Με θετικό πρόσημο ολοκληρώνεται η τουριστική περίοδος για τον κλάδο της εστίασης μιας και η φετινή σεζόν, παρά τα προβλήματα που υπήρξαν κατά την έναρξή της, τελικά άφησε θετικό αποτύπωμα λόγω των αυξημένων αφίξεων που καταγράφηκαν στο νησί.
Οι επαγγελματίες εστίασης παρότι προβληματισμένοι, δεν μπορούν να μην αναγνωρίσουν ότι το φετινό καλοκαίρι ήταν μια σεζόν που ενίσχυσε τα ταμεία των επιχειρήσεών τους και εξασφάλισε απόθεμα για το πρώτο τρίμηνο του χειμώνα. Ωστόσο όπως παρατηρούν σίγουρα η χρονιά ήταν λιγότερο καλή από την περυσινή, κάτι που οι ίδιοι αποδίδουν στους φειδωλούς πελάτες που έκαναν περιορισμένη κατανάλωση και στην ακρίβεια που έχει πλήξει συνολικά τον κλάδο.
Στο ενεργειακό κόστος που ήδη από πέρυσι εκτόξευσε στα ύψη τα έξοδα λειτουργίας των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, προστέθηκαν φέτος οι ανατιμήσεις των πρώτων υλών, με το ελαιόλαδο και τα γαλακτοκομικά να έχουν καταγράψει τεράστια άνοδο στις τιμές τους, επιβαρύνοντας σημαντικά τους επαγγελματίες του κλάδου, οι οποίοι αδυνατούν να ανταποκριθούν σε αυτές τις τιμές. Όπως λένε φέτος διατήρησαν σταθερές τις τιμές τους, όμως αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί εάν οι τιμές των δύο παραπάνω προϊόντων διατηρηθούν σε υψηλά επίπεδα, μιας και πρόκειται για βασικές πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται από το σύνολο των επιχειρήσεων εστίασης.
Ο χειμώνας προβλέπεται δύσκολος ενώ και τη φετινή χρονιά πολλοί είναι οι επαγγελματίες που έχουν αποφασίσει να περιορίσουν τις ημέρες λειτουργίας των επιχειρήσεών τους σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης κόστους.
Ο πρόεδρος του συλλόγου Εστίασης και Αναψυχής Ανδρέας Κλαψινός μιλώντας στα «Ρ.Ν.» ανέφερε: «Η φετινή σεζόν άφησε ένα θετικό αποτύπωμα στην εστίαση. Η κίνηση ήταν αυξημένη, σε καμία περίπτωση δεν ήταν σαν την περυσινή χρονιά. Θα κλείσουμε με ένα 10%-15% σε σχέση με πέρυσι. Βέβαια οι φετινοί πελάτες αν και περισσότεροι σε αριθμό δεν έκαναν λογαριασμούς, δηλαδή δεν άφησαν πολλά χρήματα. Φέτος χάσαμε τον Μάιο και τον μισό Ιούνιο, που πέρυσι ήταν πολύ καλύτεροι από πλευράς κίνησης. Ο Αύγουστος είχε πάρα πολύ κόσμο και Έλληνες και ξένους, και ήταν ένας εξαιρετικός μήνας. Ο Σεπτέμβριος, εάν εξαιρέσουμε κάποιες βροχερές μέρες, κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα καθώς και οι τουρίστες του Σεπτεμβρίου είναι πιο εύρωστοι. Εάν κλείσουμε και τον Οκτώβριο καλά, που δεν θα είναι σαν τον περυσινό Οκτώβριος, αλλά γενικά θα είναι θετικό το πρόσημο στην εστίαση. Απλώς δεν είναι αυτό που μας έδειχναν οι κυβερνώντες για τη λαοπλημμύρα. Δεν είναι αυτό το αποτύπωμα, αλλά είναι θετικό»
«Απολογιστικά πήγαμε καλά. Καλύτερα από πέρυσι. Βέβαια, στις εισπράξεις υπάρχει μια δυσαναλογία. Όσον αφορά στην προσέλευση πελατών ήταν καλύτερα, αλλά στο να ξοδέψουν ήταν διαφορετικά. Για παράδειγμα, έχεις αύξηση πελατών 7%, επομένως θα περιμένεις να έχεις μια αντίστοιχη αύξηση και στον τζίρο σου. Δεν έχεις όμως. Μπορεί να είναι και λίγο λιγότερος από πέρυσι, διότι ο κόσμος δεν ξοδεύει χωρίς εμείς να έχουμε αλλάξει τιμές. Αυτό πρέπει να γίνει γνωστό σε όλους ότι έχουμε κρατήσει και απορροφούμε συνέχεια κραδασμούς αυξήσεων για το καλό του πελάτη και για τη φήμη της χώρας μας και του προορισμού Κρήτη» ανέφερε ο κ. Χριστουλάκης.
