Εκπρόσωποι της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, τόσο του επισιτισμού όσο και του εμπορίου, υπογραμμίζουν πως η κατάσταση είναι δραματική, καθώς ο πληθωρισμός έχει σχεδόν «εξαφανίσει» το καταναλωτικό κοινό
Χαμηλοί τζίροι και δυσοίωνες εκτιμήσεις για τον επικείμενο χειμώνα σκιαγραφούν την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα της Κρήτης. Εκπρόσωποι των μικρομεσαίων επιχειρηματιών, τόσο του κλάδου του επισιτισμού όσο και αυτού του εμπορίου, υπογραμμίζουν πως η κατάσταση είναι δραματική, καθώς ο πληθωρισμός έχει σχεδόν «εξαφανίσει» το καταναλωτικό κοινό. Πελάτες δεν μπαίνουν στα μαγαζιά, ενώ ο τζίρος κινείται πτωτικά. Ο τουρισμός μπορεί να έχει φέρει εισόδημα στις ξενοδοχειακές μονάδες, αλλά σε επίπεδο τοπικής οικονομίας δεν έχει προσφέρει, ενώ το all inclusive έχει προκαλέσει τεράστια «ρήγματα».
Πιο συγκεκριμένα, δύο ολόκληρα χρόνια η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα έχει υποστεί ένα μεγάλο πλήγμα τόσο στην εστίαση και στον επισιτισμό, όσο και στο εμπόριο. Την περίοδο της υγειονομικής κρίσης, τα μαγαζιά έχασαν τεράστιους τζίρους, καθόσον υπήρξαν πολλές πιθανότητες να διασπαρθεί ο «αόρατος εχθρός» σε χώρους μαζικής εστίασης αλλά και σε εμπορικές επιχειρήσεις, με ό,τι αυτό συνεπαγόταν για τη δημόσια υγεία. Τα μαγαζιά έκλεισαν και η Πολιτεία όφειλε να στηρίξει τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες. Το δε εργασιακό προσωπικό έλαβε επίδομα 534 ευρώ. Η υγειονομική κρίση έφερε αναταράξεις και αλλαγές δεδομένων. Ο κίνδυνος της διασποράς του ιού ήταν μεγάλος, με άμεση συνέπεια να βρεθεί η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα σε κατάσταση σοκ, ενώ την ίδια ώρα το καταναλωτικό κοινό έκανε οικονομίες. Η επόμενη ημέρα ήταν άγνωστη…
Πέρυσι τον Αύγουστο, η εθνική οικονομία μπήκε εκ νέου σε κατάσταση σοκ. Ο πληθωρισμός ως οικονομικό φαινόμενο ήταν πιο έντονος από ποτέ. Η υγειονομική κρίση είχε προκαλέσει προβλήματα στην αλυσίδα παραγωγής, με αποτέλεσμα οι ειδικοί να κάνουν λόγο για ζήτημα το οποίο έχει όχι μόνο ευρωπαϊκές διαστάσεις, αλλά και παγκόσμιες.
Ο πληθωρισμός αναδείχθηκε ως ένα κορυφαίο πρόβλημα, με άμεση συνέπεια να αυξηθεί τόσο η τιμή των πρώτων υλών, όσο και η τιμή του τελικού προϊόντος – μια κατάσταση ιδιόμορφη που απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, Μανόλης Κουμαντάκης, μίλησε στη «ΝΚ» για την άσχημη κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις τονίζοντας πως «οι εκτιμήσεις για φέτος είναι δυσοίωνες. Βλέπουμε ένα καλοκαίρι κατά το οποίο οι ανατιμήσεις έχουν αυξηθεί ραγδαία. Οι πρώτες εκτιμήσεις είναι ιδιαιτέρως άσχημες, αφού θεωρείται πως ο πόλεμος στην Ουκρανία – ο οποίος είναι γεωπολιτικός, με τις συνέπειες να είναι βαρύτατες για όλους μας – θα συνεχιστεί και τον χειμώνα. Θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα στην προσφορά, όπως επίσης θα υπάρξει μεγάλο ζήτημα και στη ζήτηση. Το καταναλωτικό κοινό δεν έχει χρήματα. Και πλέον κάνει περικοπές. Το ενεργειακό κόστος έχει αυξηθεί δραματικά και υπάρχουν ζητήματα ως προς το πορτοφόλι του καταναλωτή πλέον. Υπάρχουν τεράστια προβλήματα και θεωρώ πως πρέπει και ο καταναλωτής και ο έμπορος να στηριχθούν».
