Θέμα εβδομάδων είναι η κύρωση της σύμβασης για το Νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου από τη Βουλή των Ελλήνων. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του ypodomes.com έχουν ολοκληρωθεί όλες οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και η σύμβαση παραχώρησης διαβιβάστηκε στο γραφείου Υπουργού (κ.Σπίρζτη).
Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του Υπουργείου Υποδομών η κύρωση από τη Βουλή θα πραγματοποιηθεί είτε λίγο πριν κλείσει για τις γιορτές του Πάσχα είτε μετά από αυτές. Η διαδικασία είναι η γνωστή δηλαδή θα χρειαστούν δύο συνεδριάσεις. Η πρώτη στην Επιτροπή παραγωγής και εμπορίου και ακολούθως από την Ολομέλεια της Βουλής.
Μετά τη Βουλή, δεν θα περάσουμε αυτόματα στα έργα. Για να γίνει η έναρξη της κατασκευής θα πρέπει να εγκριθεί από το Υπουργείο Περιβάλλοντος η τροποποιημένη σύμβαση περιβαλλοντικών όρων, με βάση την προσφορά που έδωσε η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR ακριβώς δύο χρόνια πριν. Πρόκειται άλλωστε για συμβατική υποχρέωση του παραχωρησιούχου. Παράλληλα την παραχώρηση θα πρέπει να εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δηλαδή η διεύθυνση της γνωστής πλέον DG Comp.
Ακόμα και μετά από αυτό το στάδιο, όπως υποστηρίζουν κύκλοι κοντά στο έργο, τα έργα δεν θα ξεκινήσουν αμέσως καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθούν και εγκριθούν όλες οι μελέτες εφαρμογής κ.α. Σύμφωνα με τους ίδιους το πιθανότερο είναι να δούμε ίσως κάποιες προκαταρκτικές εργασίες (στήσιμο εργοταξίου, μίσθωση μηχανημάτων κ.α) φέτος αλλά εργασίες με ένταση θα ξεκινήσουν το 2020 και βασικός στόχος θα είναι το Νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι να “προλάβει” την καλοκαιρινή περίοδο του 2024.
Να θυμίσουμε ότι η Τ1, η κατασκευαστική περίοδος του έργου έχει οριστεί σε 5 χρόνια από την ημερομηνία έναρξη της παραχώρησης (όχι από την υπογραφή της σύμβασης ή την κύρωση από τη Βουλή των Ελλήνων). Συνολικά η διάρκεια της περιόδους παραχώρησης είναι 35 χρόνια από την ημερομηνία έναρξη της παραχώρησης.
ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΕΡΓΑ
Αυτό που βασικά ενδιαφέρει την τοπική κοινωνία της Κρήτης, είναι να ξεκινήσουν τα έργα καθώς εκτιμάται ότι μεγάλο μέρος του τεχνικού δυναμικού του νησιού θα κληθεί να συμμετάσχει ενεργά είτε άμεσα είτε έμμεσα. Συγκεκριμένα η εκτίμηση που υπάρχει είναι πως κατά τη διάρκεια των μελετών-κατασκευών θα δημιουργηθούν 1.500 θέσεις εργασίας, ενώ δεκάδες εταιρείες (κυρίως τοπικές) θα λειτουργήσουν υπεργολαβικά προσφέροντας προμήθειες και υπηρεσίες, πράγμα που σημαίνει κάποιες έμμεσες χιλιάδες εργασίες μόνο στην κατασκευή.
Μιλάμε για το μεγαλύτερο έργο που έχει γίνει ποτέ στην σύγχρονη ιστορία της Κρήτης με άκρως αναπτυξιακό χαρακτήρα. Τα βασικά του μεγέθη είναι:
-1 Διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200m κατηγορίας κατά ICAO 4E
-1 παράλληλος τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
-8 συνδετήριοι τροχόδρομοι του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχοδρομο
-2 συνδετήριοι τροχοδρομοι με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
-Χώρος στάθμευσης αεροσκαφών (APRON) συνολικής επιφάνειας 400στρ
-27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E
-1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000m2 εκ των οποίων τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και 1.100m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι
-11 Κτίρια/Εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, Εγκατάστασης εταιριών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, Εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant, Εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
-Δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών πλήρης διοχέτευσης των αστικών αποβλήτων των οικισμών Θραψανού, Αρχάγγελου, Γαλελιανού, Σκλαβεροχωρίου, Ευαγγελισμού, Λιλιανού, Αγίας Παρασκευής, Ρουσοχωρίων στην Εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού του Αεροδρομίου
-Χώροι στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων (ΙΧ, Ταξί, Αστικά-Εμπορικά Λεωφορεία)
-Εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας
-Οδός πρόσβασης 2 κλάδων με 4 κυκλικούς κόμβους
-Χώρος Εμπορικών Χρήσεων επιφάνειας 400στρ
Κατά τη διάρκεια λειτουργίας η επίδραση του νέου Αεροδρομίου του Ηρακλείου εκτιμάται ότι θα είναι σημαντική στην τοπική και εθνική οικονομία καθώς πρόκειται για το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας και όπως συνέβη και με το Αεροδρόμιο της Αθήνας, κυριολεκτικά μεταμόρφωσε την γύρω περιοχή δημιουργώντας πέρα από τη συμβολή στην ευρύτερη οικονομία και μία μικροοικονομία στην περιοχή του Αεροδρομίου με πολλές επιχειρήσεις να εξαρτώνται από τη λειτουργία του (υπηρεσίες στάθμευσης, μεταφοράς, ξενοδοχεία, εστίαση κ.α.)