Η υψηλή τιμή του ελαιολάδου «φέρνει» αυξήσεις στην εστίαση
Οι αυξημένες τιμές που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες που έχουν σχεδόν τριπλασιαστεί, αυξάνουν σημαντικά τα έξοδα μιας επιχείρησης εστίασης. Όπως λένε οι επαγγελματίες του Ρεθύμνου μέχρι στιγμής δεν έχουν αλλάξει τους τιμοκαταλόγους όμως είναι θέμα χρόνου αυτό να γίνει αφού δεν μπορούν να επωμίζονται οι ίδιοι την τόσο μεγάλη αύξηση.
Ο πρόεδρος του σωματείου Εστίασης και Αναψυχής Α. Κλαψινός, ανέφερε χαρακτηριστικά:
«Έχουμε μεγάλο πρόβλημα με το ελαιόλαδο. Η τιμή έχει εκτοξευτεί στα ύψη. Τώρα τελειώνει η σεζόν και δεν θα τους αγγίξουμε τους καταλόγους, αλλά δυστυχώς εάν επιδεινωθεί η τιμή του ελαιόλαδου και πιάσει το επόμενο καλοκαίρι τα 10 ευρώ, σίγουρα οι κατάλογοι θα αλλάξουν την επόμενη σεζόν. Δεν υπάρχει περίπτωση να παραμείνουν σταθερές οι τιμές. Δεν υπάρχει μαγαζί που να μην χρησιμοποιεί ελαιόλαδο, οπότε δεν υπάρχει περίπτωση να μην αυξηθούν οι τιμές στους καταλόγους. Είναι τρομακτικό το έξοδο αυτό για μια επιχείρηση. Πέρυσι τέτοιον καιρό ένας συνάδελφος έπαιρνε το πεντόκιλο 150-170 ευρώ, τώρα το παίρνει 450 ευρώ. Καταλαβαίνουμε ότι δεν θα μπορέσουν οι τιμές του καταλόγου να κρατηθούν στην ίδια τιμή».
«Τα προβλήματα με την αγορά συνεχίζουν να είναι τα ίδια. Το ελαιόλαδο μαζί με τα τυροκομικά είναι στην κορυφή στα θέματα ακρίβειας. «Η τιμή του ελαιόλαδου αυτήν τη στιγμή είναι γύρω στα 10 ευρώ και τα γαλακτοκομικά επίσης στα ύψη. Η γραβιέρα κάνει κοντά στα 18-20 ευρώ, μιλάμε για ποιοτικό τυρί, η φέτα είναι γύρω στα 11 ευρώ. Είναι τρέλα, κι όχι μόνο. Είχαμε ένα τεράστιο πρόβλημα και με τα οπωροκηπευτικά και με τα λαχανικά. Μετά τις καταστροφές της Θεσσαλίας δυστυχώς είχαμε και εκεί πρόβλημα. Στο ενεργειακό επίσης έχουμε τεράστιο πρόβλημα, ιδιαίτερα στα θέματα του γκάζι τώρα. Την εικοσιπεντάρα φιάλη την αγοράζαμε 50 ευρώ, τώρα πήγε 52 ευρώ. Η ακρίβεια είναι ένα θέμα, όπως και τα εργατικά ζητήματα είναι πρόβλημα».
Ο κ. Χριστουλάκης έκανε αναφορά και στο εργασιακό και στις αλλαγές της νομοθεσίας τονίζοντας ότι: «Εν όψει των δεδομένων που θα ισχύσουν τη νέα σεζόν αισθανόμαστε ότι έχουμε πάνω μας ένα θολό τοπίο σε ό,τι αφορά το εργασιακό. Δεν είναι μόνο οι τριετίες, είναι η ηλεκτρονική κάρτα, είναι πάρα πολλά πράγματα. Σταματάει πια να έχει ευελιξία η διαχείριση του εργαζόμενου. Η ψηφιακή κάρτα είναι ένα πολύ δεσμευτικό ζήτημα. Για παράδειγμα, εάν έρθεις εδώ και θα σου πούμε 12 η ώρα πρέπει να φύγεις, δεν θα στραβώσεις; Όταν ο άλλος σχολάει θα καθίσει να περιμένει τον πελάτη να πιει άλλο ένα μισό κιλό κρασί και να κάνει ένα τσιγάρο; Δυσκολεύουν τα πράγματα. Από τη μια μεριά είναι καλό βεβαίως και για εμάς, γιατί πρέπει να υπάρχει ένα πρόγραμμα. Για τους ξένους δεν θα υπάρχει τέτοιο θέμα, αλλά οι Έλληνες έχουν θέμα προσαρμοστικότητας» τόνισε από την πλευρά του ο εστιάτορας Όθωνας Χριστουλάκης.
