Ακριβότερο κατά 4% ένα «καλάθι» σούπερ μάρκετ με 25 προϊόντα μέσα σε 20 μέρες – Πόσο έχει μειωθεί η κατανάλωση
Δεν έχει τελειωμό το μαρτύριο της ακρίβειας. Οι τιμές σε τρόφιμα και βασικά καταναλωτικά προϊόντα συνεχώς ανεβαίνουν, ενώ οι νέοι τιμοκατάλογοι χονδρικής με μέσες αυξήσεις 11,5%, που έχουν φθάσει στα λογιστήρια των σούπερ μάρκετ για τον Ιούλιο, προοιωνίζονται νέα άνοδο του πληθωρισμού και τον μήνα που διανύουμε.
Οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα και είδη νοικοκυριού φθάνουν ακόμη και το 40% τους τελευταίους τέσσερις μήνες την ώρα που η πραγματική κατανάλωση υποχωρεί σημαντικά, με τα νοικοκυριά να κόβουν όχι μόνο τις δαπάνες για ένδυση και υπόδηση, οικιακό εξοπλισμό και καύσιμα, αλλά και εκείνες που θεωρούνται ανελαστικές, όπως τα προϊόντα διατροφής (γαλακτοκομικά, κρέας, τυροκομικά κ.ά.).
Mείωση πωλήσεων κατά 9%
Ήδη, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, σε επίπεδο όγκου πωλήσεων η μείωση φθάνει το 9% το πρώτο εξάμηνο εφέτος συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Από τις αρχές του Μάρτη έως σήμερα ένα τυπικό «καλάθι» σούπερ μάρκετ αποτελούμενο από 25 προϊόντα έχει αυξηθεί κατά 10,5% με βάση τα στοιχεία που συγκεντρώνει το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και εμφανίζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής
Υπενθυμίζεται ότι ήδη έχει καταγραφεί τεράστια αύξηση, της τάξης του 48,8%, στο γενικό δείκτη τιμών παραγωγού στη βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) τον Απρίλιο εφέτος σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Απριλίου 2021, έναντι αύξησης 14,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση των δεικτών το 2021 με το 2020, κάτι που φαίνεται στο ράφι δυο με τρεις μήνες αργότερα.
Το προσεχές διάστημα αναμένεται νέο κύμα ανατιμήσεων σε μη αλκοολούχα ποτά, πτηνοτροφικά προϊόντα, στο κρέας, σε γαλακτοκομικά, έλαια, οπωροκηπευτικά, σνακ, ενώ σε άλλα βασικά καταναλωτικά προϊόντα εκτός τροφίμων ακριβότερα προβλέπεται να πωλούνται τα οικιακά καθαριστικά, τα είδη προσωπικής φροντίδας και τα χαρτικά.
Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις
Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις σημειώνονται στο κοτόπουλο με την αύξηση της μέσης τιμής στις 30 Ιουνίου σε σύγκριση με την 1η Μαρτίου να φτάνει το 41%. Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι δύο μέρες μετά (Σάββατο 2 Ιουλίου) η μέση τιμή του κοτόπουλου ανά κιλό είχε επιστρέψει στην κανονικότητα, δηλαδή στα 3,73 ευρώ.
Στη λίστα των μεγαλύτερων ανατιμήσεων ακολουθούν τα προϊόντα που επηρεάζονται άμεσα από τον πόλεμο στην Ουκρανία, ήτοι το αλεύρι και το ηλιέλαιο. Συγκεκριμένα, η τιμή για ένα κιλό επώνυμο αλεύρι στις 30 Ιουνίου είχε φτάσει στα 1,7 ευρώ αυξημένη κατά 33% έναντι της τιμής που πωλούνταν το ίδιο προϊόν την 1η Μαρτίου.
Η αύξηση που καταγράφει το ηλιέλαιο το ίδιο διάστημα ανέρχεται σε 29,3%. Την ίδια ώρα άνοδο κατά 26% παρουσιάζουν τα μήλα (προφανώς λόγω εποχή), ενώ αύξηση 24% σημειώνουν τα αυγά. Η αύξηση στο αραβοσιτέλαιο φθάνει στο 20%, στο τυρί φέτα 13,1%, στο ψωμί για τοστ 10,2%, στο γιαούρτι 7,5%, στις πατάτες 6,9%, στο ελαιόλαδο 6,1% και στις μπανάνες 5,5%.
Η μάχη για μια θέση στο καλάθι
Με πληθωρισμό «τέρας», που σε όρους εναρμονισμένου δείκτη τιμών καταναλωτή έφτασε τον Ιούνιο στο 12% από 10,5% τον Μάιο, δίνονται μεγάλες «μάχες» μεταξύ επωνύμων και «ανωνύμων» προϊόντων για τη διεκδίκηση μιας θέσης στο καλάθι του καταναλωτή.
Τα νοικοκυριά στρέφονται στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας παρά το γεγονός ότι ακριβαίνουν περισσότερο από τα επώνυμα, καθώς και σε αυτή την περίπτωση παραμένουν φθηνότερα. Οι κύριες κατηγορίες με αύξηση των πωλήσεων ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να είναι τρόφιμα (όσπρια, ζυμαρικά κ.ά) αλλά και τα προϊόντα οικιακής φροντίδας (χαρτί κουζίνας, καθαριστικά κ.α.).
Με δεδομένο ότι ο εθνικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή που θα ανακοινώσει η ΕΛΣΤΑΤ την Παρασκευή 8 Ιουλίου όλα δείχνουν ότι θα προσεγγίζει το 13%, το μείγμα και οι ποσότητες στο καλάθι των νοικοκυριών δεν πρόκειται να αλλάξει.https://www.ot.gr/