Ελλάδα : Γιάννης Κεφαλογιάννης «Να αποτελέσει η Ελλάδα πρότυπο ανάπτυξης ενός σύγχρονου διεθνούς μεταφορικού κόμβου»
Στην ανάγκη να αποτελέσει η Ελλάδα πρότυπο ανάπτυξης ενός σύγχρονου διεθνούς μεταφορικού κόμβου, λειτουργώντας ως πύλη εισόδου αφενός μεν στο ευρωπαϊκό έδαφος, αφετέρου δε στον ευρωπαϊκό τρόπο οικονομικής λειτουργίας, εστίασε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και Βουλευτής Ρεθύμνου, Γιάννης Κεφαλογιάννης.
Από το βήμα της Διεθνούς Συνδιάσκεψης Πολιτικών Επιστημόνων «POLITEIA», που διοργανώνεται στην Αθήνα, υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας, κ. Προκόπη Παυλόπουλου, ο αρμόδιος υφυπουργός για θέματα Μεταφορών, αναφέρθηκε στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, το οποίο περιγράφει αξιόπιστα μοντέλα ανάπτυξης για τις υποδομές που πρέπει να υλοποιηθούν και να αποδώσουν έως το 2037 σε 9 συγκεκριμένους πυλώνες επενδυτικής στρατηγικής.
Ο κ. Κεφαλογιάννης υπογράμμισε πως η χώρα μας βαδίζει με σχέδιο, προγραμματισμό και όραμα, διαθέτοντας σήμερα περισσότερη γνώση σε σχέση με το παρελθόν, καλύτερα εργαλεία για την υλοποίηση των δράσεων, αλλά και εμπειρία στη διοίκηση υπό συνθήκες οικονομικής πίεσης.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Κεφαλογιάννη:
«Κυρίες και κύριοι
Η πρόοδος που συντελέστηκε στους τομείς των Υποδομών και των Μεταφορών από την ένταξη της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέχρι σήμερα, είναι ίσως η πιο τρανή απόδειξη της ορθότητας της ιστορικής επιλογής της παράταξής μας.
Οδικά και σιδηροδρομικά έργα, λιμάνια, αεροδρόμια, συγκοινωνίες ενισχύθηκαν με κοινοτικούς πόρους και συνέβαλαν καθοριστικά στην ανάπτυξη και την ευημερία της Ελλάδας.
Σήμερα συνεχίζουμε αυτή την πορεία με καλύτερους όρους: περισσότερη γνώση για την αξιοποίηση των προγραμμάτων, καλύτερα εργαλεία για την υλοποίηση των δράσεων, αλλά και εμπειρία στη διοίκηση υπό συνθήκες οικονομικής πίεσης. Κυρίως όμως, βαδίζουμε με σχέδιο, προγραμματισμό και όραμα.
Επιτρέψτε μου σε αυτό σημείο μια ειδική αναφορά, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών που έχει καταρτιστεί με έτος βάσης το 2017, περιγράφει με αξιόπιστα μοντέλα ανάπτυξης για τις υποδομές που πρέπει να υλοποιηθούν και να αποδώσουν έως το 2037 σε 9 συγκεκριμένους πυλώνες επενδυτικής στρατηγικής:
– Ενίσχυση Ασφάλειας, Βιωσιμότητας, Αποδοτικότητας και Ανταγωνιστικότητας των Μεταφορών
– Μια θεμελιώδης συνιστώσα που αποσκοπεί στην ενίσχυση της αποδοτικότητας σε θέματα κανονισμών, χρηματοδότησης και διαχείρισης δεδομένων.
– Βελτίωση Αποδοτικότητας και Πολυτροπικότητας του Άξονα ΠΑΘΕ.
Είναι ο βασικός διάδρομος μεταφορών για το εγχώριο και διεθνές εμπόριο, που συνδέει τα κύρια λιμάνια του Πειραιά, της Πάτρας και της Θεσσαλονίκης με τις αγορές της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο σιδηροδρομικός διάδρομος έχει ολοκληρωθεί ως την Αττική και αναμένεται να φτάσει σύντομα στην Πάτρα. Ο ΠΑΘΕ αποτελεί επίσης τον βασικό διάδρομο επιβατικών μεταφορών στην Ελλάδα, εξυπηρετώντας σχεδόν το 75% του πληθυσμού και συνιστά μία ανταγωνιστική πύλη προς τη νοτιοανατολική Ευρώπη
– Ενίσχυση Διεθνούς Χερσαίας Συνδεσιμότητας
Η Ελλάδα διακινεί σε ετήσια βάση περίπου 4,5 δισ. τόνους εμπορευμάτων με γειτονικά κράτη-μέλη της ΕΕ και επιπλέον 1,8 δισ. τόνους με τα Δυτικά Βαλκάνια. Σε αυτό το πεδίο, υπάρχει σημαντικό περιθώριο βελτίωσης της διεθνούς συνδεσιμότητας, ώστε να ενισχυθεί το εύρος των εμπορικών συνδέσεων και να δημιουργηθούν συνέργειες με γειτονικούς κόμβους εμπορευματικών μεταφορών στο ευρωπαϊκό δίκτυο.