Μεταξύ άλλων, ο κ. Κουμαντάκης μίλησε και για το λιανικό εμπόριο και τις τιμές των προϊόντων, που, όπως είπε, κινούνται στα ίδια επίπεδα πάνω-κάτω σε σχέση με πέρυσι. «Το λιανικό εμπόριο βιώνει μια πρωτόγνωρη κατάσταση. Βρίσκεται στα ίδια επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, παρόλο που υπάρχουν πολλές δυσκολίες… Και οι δυσκολίες δεν υφίστανται μόνο σε εθνικό επίπεδο, αλλά και σε ευρωπαϊκό».
Ο πρόεδρος του Τμήματος Ανατολικής Κρήτης του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Σταύρος Καρτέρης, μίλησε για τις δυσκολίες που υπάρχουν στον κλάδο του λιανικού εμπορίου, τονίζοντας αρχικά πως «οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά της εθνικής μας οικονομίας. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις συμβάλλουν σημαντικά στο ΑΕΠ της χώρας και σίγουρα δημιουργούν συνθήκες απασχολησιμότητας. Ωστόσο βαρύνονται με υψηλό κόστος ενέργειας και φορολογικών εισφορών. Αυτοί οι δύο παράγοντες συμβάλλουν ώστε να υπάρχει ανάσχεση τόσο της κερδοφορίας τους όσο και των προοπτικών ανάπτυξής τους. Ως εκ τούτου θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος λειτουργίας τους. Θα πρέπει να παραχθεί εισόδημα και οι επιχειρήσεις να μπουν σε μια διαδικασία συγχωνεύσεων και εξαγορών. Λαμβάνοντας υπόψη και το κόστος της πρώτης ύλης που είναι αρκετά υψηλό, σίγουρα χρειάζεται να ενσωματώσουν ένα νέο είδος οικονομικής πολιτικής. Το προϊόν που θα παράγουν δε γίνεται να κινείται σε φθηνές τιμές. Πρέπει να δείξουν εξωστρέφεια. Αυτές τις αλλαγές πρέπει να κάνει η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα ώστε να αλλάξει μοντέλο. Υπάρχει συγκριτικό πλεονέκτημα. Το προϊόν εργασίας της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας πρέπει να εξαχθεί και κυρίως να γίνει πιο εμπορεύσιμο».
Ο κ. Καρτέρης, μεταξύ άλλων, επισήμανε πως υπάρχει κίνδυνος εξαιτίας των κυρώσεων που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση στη Ρωσία λόγω του πολέμου που κήρυξε η ίδια στη γειτονική της χώρα, την Ουκρανία. «Υπάρχουν δύο σενάρια. Το πρώτο είναι να υπάρξει μειωμένη παροχή φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Ελλάδα και το δεύτερο σενάριο είναι να σταματήσουν οι αγωγοί φυσικού αερίου και να στραφούμε στις παραδοσιακές μορφές παραγωγής ενέργειας. Εάν πάμε στο δεύτερο σενάριο, τότε εύλογα θα διαπιστώσουμε ότι ένα τμήμα των επιχειρήσεων της Κρήτης θα αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας. Και ο χειμώνας θα είναι τότε δύσκολος για πολλές επιχειρήσεις», είπε ο κ. Καρτέρης.
Στο ναδίρ οι τζίροι
Σε δραματική κατάσταση βρίσκονται επίσης ο επισιτισμός και η εστίαση, των οποίων οι τζίροι έχουν μειωθεί κατακόρυφα, σύμφωνα με τους εκπροσώπους τους. Όπως υποστηρίζουν επιχειρηματίες των κλάδων, το καταναλωτικό κοινό έχει περιορίσει τα έξοδά του δραστικά, με αποτέλεσμα οι τζίροι να είναι σαφώς πεσμένοι.
