Είπε ο αββάς Αντώνιος: «Θα έλθει καιρός που οι άνθρωποι θα γίνουν τρελοί και όταν ιδούν κάποιον λογικό, θα ξεσηκωθούν εναντίον του λέγοντας: “εσύ είσαι τρελός” για το λόγο ότι δεν είναι όμοιος μ’ αυτούς».
Πάντα όταν διάβαζα από τα αγιασμένα βιβλία μας αυτή τη ρήση του Μεγάλου Αντωνίου έλεγα: «για ποιά περίοδο να λέει ο Όσιος;» ή «είναι ποτέ δυνατόν να συμβεί αυτό;». Και πριν περάσω τα πενήντα μου χρόνια αξιώθηκα να ζήσω και αυτές τις ημέρες τώρα με το Ουκρανικό εκκλησιαστικό ζήτημα αλλά και με την Εκκλησία της Αχρίδος. Και γράφω με αφορμή τις πρόσφατες δηλώσεις του Σεβασμιωτάτου κυρίου Ιωάννου, όπως δημοσιεύθηκαν στην εφημερίδα του Βελιγραδίου “Politika”.
Θα ξεκινήσω από το πιο εξωφρενικό των δηλώσεων: ότι δηλαδή «είναι απαράδεκτο ότι στον 21ο αιώνα, μόνο μια Εκκλησία, ακόμη και αν είναι η Πρωτόθρονη, να αποφασίζει για ζητήματα που αφορούν όλες τις άλλες τοπικές ορθόδοξες Εκκλησίες. Αυτό θα ήταν ιδιαίτερα επιζήμιο και για το Οικουμενικό Πατριαρχείο, του οποίου το πρωτείο τιμής δεν τίθεται υπό αμφισβήτηση αλλά το πρωτείο εξουσίας είναι απαράδεκτο στην Ορθόδοξη Εκκλησία». Διαβάζοντας αυτά, ρωτώ με πολύ σεβασμό, άγιε αρχιερέα: πού και από ποιον διδαχθήκατε Ορθόδοξη Εκκλησιολογία; Έχετε μελετήσει έστω και επιγραμματικά την Ιστορία της Εκκλησίας Σερβίας, στην οποία υπάγεσθε μετά την αποστασία σας από τους χειροτονήσαντάς σας αρχιερείς;
Όταν η Σερβία πήρε το Αυτοκέφαλο, αλλά και την Πατριαρχική αξία μάλιστα, από μόνο το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τότε δεν ήταν απαράδεκτο αυτό που εσείς ονομάζετε «πρωτείο εξουσίας»; Και μόνο η Σερβία; Ξέχασα, όμως, αυτό συνέβη στον 20ό αιώνα! Τον 21ο άλλαξε η Εκκλησιολογία, ακριβώς μετά την περίπτωση της Πολωνίας φαίνεται, ύστερα από τους δυο Παγκόσμιους Πολέμους! Αλλιώς δεν εξηγείται! Πόση ακόμη προπαγάνδα να αντέξουμε; Πόση;
Κοιτάξτε, Σεβασμιώτατε: το πρωτείο της Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας, για όποιον έχει διαβάσει στοιχειωδώς (όχι σπουδαία πράγματα) είναι Πρωτείο Ευθύνης! Ούτε τιμής, ούτε εξουσίας! Τιμής φαίνεται στα μάτια όσων το βλέπουν απ’ έξω και δεν αντιλαμβάνονται το τι σημαίνει να είσαι επιφορτισμένος με το καθήκον της ευσταθείας των Αγίων του Θεού Εκκλησιών. Αυτός είναι ο Κωνσταντινουπόλεως. Το έγραψαν οι Κανόνες αλλά το κυριώτερο; Το επιβεβαιώνει διαχρονικώς η πράξη της Εκκλησίας! Δεν θα αναλυθώ σε παραδείγματα. Όμως, σας παρακαλώ, να τα αναζητήσετε, να διδαχθείτε από τους εν Ελλάδι Θεολόγους που τυχόν συναναστρέφεσθε και να μάθετε! Αλλά ποτέ «μονά ζυγά δικά μας» όπως λέει ο λαός μας. Τον οποίο λαό μας φαίνεται ότι μερικοί τον υποτίμησαν διανοητικώς αλλιώς δεν θα τον έκαναν να πιστεύει ότι φυλακίζεσθε χάριν της… ελληνικότητας της Μακεδονίας μας! Διότι αυτό πιστεύουν! Ότι οι «κακοί» σχισματικοί σας πολεμούν και σας φυλακίζει το κράτος επειδή τάχα εσείς δεν δέχεστε τον όρο «Μακεδονική» στην Εκκλησία σας! Και από την άλλη η επίσημη εκκλησιαστική σας αρχή γράφει και σβήνει με αυτόν τον τίτλο!
Η αλήθεια είναι όμως, όπως φαίνεται, ότι το κράτος ίσως λέει: «εγώ θέλω να απαγκιστρωθώ από τον εκσερβισμό μου διότι με ενοχλεί και εσύ τον φέρνεις μέσα μου!». Και όμως στην Ελλάδα το έχουν ως μαρτύριο και ως ομολογία!…
Επιπλέον, χαιρόμαστε ότι ομολογείτε και γραπτώς ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο έδωσε αυτές τις περιοχές στην Εκκλησία Σερβίας, αποσιωπώντας όμως εσκεμμένα για ποιους λόγους γράφει ο Τόμος ότι το έκανε αλλά και ποιας λογής βιαιοπραγίες ήθελε να σταματήσει με αυτή την κίνηση τότε. Αλλά μάλλον αυτά δεν σας απασχολούν!
Τελικά, αυτός ο καιρός που περιγράφει ο Καθηγητής της Ερήμου ήρθε και παραήρθε! Μάλλον πρέπει να καταφύγουμε στις ερήμους για να βρούμε λογική!