Αλέξης Μητρόπουλος:Eίναι βέβαιο ότι θα ανακύψει μείζον πρόβλημα για τις παρούσες και τις μέλλουσες συντάξεις
Είναι σίγουρο ότι δεν πρόκειται να υπάρξει περαιτέρω αύξηση του κατώτατου μισθού που σήμερα βρίσκεται στα 650 ευρώ (μικτά)», εκτιμά ο εκ των κορυφαίων καθηγητών και προειδοποιεί πως 500.000 εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα θα απειληθούν είτε με απώλεια της εργασίας τους είτε με δραστική μείωση των αποδοχών τους είτε με βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας τους.
Με ιδιαίτερα μελανά χρώματα περιγράφει τις εξελίξεις που αναμένονται στο συνταξιοδοτικό και τα εργασιακά ο εκ των κορυφαίων καθηγητών και επικεφαλής της ΕΝΥΠΕΚΚ Αλέξης Μητρόπουλος, με συνέντευξή του στο iEidiseis που θα συζητηθεί.
«Υπάρχει κίνδυνος να επανέλθει ένας δριμύτερος ασφαλιστικός-συνταξιοδοτικός χειμώνας», προειδοποιεί χαρακτηριστικά, ενώ θεωρεί βέβαιον ότι θα ανακύψει μείζον πρόβλημα για τις παρούσες και τις μέλλουσες συντάξεις. «Μετά από τέτοιου είδους κρίση είναι βέβαιο ότι οι δανειστές, η επιτηρούσα ΕΕ, αλλά και οι κυβερνήσεις της «μνημονιακής κανονικότητας», θα επιβάλλουν μέτρα περιορισμού όλων των συνταξιοδοτικών και κοινωνικών παροχών», επισημαίνει.
Ο Αλέξης Μητρόπουλος θεωρεί πως είναι σίγουρο ότι δεν πρόκειται να υπάρξει περαιτέρω αύξηση του κατώτατου μισθού που σήμερα βρίσκεται στα 650 ευρώ (μικτά). Την τελευταία περίοδο, ορισμένοι εργοδοτικοί κύκλοι πιέζουν ή για «πάγωμα» στα σημερινά επίπεδα ή ακόμη και για μείωσή του, αναφέρει ενώ εφιαλτική είναι η πρόβλεψή του για τις προοπτικές της εργασίας στη χώρα μας. «Η ΕΝΥΠΕΚΚ εκτιμά πως 500.000 εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα θα απειληθούν είτε με απώλεια της εργασίας τους είτε με δραστική μείωση των αποδοχών τους είτε με βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας τους (μερική απασχόληση, εργασιακή ευελιξία), κυρίως λόγω της δεσπόζουσας θέσης του τουρισμού στο ΑΕΠ και στη συνολική απασχόληση (950.000 εργαζόμενοι)».
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εμφανίζει και η πρόβλεψη του Αλέξη Μητρόπουλου για τις πολιτικές εξελίξεις που επιφέρει ο κορονοϊός. «Αν λοιπόν με ρωτάτε, αν επέρχονται πολιτικές αλλαγές στην Ελλάδα μετά την κρίση, έχω τη γνώμη ότι διαφαίνεται και διαχέεται ισχυροποίηση της κυβέρνησης Μητσοτάκη, εκτός πάντα απρόβλεπτων και απρόοπτων γεγονότων…», αναφέρει: «Η τραγική εικόνα, εξάλλου, που εμφανίζει η «Αριστερά» εντός και εκτός Βουλής μετά τη νεοφιλελεύθερη μετάλλαξη του ΣΥΡΙΖΑ και το αρνητικό κυβερνητικό παράδειγμα σε Ευρώπη και Ελλάδα, αποστέρησε τον λαό μας (φοβάμαι και τους άλλους ευρωπαϊκούς λαούς) από τη δυνατότητα να προσδοκά σε προοδευτική διακυβέρνηση για αρκετά χρόνια».
Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΑΛΕΞΗ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΧΕΙ ΩΣ ΕΞΗΣ:
-Τι γίνεται με τα αναδρομικά των συνταξιούχων κ. Μητρόπουλε; Πού πραγματικά βρισκόμαστε;
-Περιμένουμε τη δημοσίευση της απόφασης από την Ολομέλεια του ΣτΕ επί της «πιλοτικής» δίκης που συζητήθηκε στις 10-1-2020, μετά από σχετική αίτηση του υπουργού Εργασίας κ.Ιωάννη Βρούτση. Με την αίτησή του ζήτησε να μην καταβληθούν τα αναδρομικά στους συνταξιούχους. Στην ουσία έφερε με αίτησή του προς κρίση το ίδιο ακριβώς νομικό και πραγματικό ζήτημα, τις ίδιες δηλαδή περικοπές του 2012 (βάσει των ν. 4051/2012 και 4093/2012), οι οποίες είχαν κριθεί ήδη αντισυνταγματικές με την υπ’αριθ. 2287/2015 απόφαση της Ολομέλειας του ίδιου Δικαστηρίου. Και τότε, ο ίδιος είχε ζητήσει να μην καταβληθούν τα αναδρομικά.
