Σημαντικές συμβάσεις έργων υπεγράφησαν μέσα στο 2023, αυξάνοντας το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων των κατασκευαστικών ομίλων πάνω από 10 δισ. ευρώ, ενώ νέα σημαντικά έργα βαίνουν προς υπογραφή, καθώς και άλλα υπό δημοπράτηση.
Ένα από τα μεγάλα έργα που υπογράφηκε ήταν το Flyover, που εντάσσεται στην ευρύτερη αναβάθμιση της Ανατολικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 373,2 εκατομμυρίων ευρώ. Πρόκειται για κομβικό έργο υποδομής, καθώς θα διασφαλιστεί καλύτερη σύνδεση με το αεροδρόμιο “Μακεδονία”, την Εγνατία Οδό, τη νότια Θεσσαλονίκη και τη Χαλκιδική, έχοντας πολυεπίπεδη θετική επίδραση στην οικονομία και στην καθημερινή ζωή των κατοίκων.
Aνάδοχος του έργου είναι η κοινοπραξία Άβαξ-Μυτιληναίος και η κατασκευή, που θα υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ, αναμένεται να διαρκέσει τέσσερα χρόνια, ενώ εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν περισσότερες από 1.000 θέσεις εργασίας.
Στο μέτωπο του ΒΟΑΚ είχαμε την υπογραφή των συμβάσεων για τα δύο τμήματα: το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο την Άκτωρ, και το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη, ύψους 359 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), το οποίο υπεγράφη στις 23 Απριλίου 2023. Το έργο εκτελεί το σχήμα ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Ιntrakat. Υλοποιείται με τη μέθοδο ΣΔΙΤ και έχει περίοδο ολοκλήρωσης τα 30 χρόνια, εκ των οποίων τα πρώτα 4 έτη αφορούν την περίοδο των κατασκευών.
Τον περασμένο Φεβρουάριο υπεγράφη και η σύμβαση για το οδικό έργο “Μπράλος-Άμφισσα”, ως τμήμα του διαγώνιου οδικού άξονα “Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο”, προϋπολογισμού 285 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο την Άβαξ. Ο συγκεκριμένος οδικός άξονας συνιστά τμήμα του διεθνούς οδικού δικτύου Ε-65 και αποτελεί τον συνδετήριο άξονα μεταξύ των Αυτοκινητοδρόµων ΠΑΘΕ και Ιονίας Οδού, εξυπηρετώντας διαδρομές από την Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα προς περιοχές της Δυτικής και Νότιας Ελλάδας.
Ένα ακόμα μεγάλο οδικό έργο που αναμένεται να κατασκευαστεί (η σχετική σύμβαση υπεγράφη προ μηνών), βελτιώνοντας σημαντικά τις μετακινήσεις στην ευρύτερη περιοχή, είναι η Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών, με ανάδοχο τη Mytilineos. Η διάρκεια του έργου έχει οριστεί σε 48 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Το κόστος του έργου ανέρχεται σε 210 εκατ. ευρώ (169,35 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ). Το κυρίως έργο έχει κόστος με ΦΠΑ 125 εκατ. ευρώ και η προαίρεση άλλα 85 εκατ. ευρώ. Περιλαμβάνει δύο οδικά τμήματα: το πρώτο από τη Νέα Λάμψακο μέχρι τη Σήραγγα Βαθροβουνίου, μήκους 2 χλμ., και στη συνέχεια στο τμήμα Σήραγγα Βαθροβουνίου μέχρι τα Ψαχνά, μήκους 14,7 χλμ.
Τον περασμένο Απρίλιο υπεγράφη η σύμβαση του νέου έργου ΣΔΙΤ για τον Οδικό Άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, Τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, ύψους 239,2 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ, από την Ένωση Εταιρειών Intrakat – Άκτωρ Παραχωρήσεις. Το συγκεκριμένο έργο είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο στη νότια Πελοπόννησο, όπου ένας νέος σύγχρονος άξονας θα συνδέει την πρωτεύουσα της Μεσσηνίας, Καλαμάτα, με τους σημαντικούς τουριστικούς προορισμούς σε Πύλο και Μεθώνη, λειτουργώντας συνεργατικά με το Διεθνές Αεροδρόμιο Καλαμάτας, το οποίο σύντομα θα αναβαθμιστεί. Η σύμβαση σύμπραξης έχει διάρκεια 30 χρόνια, από τα οποία 4 χρόνια είναι η διάρκεια της κατασκευής και 26 χρόνια η περίοδος συντήρησης.
Γήπεδο Παναθηναϊκού και Riviera Tower
Τέλος, δύο μεγάλα έργα που υπεγράφησαν πρόσφατα είναι η σύμβαση για την κατασκευή του νέου γηπέδου του Παναθηναϊκού και η σύμβαση για την κατασκευή του Riviera Tower.