Βαρύς χειμώνας στον κλάδο – Περιορισμένη λειτουργία των επιχειρήσεων στο πλαίσιο εξοικονόμησης κόστος
Εν τω μεταξύ βέβαιοι ότι ο χειμώνας θα είναι εξαιρετικά δύσκολος για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος εμφανίζονται οι επαγγελματίες του κλάδου. Μετά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Οκτωβρίου η τουριστική κίνηση περιορίζεται αισθητά, ενώ πολλοί επιχειρηματίες προσανατολίζονται στο να περιορίσουν τις ημέρες λειτουργίας των καταστημάτων τους και τη φετινή χρονιά σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης κόστους, μια και σίγουρα η κίνηση θα είναι μειωμένη.
«Τον χειμώνα δεν θα μείνουν πάρα πολλοί συνάδελφοι ανοιχτά. Θα κινηθούν στο περυσινό μοτίβο που τα καταστήματα ήταν ανοιχτά Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή. Κάποιοι θα κλείσουν και έναν μήνα, για να μειώσουμε τα λειτουργικά κόστη» επισήμανε ο κ. Κλαψινός.
«Ο χειμώνας προβλέπεται δύσκολος. Ίσως τα Σαββατοκύριακα να υπάρχει κάποια κίνηση. Με τους ντόπιους θα είναι δύσκολα τα πράγματα, γιατί πια και με τον πληθωρισμό και με όλα αυτά τα οποία συμβαίνουν στα οικονομικά μας είναι στριμωγμένος όλος ο κόσμος και σίγουρα θα περιορίσει τις εξόδους του. Σίγουρα θα δούμε καταστήματα που θα ανοίγουν λιγότερες μέρες ή μπορεί να ανοίγουν μόνο Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή για να περιορίσουν το κόστος λειτουργίας» αναφέρει ο Όθωνας Χριστουλάκης.
Πάγιο αίτημα του κλάδου για μείωση του ΦΠΑ
Πάγιο αίτημα για τον κλάδο της εστίασης παραμένει η μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα σε μονοψήφιο αριθμό και για το αλκοόλ στο 15%.
«Η ομοσπονδία μας, η ΓΣΕΒΕΕ συνεχίζει να διεκδικεί την αλλαγή του συντελεστή ΦΠΑ προκειμένου να γίνουμε πιο ανταγωνιστικοί οι Έλληνες επιχειρηματίες και να μπορέσουμε και εμείς να χαμηλώσουμε τις τιμές μας. Τώρα είναι στο 13% και στο 24%. Το 13% που είναι στα τρόφιμα διεκδικούμε να πάει σε μονοψήφιο αριθμό, συγκεκριμένα γύρω στο 8%-9%. Και το 24% που είναι τα αλκοολούχα διεκδικούμε να κατέβει εάν είναι δυνατό στο 15%. Είναι και άλλα ζητήματα, όπως είναι τα θέματα του ωραρίου με τους εργαζόμενους μιας που υπάρχει τεράστιο έλλειμμα, να υπάρξει τρόπος ευελιξίας ούτως ώστε και οι εργαζόμενοι να έχουν εισόδημα και εμείς να καλύπτουμε τις ανάγκες των καταστημάτων μας. Αυτούς τους τρόπους ευελιξίας τους συζητάει προσωπικά ο κ. Καββαδάς με τον κ. Γεωργιάδη. Δεν ξέρω που θα καταλήξουν και πως θα καταλήξουν.
Πάντως είναι μεγάλη ανάγκη να εκπληρωθούν τα αιτήματά μας για να μπορέσουμε και εμείς να διατηρήσουμε τις επιχειρήσεις μας βιώσιμες» επισημαίνει ο κ. Χριστουλάκης.https://rethnea.gr/author/elarist/
Τα σχόλια είναι κλειστά.