Προ ημερών (18-4-2020)η εφημερίδα «Το Βήμα» αποκάλυψε ότι το ΣτΕ με ευρεία πλειοψηφία ανέτρεψε την προηγούμενη απόφασή του (2287/2015) και αναγνώρισε δικαίωμα αναδρομικών για χρονικό διάστημα έντεκα (11) μηνών (Ιούνιος 2015-Μάιος 2016) ΜΟΝΟ στους συνταξιούχους που έχουν ασκήσει αγωγή. Αν αυτό αποφασίσει τελικώς το ΣτΕ επί της δεύτερης αίτησης Βρούτση, θα είναι η απόλυτη ανατροπή της υπ’ αριθ. 2287/20154 απόφασης που είχε δικαιώσει τους συνταξιούχους.
Αναμένουμε, επομένως, το κείμενο της σχετικής απόφασης για να το μελετήσουμε και να εξαγάγουμε τα συμπεράσματά μας.
-Με δεδομένη την αύξηση της ανεργίας και την κατάσταση της οικονομίας μετά τον κορονοϊό, εκτιμάτε ότι η ασφαλιστική μεταρρύθμιση Βρούτση θα εφαρμοστεί ή θα οδηγηθούμε σε νέο ασφαλιστικό; Και προς ποια κατεύθυνση;
-Ο «νόμος Βρούτση» (ν. 4670/2020) είναι η απόλυτη συνέχεια του «νόμου Κατρούγκαλου» (ν. 4387/2016). Οι επιμέρους επεμβάσεις των εκάστοτε μνημονιακών κυβερνήσεων επί του Ασφαλιστικού γίνονται επί του νέου ασφαλιστικού δόγματος που είναι ενιαίο από το 2010 μέχρι σήμερα. Οι παραμετρικές αυτές αλλαγές, δηλαδή, δεν αλλάζουν το συνταξιοδοτικό δόγμα που εκπονήθηκε από τους δανειστές και ως προς τις τεχνικές του μεθόδους υλοποιείται από την αρμόδια Επιτροπή Ειδικών με επικεφαλής γνωστό Διευθυντή του ΔΝΤ, που μέχρι πρόσφατα βρισκόταν στη χώρα μας.
Βεβαίως οι μνημονιακοί αυτοί σχεδιαστές και οι παραμετρικοί Έλληνες νομοθέτες δεν μπορούσαν να λάβουν υπόψη τους την κρίση στην οικονομία που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού. Η κρίση αυτή αφορά και στην παραγωγική διαδικασία (πρωτογενή, δευτερογενή, τριτογενή-υπηρεσίες), δηλαδή στην προσφορά, αλλά και στην κατανάλωση προϊόντων και υπηρεσιών, δηλαδή τη ζήτηση. Ενδεικτική είναι η πτώση της τιμής του πετρελαίου ελλείψει ζήτησης που αποτελεί την πρώτη ύλη της βιομηχανικής παραγωγής, της ναυτιλίαςκαι εν γένει της κίνησης, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Πρόκειται για μία κρίση καθολική που ήδη παρασύρει και επηρεάζει όλους τους θεσμούς του Εργατικού Δικαίου και πρωτίστως συρρικνώνει τη μόνιμη και πλήρως ασφαλισμένη εργασία.
Η ανεργία ήδη εκτοξεύεται σε εντελώς απρόβλεπτους αριθμούς και τα έσοδα των Ασφαλιστικών Ταμείων (εισφορές) όλο και απομειώνονται. Είναι νωρίς ακόμη να προσμετρήσουμε την απώλεια των εισφορών λόγω εξέλιξης της πανδημίας και τον βαθμό αδρανοποίησης ή χαλάρωσης της παραγωγικής διαδικασίας. Πολύ περισσότερο που κινητήριοι μοχλοί της ελληνικής οικονομίας (όπως π.χ. τουρισμός και οι συνδεδεμένες με αυτόν άλλες υπηρεσίες και παραγωγικές διαδικασίες) εξαρτώνται από την κατάσταση της πανδημίας, της οικονομίας και της δυνατότητας και διαθεσιμότητας των πολιτών άλλων χωρών.
