηκε διαγραφή προσαυξήσεων για ευάλωτους οφειλέτες και δόθηκε η πρόσφατη παράταση της καταληκτικής ημερομηνίας. Κάτι που αποδεικνύει ότι η Δημοτική Αρχή Ηρακλείου, η οποία έπρεπε να κλείσει αυτή την εκκρεμότητα των πολλών ετών, χειρίστηκε το θέμα με υπευθυνότητα και γνώμονα και το συμφέρον των δημοτών.
Επίσης, με τη διασύνδεση του Δήμου Ηρακλείου με τα στοιχεία του Εθνικού Μητρώου Επικοινωνίας (ΕΜΕπ) που παρέχονται από το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, οι δημότες έχουν άμεση και προσωποποιημένη πληροφόρηση και δεν χρειάζεται να δηλώνουν και να επικαιροποιούν ανά διαστήματα τα στοιχεία επικοινωνίας τους.
Για όλους τους παραπάνω λόγους, δημιουργήσαμε τις συνθήκες και έχουμε καλέσει επανειλημμένα τους συμπολίτες μας να ενημερωθούν για τις καταγεγραμμένες οφειλές τους στο σύστημα του Δήμου και όπου θεωρούν ότι αδικούνται, να ασκήσουν το δικαίωμα της ένστασης. Μια διαδικασία που πετύχαμε να είναι πολύ απλή, προσθέτοντας στην αρχική σελίδα του site του Δήμου Ηρακλείου www.heraklion.gr την κατηγορία «Ενημερώσου για τις οφειλές σου – Πλήρωσε ηλεκτρονικά»
(https://www.heraklion.gr/files/items/8/82881/image_-_2024-10-16t130355.390-3.pdf?rnd=1730462651) μέσω της οποίας, μετά τη συμπλήρωση των στοιχείων χρήστη στο taxisnet, μπορεί κανείς να ενημερωθεί αναλυτικά.