– Υποστήριξη του Τομέα Τουρισμού
Ένας καθοριστικός τομέας στην ελληνική οικονομία. Η επέκταση της διάρκειας τουριστικής περιόδου πέραν του θέρους, όπως και η ανάπτυξη του ενδιαφέροντος στην ηπειρωτική Ελλάδα επιτάσσουν την αναβάθμιση των συναφών υποδομών και την ανταγωνιστικότητα των μεταφορικών μέσων. Κάθε μέτρο που βελτιώνει την περιφερειακή συνδεσιμότητα, χερσαία, θαλάσσια και εναέρια, έχει θετικό αντίκτυπο στον τουρισμό.
– Ενίσχυση Συνδεσιμότητας των Ελληνικών Νησιών
Η Ελλάδα έχει περισσότερα από 150 κατοικημένα νησιά και η παροχή επαρκούς επιπέδου προσβασιμότητας αποτελεί εθνικό ζητούμενο για τη χώρα. Το στοίχημα εδώ είναι να εξορθολογιστεί η σύνδεση με τα νησιά χωρίς να αυξηθεί η κρατική ενίσχυση. Και αυτή την περίοδο έχουμε να επιδείξουμε κάτι απτό: την ανάπτυξη κεντρικού δικτύου υδατοδρομίων για τις πτήσεις υδροπλάνων από και προς τα νησιά.
Απλοποιούμε δραστικά το θεσμικό πλαίσιο για τα υδατοδρόμια αντιμετωπίζοντας τα εμπόδια που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια, με στόχο η Ελλάδα να αποκτήσει σύντομα ένα δίκτυο δρομολογίων με υδροπλάνα. Η νέα υπηρεσία θα λειτουργήσει συμπληρωματικά στις ακτοπλοϊκές και αεροπορικές υπηρεσίες προσφέροντας ευκαιρίες στους επενδυτές, περισσότερες επιλογές στους επισκέπτες και καλύτερη επικοινωνία με τους νησιώτες. Το νέο σχέδιο για τα υδατοδρόμια βρίσκεται στα συναρμόδια υπουργεία για σχόλια και παρατηρήσεις. Θα ακολουθήσει η διαβούλευση με την αγορά και αμέσως μετά η νομοθέτηση.
– Βελτίωση Αποδοτικότητας του Τομέα Εφοδιαστικής Αλυσίδας
Η στρατηγική θέση της Ελλάδας καθιστά ξεκάθαρο τον στόχο να καταστεί κόμβος εφοδιαστικής αλυσίδας. Αυτό συνεπάγεται βελτίωση της συνδεσιμότητας σε συνδυασμό με την αποτελεσματικότητα των λειτουργιών (μέσω της ενοποίησης). Επιπλέον, το υπουργείο μας υλοποιεί συγχρηματοδοτούμενα κοινοτικά έργα Logistics που αποβλέπουν στην απλοποίηση των διαδικασιών μέσω της ψηφιοποίησης. Περνάμε σε μια εποχή που τα φορτηγά και τα εμπορεύματα δεν θα χρειάζεται να συνοδεύονται από κλασέρ με πλήθος εγγράφων.
– Ανάπτυξη Αποδοτικού Συστήματος Αστικών και Προαστιακών Δημόσιων Συγκοινωνιών σε συνάρτηση με το Εθνικό Σύστημα Μεταφορών
Οι αστικές περιοχές καλύπτουν μόνο το 15% της έκτασης της Ελλάδας, αλλά φιλοξενούν το 75% του πληθυσμού. Η πρόσβαση μέσω των συγκοινωνιών σε πολλούς σταθμούς λεωφορείων, λιμάνια και σιδηροδρομικούς σταθμούς είναι ανεπαρκής, ιδιαιτέρως για Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ), ενώ οι στόλοι αστικών λεωφορείων είναι παλαιοί και συνεχίζουν να χρησιμοποιούν την περιβαλλοντικά επιβλαβή τεχνολογία ντίζελ. Απαιτείται λοιπόν, ανανέωση στόλου και προσβασιμότητα.