-Τί γίνεται με τα αποθεματικά των Ταμείων; Μπορούν μεταβατικά να στηρίξουν το σύστημα;
-Σε συνέχεια των όσων παραπάνω αναφέραμε, εδώ ακριβώς ανακύπτει το μείζον ζήτημα των αποθεματικών των Ταμείων, που σε περιόδους κρίσης αναλαμβάνουν τη στήριξη των συνταξιούχων, των οικογενειών τους και εν γένει της κοινωνίας και της οικονομίας.
Στην πατρίδα μας όμως και αυτό το ύστατο καταφύγιο της κοινωνίας δεν υπάρχει, αφού τα αποθεματικά των Ταμείων έχουν ετεροχρησιμοποιηθεί ή αφαιρεθεί με διάφορους τρόπους. Επομένως, είναι βέβαιο ότι θα ανακύψει μείζον πρόβλημα για τις παρούσες και τις μέλλουσες συντάξεις, τουλάχιστον μέχρις ότου αποκατασταθεί η ομαλή ροή των εισφορών σε ύψος και χρόνο τέτοια, που να μπορούν να καλύψουν τις απροσμέτρητες προς το παρόν απώλειες εισφορών (σημερινές και μέλλουσες).
Μετά από τέτοιου είδους κρίση είναι βέβαιο ότι οι δανειστές, η επιτηρούσα ΕΕ, αλλά και οι κυβερνήσεις της «μνημονιακής κανονικότητας», θα επιβάλλουν μέτρα περιορισμού όλων των συνταξιοδοτικών και κοινωνικών παροχών.
Ελπίζουμε να περάσει γρήγορα και οριστικά αυτή η περίοδος της κοινωνικής και παραγωγικής απερήμωσης χωρίς περιόδους εξάρσεων που θα προσδώσουν χαρακτηριστικά αποσύνθεσης του οικονομικού και παραγωγικού ιστού. Επομένως, υπάρχει κίνδυνος να επανέλθει ένας δριμύτερος ασφαλιστικός-συνταξιοδοτικός χειμώνας.
-Με τον κατώτατο μισθό πού βρισκόμαστε; Θα επηρεαστεί ο προγραμματισμός τώρα με την κρίση; Και υπάρχει ενδεχόμενο να νομοθετηθεί υποκατώτατος;
-Είναι σίγουρο ότι δεν πρόκειται να υπάρξει περαιτέρω αύξηση του κατώτατου μισθού που σήμερα βρίσκεται στα 650 ευρώ (μικτά). Την τελευταία περίοδο, ορισμένοι εργοδοτικοί κύκλοι πιέζουν ή για «πάγωμα» στα σημερινά επίπεδα ή ακόμη και για μείωσή του.
Όπως αναλύσαμε και νωρίτερα, σε έκτακτες περιόδους κρίσεων, τίποτε δεν αποκλείεται. Πολλοί θα θελήσουν να επωφεληθούν της ευκαιρίας και με αληθοφανές πρόσχημα την ανάγκη στοιχειώδους επαναλειτουργίας των παραγωγικών, εμπορικών και λοιπών μονάδων, να ελαστικοποιήσουν περαιτέρω τις εργασιακές σχέσεις, να ελαχιστοποιήσουν μισθούς, ημερομίσθια, επιδόματα και κάθε είδους παροχές, να αποφύγουν την καταβολή εισφορών…
Όλες οι ελληνικές κυβερνήσεις εξάλλου της τελευταίας 10ετίας και σχεδόν όλο το υπάρχον και ενεργό πολιτικό προσωπικό διαθέτει τη «μνημονιακή τεχνογνωσία» ώστε να προβεί ή να ανεχθεί τέτοιες εργασιακές «εκπτώσεις». Η επίκληση «του δικαίου της ανάγκης», «της ανωτέρας βίας» και η ανάγκη της στοιχειώδους επιβίωσης υπό τη διαρκή απειλή της ανεργίας, δημιουργούν ένα εκρηκτικό «κοκτέιλ» όπου το ένστικτο της όπως-όπως αυτοσυντήρησης καθοδηγεί όλες τις άλλες ανθρώπινες και κοινωνικές επιλογές.
-Την αγορά εργασίας πόσο την επηρέασε η κρίση; Ποια είναι τα πρώτα στοιχεία και τι σας ανησυχεί περισσότερο;
-Όπως αναφέραμε και παραπάνω, η παρούσα καθολική κρίση ήδη παρασύρει και επηρεάζει όλους τους θεσμούς του Εργατικού Δικαίου και πρωτίστως συρρικνώνει τη μόνιμη και πλήρως ασφαλισμένη εργασία.
