Εκτός τα είδη πρώτης ανάγκης και τα τρόφιμα, αυξήσεις παρατηρούνται και στα εποχικά είδη και είδη δώρων
Συνεχίζεται το «ράλι» της ακρίβειας στα σουπερμάρκετ, με τους καταναλωτές να βρίσκονται σε απόγνωση περιορίζοντας τις αγορές τους σε μια προσπάθεια να συγκρατήσουν τα έξοδά τους, αλλά και μη λείψουν από το χριστουγεννιάτικο τραπέζι όσα απαιτεί η παράδοση.
Το φετινό χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα είναι πιο ακριβό από το περσινό κατά περίπου 20% σύμφωνα με εκτιμήσεις, καθώς τα επίσημα στοιχεία στις αυξήσεις των ειδών που μπαίνουν στο τραπέζι, επιβαρύνουν την τσέπη των καταναλωτών.
Η Ελλάδα παραμένει ακριβότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο σε:
– Γαλακτοκομικά και αυγά: 38.9%,
– Ελαιόλαδο: 23.7%,
– Μη αλκοολούχα ποτά: 20.4%,
– Ψωμί/ δημητριακά: 5.5%.
«6 στους 10 συμπολίτες μας μόλις τα βγάζουν»
«Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης έχει υποχωρήσει σε -45% με αποτέλεσμα οι Έλληνες καταναλωτές να εμφανίζονται ως οι πλέον απαισιόδοξοι όλης της ΕΕ», λέει, μιλώντας στο MEGA, ο εκπρόσωπος του ΙΝΚΑ, Παναγιώτης Γεωργιάδης.
Σύμφωνα με έρευνες, «το 64% έχει προβλέψει μείωση ή επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης της χώρας. Το 59% προβλέπει ότι θα προβεί σε λιγότερες δαπάνες, ενώ το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι μόλις τα βγάζει ανέρχεται στο 57%, δηλαδή 6 στους 10 συμπολίτες μας δηλώνουν ότι μόλις τα βγάζουν σύμφωνα με επίσημα στοιχεία».
Επιπλέον, παρατηρείται μια «τάση αναβολής των υποχρεώσεων των καταναλωτών».
Ανατιμήσεις
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι μεγαλύτερες ετήσιες ανατιμήσεις παρατηρούνται σε:
– Ελαιόλαδο: 31.4%,
– Φρούτα: 12%,
– Κρέατα: 8.1%,
– Λαχανικά: 10.8%,
– Ζάχαρη – σοκολάτες: 7.6%.
«Σαφώς έχει επηρεαστεί η τιμή (σ.σ. του λαδιού) από την χρηματιστηριακή διακύμανση λόγω της μείωσης κατά 50% στην Ιβηρική χερσόνησο», κατέληξε ο κ. Γεωργιάδης.
Αυξήσεις στα εποχικά είδη
Εκτός όμως τα είδη πρώτης ανάγκης, αυξήσεις παρατηρούνται και στα εποχικά είδη και είδη δώρων.
«Ο κόσμος ξεκίνησε να ψωνίζει, έχει αρχίσει και ανεβαίνει η δουλειά», σημειώνει η Βάσω Βιδάλη, ιδιοκτήτρια καταστήματος εποχικών ειδών, υπογραμμίζοντας πως «οι τιμές μας είναι λογικές και προσιτές (…) παρότι κάποια υλικά που χρησιμοποιούμε έχουν ακριβύνει».