Η σύμβαση κατασκευής για το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού υπεγράφη την Παρασκευή 19 Μαΐου ανάμεσα στον Δήμο Αθηναίων και το σχήμα Τέρνα – Άκτωρ – Μυτιληναίος. Το κόστος ανέρχεται σε ποσό με ΦΠΑ 123 εκατ. ευρώ και αφορά τη μεγαλύτερη αθλητική υποδομή της χώρας. Η ολοκλήρωσή του τοποθετείται το καλοκαίρι του 2026. Θα ανεγερθεί στην περιοχή του Βοτανικού και αποτελεί μέρος της Διπλής Ανάπλασης Βοτανικού-Αλεξάνδρας.
Όσον αφορά το Riviera Tower, που θα είναι ο πρώτος πράσινος ουρανοξύστης στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο, η Lamda Development υπέγραψε με το σχήμα Ιntrakat-Βouygues για την κατασκευή του στις 4 Μαΐου, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026. Ο παραθαλάσσιος οικιστικός πύργος της μεγάλης ανάπλασης του Ελληνικού, ύψους 200 μέτρων, έχει σχεδιαστεί από το φημισμένο διεθνώς αρχιτεκτονικό γραφείο Foster+Partners.
Τα έργα που έρχονται
Σημαντικοί είναι όμως και οι διαγωνισμοί που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη, αλλά και οι νέες συμβάσεις που πρόκειται να υπογραφούν μέσα στο επόμενο διάστημα.
Μέσα στο επόμενο διάστημα, αν τελικώς απορριφθεί η προσφυγή που έχει κατατεθεί στο ΣτΕ, αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, όπου προσωρινός ανάδοχος έχει αναδειχτεί το σχήμα Τέρνα – Άκτωρ – Ιntrakat. Το κόστος του έργου με ΦΠΑ είναι 352,3 εκατ. ευρώ (284,3 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ).
Το δεύτερο έργο που τρέχει είναι η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ίλιον. Θα είναι η πρώτη επέκταση της γραμμής έπειτα από 10 χρόνια, κόστους 400 εκατ. ευρώ.
Στις 22 Ιουνίου θα διεξαχθεί ο διαγωνισμός για τον οδικό άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά, προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ. Με το έργο αυτό ολοκληρώνεται ο αυτοκινητόδρομος της Ιόνιας Οδού, που θα έχει πλέον έκταση από το Αντίρριο μέχρι το συνοριακό πέρασμα στην Κακαβιά. Θα είναι ένας σύγχρονος κλειστός αυτοκινητόδρομος με μήκος περίπου 70 χιλιομέτρων, με μιάμιση λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (χωρίς διαχωριστική νησίδα), ενώ θα πλαισιώνεται από 14 συνολικά ανισόπεδους κόμβους.
Σε Τέρνα και Άκτωρ έχουν ανατεθεί τα δύο μεγάλα υδροδοτικά έργα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις σχετικές αποφάσεις του περασμένου Απριλίου, η Τέρνα μειοδότησε στο έργο ύδρευσης των Νομών Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας με ποσοστό έκπτωσης 2,75%, ενώ η Άκτωρ μειοδότησε στο έργο για το Φράγμα Τσικνιά στη Λέσβο με ποσοστό έκπτωσης 1,48%. Οι δύο διαγωνισμοί του υπουργείου Υποδομών είναι μέρος ενός συνόλου έργων ενταγμένων στο Ταμείο Ανάκαμψης με αντικείμενο έργα άρδευσης και ύδρευσης. Πέρα από τα συγκεκριμένα έργα, τρέχουν επίσης και τα έργα για την ύδρευση Κέρκυρας, το Φράγμα Μπραμιανού, εγγειοβελτιωτικά έργα στην περιοχή της Αμβρακίας αλλά και αντιπλημμυρικά έργα στο Λουτράκι.
Στην έγκριση της συμμετοχής και των 4 σχημάτων που εκδήλωσαν ενδιαφέρον στον διαγωνισμό για το μεγάλο οδικό έργο ΣΔΙΤ Δράμα-Αμφίπολη προχώρησε πρόσφατα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ, προϋπολογισμού 248,5 εκατ. ευρώ, ξεκίνησε στις 6 Δεκεμβρίου 2022, μαζί με το έτερο οδικό έργο ΣΔΙΤ, Θεσσαλονίκη-Έδεσσα, του οποίου ο διαγωνισμός είναι επίσης σε εξέλιξη.
Τέλος, ένα από τα σημαντικά έργα που προετοιμάζονται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά, ένα έργο ζωτικής σημασίας για τη Δυτική Αττική, αφού αναμένεται να αποσυμφορήσει την κίνηση των οχημάτων στη Λεωφόρο Σχιστού και τη Λεωφόρο Αθηνών, ενώ και η αναβάθμιση ανισόπεδου κόμβου Σκαραμαγκά θα βελτιώσει πολύ την κυκλοφορία στην Εθνική Οδό, που καθημερινά ταλαιπωρείται από χιλιάδες οχήματα.https://www.capital.gr/
Τα σχόλια είναι κλειστά.