Η πρόεδρος του Συνδέσμου Επαγγελματιών Εστίασης και Επισιτισμού Μαρία Αντωνακάκη τόνισε πως… «δεν υπάρχει καταναλωτικό κοινό. Οι επιχειρηματίες έχουν ανάγκη από στήριξη. Πρέπει να υπάρξει στήριξη για το συμφέρον των ίδιων και των εργαζομένων. Τα προηγούμενα έτη συσσωρεύτηκε πληθώρα χρεών και τώρα με τον πληθωρισμό τα μαγαζιά έχουν βγει εκτός προϋπολογισμού. Η κατάσταση είναι αισχρή».
Μιλώντας για τον τζίρο και τον φετινό χειμώνα, η κ. Αντωνακάκη υποστήριξε: «Ο χειμώνας θα είναι δύσκολος. Πιστεύω πως θα επιβληθούν μάσκες και πολλά μέτρα, καθώς η νέα παραλλαγή του κορωνοϊού θα είναι άκρως μεταδοτική. Ενδεχομένως να δούμε και καινούργια πιστοποιητικά. Ο τζίρος είναι αισθητά μειωμένος σε σχέση με τις αρχές του καλοκαιριού. Δεν υπάρχουν οι Ρώσοι οι οποίοι όντως προσέφεραν στην τοπική οικονομία και επιχειρηματικότητα. Η τοπική οικονομία χρειάζεται στήριξη και αποφασιστικότητα. Πρέπει να στηριχθούν οι επιχειρήσεις, καθώς 8 στις 10 βρίσκονται με υπέρμετρα χρέη».
Τουρίστες ήρθαν, λεφτά δεν άφησαν!
Την ίδια στιγμή, υπάρχει η «ατμομηχανή» της εθνικής οικονομίας, ο τουρισμός. Πολλοί είναι οι τουρίστες που κατεβαίνουν στο κέντρο είτε να πιούν έναν καφέ ή ένα χυμό είτε να κάνουν τα ψώνια τους στην αγορά. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύουν το εισόδημα που βγάζει μια μικρομεσαία καφετέρια ή ένα εμπορικό κατάστημα και, την ίδια στιγμή, ενισχύονται οι θέσεις εργασίας, αλλά και κατ’ επέκταση τα κρατικά ταμεία.
Ωστόσο ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Εστίασης, Νίκος Ρηγάκης, υποστηρίζει, μιλώντας στην εφημερίδα, πως ο τουρισμός, παρά τις χιλιάδες αφίξεις, δεν έχει προσφέρει τα αναμενόμενα στον χώρο του επισιτισμού και της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.
«Δε βλέπω να έχει προσφέρει ο τουρισμός τα αναμενόμενα. Η κατάσταση είναι ιδιαιτέρως άσχημη και δύσκολα θα δούμε έναν όμορφο χειμώνα. Οι τιμές των πρώτων υλών έχουν αυξηθεί δραματικά και δεν μπορούμε να αντεπεξέλθουμε. Όσον αφορά τον τουρισμό, παρακολουθούμε τις αφίξεις και όντως καταγράφεται ένα τουριστικό έτος παρόμοιο με εκείνο του 2019. Δεν το βλέπουμε, όμως, στις πωλήσεις και στους πελάτες. Αυτή είναι η τραγική εικόνα. Το all inclusive έχει δημιουργήσει ένα εχθρικό περιβάλλον για την επιχειρηματικότητα», είπε ο κ. Ρηγάκης.
Μεταξύ άλλων ανέφερε πως «η ζήτηση είναι περιορισμένη. Χρειάζονται μέτρα. Και κυρίως η κυβέρνηση πρέπει να αναλογιστεί πως στην εστίαση υπάρχουν πολλά και διαφορετικά επαγγέλματα τα οποία αποτελούν μια αλυσίδα. Κι εμείς όμως πώς να αγοράσουμε πρώτες ύλες για να παρασκευάσουμε το προϊόν, το οποίο θα πρέπει να διαθέσουμε έτοιμο στον καταναλωτή, με τέτοιες ανατιμήσεις; Υπάρχουν άνθρωποι που ως υπάλληλοι ασχολούνται μόνιμα με την εστίαση και την ίδια στιγμή εμείς οι επιχειρηματίες πρέπει, μεταξύ άλλων, να πληρώσουμε και υπέρογκους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος».https://www.neakriti.gr/
Τα σχόλια είναι κλειστά.