– Προώθηση Περιφερειακής Κινητικότητας και Ανάπτυξης
Δεδομένου ότι το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της χώρας κατοικεί στη ζώνη επιρροής του άξονα ΠΑΘΕ, σε συνδυασμό με το δύσκολο ανάγλυφο, οι υπόλοιπες περιφέρειες εμφανίζουν συγκριτικά χαμηλά επίπεδα οικονομικής ανάπτυξης και κινητικότητας. Στόχος αυτού του πυλώνα είναι η ανάπτυξη ενός προγράμματος δράσεων για τη βελτίωση των συγκοινωνιακών υποδομών και συνεπώς την ενίσχυση του επιπέδου κινητικότητας, προσβασιμότητας και οικονομικής ανάπτυξης και στις πιο απομακρυσμένες περιφέρειες της ηπειρωτικής Ελλάδας, ιδιαίτερα στην Πελοπόννησο, τη Δυτική, Βορειοδυτική και Βορειοανατολική Ελλάδα.
– Διερεύνηση Μελλοντικών Ευκαιριών
Αυτός ο πυλώνας περιλαμβάνει προγράμματα υποδομών, κυρίως στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών, που μπορεί να τεθούν υπό διερεύνηση.
Αυτοί οι 9 πυλώνες που μόλις σας περιέγραψα είναι ο πυρήνας του Εθνικού Μοντέλου Μετακινήσεων με ένα σύνολο 34.399χλμ. στρατηγικών δρόμων, δημόσιες συγκοινωνίες που καλύπτουν όλες τις διαδρομές μέσω υπεραστικών λεωφορείων, σιδηροδρόμου, αεροπλοΐας και ακτοπλοΐας, όλες οι εσωτερικές και διεθνείς αεροπορικές υπηρεσίες από τα 39 αεροδρόμια της Ελλάδας, σιδηροδρομικό δίκτυο με γραμμές 9.500 χιλιομέτρων και τις δύο διεθνείς γραμμές προς το Βελιγράδι και τη Σόφια.
Συνολικά, το Στρατηγικό Σχέδιο αναλύει σενάρια για 70 παρεμβάσεις μικρής και μεγάλης κλίμακας, με δείκτες επενδύσεων για όλες τις υποδομές, οδικές, σιδηροδρομικές, αερολιμενικές, λιμενικές και τις υποδομές εφοδιαστικής αλυσίδας.
Κοντολογίς, ξέρουμε που βρισκόμαστε και γνωρίζουμε που θέλουμε να πάμε, τόσο στο άμεσο μέλλον όσο και σε ορίζοντα 20ετίας.
Ξεκινώντας από τις πρωτοβουλίες που έχουμε ήδη αναλάβει, θα ήθελα να σταθώ στην επίλυση ενός προβλήματος που επιλύσαμε πριν από λίγες εβδομάδες και αναφέρομαι στην εξομάλυνση των προβλημάτων στην έκδοση αδειών οδήγησης. Περισσότεροι από 105.000 χιλιάδες συμπολίτες δεν μπορούσαν να βγάλουν το δίπλωμά τους επειδή ο νόμος που είχε ψηφίσει η προηγούμενη κυβέρνηση αποδείχτηκε ανεφάρμοστος στην πράξη. Πέρα από το πρακτικό θέμα, για εμάς έχει σημασία στην Ελλάδα ως χώρα κράτος – μέλος της ΕΕ να διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης.
Επιπλέον, ο υπουργός κ. Κώστας Καραμανλής, κι εγώ, εργαζόμαστε για τη διαμόρφωση ενός φιλικού θεσμικού πλαισίου στα πεδία αρμοδιότητας με νομοθετικές πρωτοβουλίες που αφορούν στην εναρμόνιση με την κοινοτική νομοθεσία, την απλοποίηση των διαδικασιών για την οικονομική δραστηριότητα και την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας προς όφελος των πολιτών. Ενδεικτικά,
– Στον σιδηρόδρομο, εναρμονίζουμε την ελληνική νομοθεσία με τις κοινοτικές οδηγίες για τη διαλειτουργικότητα του σιδηροδρομικού συστήματος και την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
– Στην αγορά των αυτοκινήτων, απλοποιήσαμε τη διαδικασία εισαγωγής και διαμορφώνουμε ένα ξεκάθαρο τοπίο στον κλάδο της εμπορίας και των τεχνικών ελέγχων των οχημάτων. Κυρίως, με διαφάνεια και προστασία του καταναλωτή.
