Στις νέες καθυστερήσεις στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης αναφέρεται ο Γραμματέας ΠΕ ΝΔ και Βουλευτής Ηρακλείου κ. Λευτέρης Αυγενάκης, με κοινοβουλευτική του παρέμβαση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Γεώργιο Σταθάκη.
Στην Ερώτηση επισημαίνεται ότι:
«Ο ενεργειακός σχεδιασμός για την Κρήτη, περιλαμβάνει την κατασκευή υποβρυχίου καλωδίου που θα συνδέσει το νησί με το ηπειρωτικό ενεργειακό σύστημα της χώρας. Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική, μέσω του λεγόμενου μεγάλου καλωδίου, θα επιλύσει το σημαντικό πρόβλημα του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης, ενώ παράλληλα θα έχει ως συνέπεια να μην επιβαρύνονται οι καταναλωτές με τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), που χρησιμοποιούνται για να έχουν οι κάτοικοι των νησιών την ίδια τιμή ρεύματος με την υπόλοιπη Ελλάδα.
Προ ολίγων μηνών, η Κυβέρνηση αποφάσισε να αναθεωρήσει το χαρακτήρα του έργου από έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI), που εξασφαλίζει την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, σε «εθνικό» έργο, που θα χρηματοδοτηθεί από την θυγατρική εταιρία ειδικού σκοπού του ΑΔΜΗΕ «Αριάδνη Interconnection».
Η μονομερής αυτή απόφαση της Κυβέρνησης προκάλεσε αντιδράσεις και ανησυχία καταρχάς στην Κύπρο, όπου, με σχετική επιστολή του αρμόδιου Υπουργού, παροτρύνει να μην τεθούν προσκόμματα από την Ελληνική Κυβέρνηση στην προσπάθεια της Κύπρου να άρει την ενεργειακή της απομόνωση και να διασυνδέσει την αγορά της με την ενιαία ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού.
Την ίδια στιγμή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επισημαίνει ότι αν η διασύνδεση της Κρήτης θεωρηθεί εθνικό έργο, και όχι έργο διασυνοριακού χαρακτήρα, θα έχει ως αποτέλεσμα να στερηθεί την πρόσβαση σε διευκολύνσεις αδειοδότησης και χρηματοδότησης που ισχύουν για τα σημαντικά ευρωπαϊκά έργα υποδομών κοινού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest).
Ακολούθησε μια διαδικασία όπου δόθηκε προθεσμία, ως τις 28 Φεβρουαρίου, στην εταιρεία «Euroasia Interconnector» να αναγνωρίσει την «Αριάδνη Interconnection» ως φορέα υλοποίησης του έργου Κρήτης-Αττικής στο πλαίσιο του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ και να εισέλθει στο μετοχικό της κεφάλαιο με ποσοστό έως 39%.
Πέραν των προβλημάτων που προαναφέρθηκαν και δημιουργούνται από την αλλαγή του χαρακτηρισμού του έργου, πέραν της δυσαρέσκειας και της ανησυχίας των εμπλεκόμενων μερών του έργου (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Κυπριακή Κυβέρνηση, Ένωση Ευρωπαίων Ρυθμιστών ACER) ως προς τις αποφάσεις της Κυβέρνησης Τσίπρα, δημιουργείται ένα ακόμη πρόβλημα.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, είναι πλέον εμφανής ο κίνδυνος περαιτέρω καθυστέρησης του έργου του μεγάλου καλωδίου, λόγω του γεγονότος ότι η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) δεν έχει ακόμη αναθεωρήσει το χαρακτήρα του έργου «ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτη – Αττική» με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη η δημοσίευση των τευχών διακήρυξης του διεθνούς διαγωνισμού. Η διαγωνιστική διαδικασία πρέπει να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατό, καθώς είναι κομβικής σημασίας, η επιλογή των αναδόχων που θα υλοποιήσουν το έργο να έχει συμβεί εντός του έτους.
Μάλιστα, σύμφωνα με το δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα, που έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ, το έργο πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2022, καθώς η χώρα έχει δεσμευθεί να εκπληρώσει τους περιβαλλοντικούς της στόχους, μέσω της απόσυρσης των ρυπογόνων πετρελαϊκών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και να ελαφρυνθεί από 400 εκ. ευρώ ετησίως των ΥΚΩ. Παράλληλα, η τυχόν καθυστερημένη ολοκλήρωση του έργου θα έχει σημαντικές ποινικές ρήτρες.
Δυστυχώς, η κυβέρνηση και στο θέμα της καλωδιακής- ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα αποδεικνύει ότι αδυνατεί να ανταποκριθεί στα καθήκοντά της».
Με την κοινοβουλευτική παρέμβαση τίθενται τα ακόλουθα ερωτήματα:
«1. Για ποιο λόγο υπάρχουν νέες καθυστερήσεις στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης;
2. Ποιος ο προγραμματισμός για την κατασκευή του καλωδίου που θα εξασφαλίσει την ενεργειακή αυτονομία της Κρήτης;».