Στις από 9-4-2020 και 12-4-2020 ανακοινώσεις της ΕΝΥΠΕΚΚ αποκαλύψαμε τα αληθή συμπεράσματα του Πληροφοριακού Συστήματος «Εργάνη» που για τον μήνα Μάρτιο 2020 κατέγραψε 41.903 περισσότερες απολύσεις, 80.600 λιγότερες προσλήψεις, 8.000 μετατροπές συμβάσεων από πλήρη απασχόληση σε μερική και εκ περιτροπής, 25.237 απολύσεις-αποχωρήσεις μετά την απαγόρευση στις 18-3-2020, 99.155 λιγότερες προσλήψεις σε σχέση με τον Μάρτιο του 2019!
Επομένως, με οποιοδήποτε ποσοστό ύφεσης (που πάντως για το 2020 θα είναι πάνω από 5%), η ΕΝΥΠΕΚΚ εκτιμά πως 500.000 εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα θα απειληθούν είτε με απώλεια της εργασίας τους είτε με δραστική μείωση των αποδοχών τους είτε με βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας τους (μερική απασχόληση, εργασιακή ευελιξία), κυρίως λόγω της δεσπόζουσας θέσης του τουρισμού στο ΑΕΠ και στη συνολική απασχόληση (950.000 εργαζόμενοι).
-Η κρίση μπορεί να φέρει πολιτικές εξελίξεις; Ποιές είναι οι εκτιμήσεις σας κ. Μητρόπουλε;
-Πάντοτε μετά από μια μεγάλη κρίση, που επηρεάζει και σχετικοποιεί τα συνταγματικά δικαιώματα των πολιτών, συρρικνώνει την οικονομία, εκτοξεύει την ανεργία και διογκώνει (μέσω της ατομικής αυτοσυντήρησης) όλα τα κοινωνικά ζητήματα, ακολουθεί μεγάλη κοινωνική, οικονομική και πολιτική κινητικότητα.
Εάν οι πολίτες κρίνουν ότι η κυβέρνηση που διαχειρίστηκε την κρίση έκανε ό,τι καλύτερο μπορούσε για να προστατεύσει τη ζωή και την υγεία των πολιτών και να αποτρέψει τα χειρότερα, τότε η επικυριαρχία της ενδυναμώνεται.
Βλέπετε, αυτή η κρίση της πανδημίας του κορονοϊού εξελίσσεται με τη βοήθεια των σημερινών ΜΜΕ και άλλων πηγών πληροφόρησης («περί πλήθουσαν αγοράν») και όλα γίνονται γνωστά σε όποια γωνιά της γης και αν συμβαίνουν. Επομένως, όλο και περισσότεροι πολίτες αναπτύσσουν τη συγκριτική τους ικανότητα, αφού κάθε χώρα δείχνει την αποτελεσματικότητά της στη διάσωση των πολιτών της και της κοινωνίας.
Οι συγκριτικές αυτές αναφορές στα παγκόσμια ΜΜΕ δημιουργούν μέχρι σήμερα, παρά τις μεγάλες κοινωνικές και οικονομικές δυσκολίες, ευνοϊκή εικόνα για την ηγεσία της ΝΔ και τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Στο πρόσωπο άλλωστε του καθηγητή κ. Σωτήρη Τσιόδρα η κυβέρνηση βρήκε τον κατάλληλο παράγοντα ως άνθρωπο, επιστήμονα αλλά και γνώστη των ευαισθησιών του ελληνικού λαού και για τη διεύθυνση της όλης διαδικασίας κινητοποίησης των ειδικών και για την εκπόνηση του σχετικού πλάνου και για τη συντήρηση της ελπίδας και της κοινωνικής συνοχής.
Αν λοιπόν με ρωτάτε, αν επέρχονται πολιτικές αλλαγές στην Ελλάδα μετά την κρίση, έχω τη γνώμη ότι διαφαίνεται και διαχέεται ισχυροποίηση της κυβέρνησης Μητσοτάκη, εκτός πάντα απρόβλεπτων και απρόοπτων γεγονότων…
Η τραγική εικόνα, εξάλλου, που εμφανίζει η «Αριστερά» εντός και εκτός Βουλής μετά τη νεοφιλελεύθερη μετάλλαξη του ΣΥΡΙΖΑ και το αρνητικό κυβερνητικό παράδειγμα σε Ευρώπη και Ελλάδα, αποστέρησε τον λαό μας (φοβάμαι και τους άλλους ευρωπαϊκούς λαούς) από τη δυνατότητα να προσδοκά σε προοδευτική διακυβέρνηση για αρκετά χρόνια.https://www.ieidiseis.gr/
Τα σχόλια είναι κλειστά.