– Επίσης, καταρτίζεται το σχέδιο νόμου για τις Κρίσιμες Υποδομές, όπου διαμορφώνεται ένας επίσημος κατάλογος των υποδομών της χώρας, μαζί με τις αρμοδιότητες και τα όργανα εποπτείας τους.
Σχεδιάζοντας το μέλλον, ετοιμάζουμε από σήμερα ένα πλαίσιο βιώσιμων μετακινήσεων, λαμβάνοντας υπόψη τις περιβαλλοντικές μεταβολές.
Ο τομέας των μεταφορών ευθύνεται για το ένα τέταρτο περίπου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ. Συμπορευόμαστε με τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία, στον βαθμό και στο μέτρο που μπορούν να προσαρμοστούν στα δεδομένα της πατρίδας μας.
Ο περιορισμός των εκπομπών του άνθρακα μας παρακινεί να υιοθετήσουμε νέες τεχνολογίες στην κίνηση οχημάτων και να συνεχίσουμε την αναβάθμιση του σιδηρόδρομου, ο οποίος παραμένει η πιο αποδοτική λύση από άποψη ενέργειας για τη μεταφορά φορτίου σε μεσαίες και μεγάλες αποστάσεις.
Ομοίως, προσαρμοζόμαστε σταδιακά στη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων, ακολουθώντας τα πρότυπα ασφαλείας που υποδεικνύει η νομοθεσία στις χώρες της Ευρώπης.
Ταυτόχρονα, προωθούμε τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) αποσκοπώντας να συνδυάσουμε την ανάπτυξη των βασικών υποδομών με αποτελεσματικές παρεμβάσεις στο δίκτυο των μετακινήσεων σε κάθε πόλη, δήμο ή ακόμη και οικισμό. Είναι ένα λαμπρό πεδίο να αναπτυχθούν υποδομές και δράσεις χαμηλότερου κόστους με πράσινο αποτύπωμα, οι οποίες θα αναβαθμίσουν τις υπάρχουσες υποδομές.
Όπως ήδη έχει αποδειχθεί στην πράξη, μπορούν να παρέχουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση που διατίθεται για καινοτόμες λύσεις, μέσω πλήθους χρηματοδοτικών εργαλείων. Αποτελούν, επομένως ένα νέο εργαλείο σχεδιασμού της κινητικότητας, στοχεύοντας στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών μέσω και της αξιοποίησης νέων και καινοτόμων τεχνολογιών ευνοώντας εταιρείες startup.
Η Ελλάδα, λοιπόν, σήμερα, κινείται στους τομείς των Υποδομών και των Μεταφορών πάνω σε σταθερές και σύγχρονες ράγες:
– Ακολουθεί τη διαδρομή ενός στρατηγικού σχεδίου που αναβαθμίζει το εσωτερικό δίκτυο μεταφορών σε όλους τους πυλώνες.
– διασφαλίζει τις διασυνοριακές συνδέσεις προς βορρά, νότο ανατολή και δύση με έργα που υλοποιούνται δυνάμει διακρατικών συμφωνιών και κατ΄ εφαρμογή του κανονισμού του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών.
– Υποστηρίζει παρεμβάσεις αστικής κινητικότητας που βελτιώνουν την καθημερινότητα των ανθρώπων.
– Υιοθετεί νέες τεχνολογίες που αλλάζουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του μεταφορικού έργου, προσαρμοζόμενη στην γενικότερη πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
– Δημιουργεί ευκαιρίες οικονομικής προόδου σε πολλούς τομείς που συνδέονται άμεσα και έμμεσα με τους εποπτευόμενους κλάδους του υπουργείου μας.
Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω ότι έχει εξαιρετική σημασία και αποτελεί πρόκληση για την Ένωση να αποτελέσει η Ελλάδα ένα πρότυπο ανάπτυξης ενός σύγχρονου διεθνούς μεταφορικού κόμβου, μια πύλη εισόδου όχι μόνο στο ευρωπαϊκό έδαφος, αλλά στον ευρωπαϊκό τρόπο οικονομικής λειτουργίας και εν τέλει, στην ευρωπαϊκή οικογένεια.
Σας ευχαριστώ πολύ»
Τα σχόλια είναι κλειστά.